Gå til innhold

På jakt etter ny systemdisk, hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en ny systemdisk. Kunne da tenkt meg en som både er kjapp og ikke bråk for mye.

Har fra før 2 WDC 500GB(WD5000AAKS-65TMA0), disse er lagrings diskene mine. Og en 250GB Samsung(SP2504C), som er systemdisken.

Så hva kan folk anbefale? har hørt noe om disse raptor diskene til WDC, hvordan er de? også begynner vel flash/SSD disker å innta markedet? men for å bruke de trenger man vel hovedkort som støtter den standarden?

Har forøvrig en Asus P5K-E som hovedkort.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt søking så ser det slik ut ja. Men å betale en 3000kr for SSD med 32gb er dessverre ikke aktuelt. Da ser Raptoren mer interessant ut, er to på 150gb, en ved navnet Raptor X og Raptor, forskjellen slik jeg har forstått, er utseende bare?

Evt. andre disker dere har å anbefale?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Hei.

Har selv en Raptor som systemdisk.

Har delt den opp for å få raskest mulig oppstart. Windows har 20Gb.

Enkelte har klaget over at den bråker en del, men syntest ikke lyden er plagsom selv.

Det er jo en del andre ting som bråker også som vifter også vidre.

Fint med vindu.

Så har den jo 10000rpm og SATA.

Er dobbelt så rask som en standarddisk.

Tror hardware.no har en egen test på den disken. Se her: http://www.hardware.no/artikler/western_di..._raptor_x/23361

Lykke til

Lenke til kommentar

Joa, men den ser jo ut til å bli liggende på en 2000kr en stund til. Kunne tenkt meg noe til rundt 1000kr. Må ikke være det kjappeste av disker der ute, bare lyst på noe nytt, siden jeg syns samsungen begynner å bli sliten :p

Lenke til kommentar

Finner ingen 640GB disk fra Samsung (jeg kunne værtfall ikke finne en?), men du tenkte vel på 750gb versjonen? Regner med at alle diskene i F1 serien er like, eneste som skiller de ut er lagrings plassen?

Edit: Mellom WD Raptor(150gb), WDC 640/500/750GB, Samsung sin F1 serie, hvilken disk ville eignet seg best som en systemdisk? Raptoren frister mest, men den kjører en eldre standard av SATA, SATA I eller noe slik, mens de nyeste diskene er SATA II. Om jeg har forstått dette riktig. Vil ikke det si at Raptoren er "tregere"?

Edit2: Etter å ha søkt litt mer rundt, og lest, så virker det som Raptoren ikke er så "kjapp" lengre. Så det er kanskje et dårlig valg. Nei nå ble jeg rimelig usikker her.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Så burde jeg går for en Raptor? eller bare kjøpe en 500gb+- disk fra WD/Samsung/Segate o.l? Er fortsatt litt i tvil.

Var jeg deg, ville jeg heller ha kjørt RAID0 fremfor å bruke masse cash på en gammel type disk. Raptor er svært raske disker på aksesstid, men det er det. Du betaler mer enn du får, spør du meg. Jeg har hatt 2 stk Raptorer og de døde etter 3-4 måneder. De var også fra forskjellige partier, så mulig jeg er svært uheldig.

I dag kjører jeg RAID0 med 2 stk Samsung 500GB T166 disker. Lagring har jeg Samsung F1 750G (den er saaatans rask) og en backup i form av 320GB Seagate.

Og de som påstår at Raptor ikke lager mye støy, burde slutte å bruke ipod på full guffe ;) De lager mye støy, men det finnes løsninger for å pakke de inn, støydempe de med forskjellige oppheng osv.

Ulempen med 2 500GB i RAID0 er at du har 1TB på et "usikkert" område. Tryner den ene, så tryner den andre også, data går tapt med andre ord. Du har da 1TB du kanskje ikke tør å bruke til vanlig bruk av frykt for at diskene skal ta kvelden.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg kommer til å bevege meg over til noe raid løsning, værtfall ikke RAID0 da jeg ikke er helt fan av at sjansen for krasj oppstår. Ikke at jeg pleier å ha data på systemdisken jeg er redd for men rett og slett fordi jeg ikke liker tanken på at krasj har en økt sjanse for å skje.

Har tittet litt på den WD 640gb disken, i og med at jeg to 500gb WD disker fra før av så er det kanskje den jeg burde gå for, men er fortsatt ikke helt overbevist. Så klart frister denne nye VRaptor disken til WD også, men 2000kr for en disk er i det meste laget.

Edit: Eller, RAID0 minsker det levetiden på diskene? eller øker risikoen for at noe går galt? Hva er sjansen for at noe går galt om man "behandler" pcen pent? Kontra det å ikke kjøre i RAID0, om det finnes noe tall på dette eller lignende.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Raid 0 dobler muligheten for feil.

Bruker du Raidløsningen på hovedkortet, kan du ikke uten videre bytte hovedkort og ta med oppsettet.

Jeg har hatt både Raptor 150X og Raptor 74Gb, og sistnevnte bråker vesenlig mindre.

Jeg bruker nå 74Gb Rap som OS disk, og det fungererer selvsagt utmerket. Forskjellen i hastighet til en vanlig disk er ikke så stor, men noe er det.

Den har dobbelt så rask søketid, som er en brukbar egenskap når den brukes som systemdisk.

Lese/skrivehastigheten er ikke like høy som de nyeste store diskene.

Den er "enterprice class" som skal gi lengre levetid og har dermed fem års garanti.

e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...