Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Help til overklokking av E2180

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å overklokke min E2180 prosessor. Setupen min ser slik ut:

XFX GeForce 8800gt

Intel Pentium Dual Core E2180

3gb ram

530w PSU

Fikk den til 2.25ghz, men får blue screen når jeg starter spill med f.eks. 2.5ghz

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvilket hovedkort har du?

Den cpuen burde klare minst 3Ghz ganske greit

Har du økt vcore på cpuen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

hvilken spenning gir du cpuen?

Kan også være at du må øke spenningen til chipset også,

men på så lave hastigheter så tror jeg at du har for lav spenning til cpuen.

Lenke til kommentar

Hm, har en E2160 som klarer 2.7 GHz på et Asrock-hovedkort, og da uten å øke spenningen. (fordi det ikke går).

Tror disse skal klare mer enn som sådan uten å øke spenningen, med mindre du har et kranglete eksemplar som ikke er noe glad i overklokking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hm, har en E2160 som klarer 2.7 GHz på et Asrock-hovedkort, og da uten å øke spenningen. (fordi det ikke går).

Tror disse skal klare mer enn som sådan uten å øke spenningen, med mindre du har et kranglete eksemplar som ikke er noe glad i overklokking.

ja, e21xx serien kan ha svært varierende overklokkingsmuligheter, før hadde jeg en e1240 som fint gikk til 3,1Ghz når en økte spenningen litt, jeg byttet den i en e2160 i håp om at den økte multien skulle hjelpe meg høyere, men den viste seg og ikke like overklokking overhodet. Jeg må opp på 1,6v (bios) for og klare 3,2ghz stabilt. Mens en kamerats e2160 fint klarer 3ghz stabilt (og trolig mer) på spenninger under 1,4v, min vil ikke poste på under 1,5v (bios) ved 3Ghz.

(Ja, jeg er klar over at 1,6v er litt over hva som ansees trygt for 24/7 bruk på 65nm, men den skal uansett skiftes ut ganske snart)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du trenger forsåvidt ikke å endre på noe volt, jeg kjører min E2140 på 2.8 på et asus kort, uansett, siden du får bluescreen så tyder noe på at du klokker minnet også og den ikke klarer mer.

prøv å sett ned minnehastigheten, du har et valg i bios der du kan skru ned minnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du trenger forsåvidt ikke å endre på noe volt, jeg kjører min E2140 på 2.8 på et asus kort, uansett, siden du får bluescreen så tyder noe på at du klokker minnet også og den ikke klarer mer.

prøv å sett ned minnehastigheten, du har et valg i bios der du kan skru ned minnet.

Selv om du ikke trenger og endre spenningen så betyr det ikke at han også slipper det, på cpuer kan det være ekstremt stor forskjell på hvilken spenning de trenger for og boote. selv om de er av samme "klasse" (e21x0)

Lenke til kommentar

Sant nok, men de E2xx cpu'ene generellt klarer å klokke endel, uten å endre på volt, når han får bluescreen ville jeg ha sjekket minnefrekvens eventuelt klokka ned minnet først..

men er fullt klar over at det varierer noe sinnsykt...;:)

Lenke til kommentar

Stemmer, når du øker FSB'en så øket frekvensen på minnet også, i biosen der du øker fsb har du også et valg for minne hastigheter eventuelt hvilken forhold cpu og minne skal ha..

prøv å se igjennom å se etter ram frequency/clock etc.

Lenke til kommentar

Fant ut hva jeg gjorde feil, hadde satt FSB på Linked, bare stilte ram'en på det meste som gikk uten å få bluescreen og den over(husker ikke hva den het) på 1000 slik at cpu'en gikk opp til 2500. Takker for hjelpen fra alle :)

Lenke til kommentar

Genialt;)

Du har sikkert litt til å gå på. ved å f.eks stille inn timings på minnet osv. f.eks sette på 5 - 5 - 5 - 15 litt mer avansert, men det gir fatisk større mb/s hastighet....:)

Endret av nirosan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...