Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Blei litt overraska her. Kjøpte meg PC i dag; E8400, Zalman 9700 og Antec Nine Hundred.

Skal overklokke eg og :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bios->Advanced(fane2)->Manual->FSB=400,RAM=800(1:1)->F10->"yes"--Tut og kjør på 3.6Ghz.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bios->Advanced(fane2)->Manual->FSB=400,RAM=800(1:1)->F10->"yes"--Tut og kjør på 3.6Ghz.

Er dette en "generel" løsning på instillinger? Eller kommer det også ann på minne/hovedkort?

Har aldri prøvd dette før, så vil bare være helt sikker før jeg evnt. prøver selv.

Har ikke kjørt 3DMark enda, men i Vista sin "test" kommer det frem at det er prosessoren som trekker ned totalen (ettersom jeg forstod det).

Har også en E8400 m/Zalman CNPS9500LED vifte, på et Gigabyte GA-X48T-DQ6 hovedkort, med Corsair TWIN3X DDR3-1333 4096 MB (2 x 2048 MB) minne.

Vil ikke overklokke slik at jeg reduserer levetid (betraktelig) eller risikerer noe problemer i det heletatt, vil bare prøve "bitte litt" :p 3.6GHz som er nevnt her høres jo fint å flott ut, om noen bare kan forklare meg om det er trygt!

Sorry om jeg kaprer posten, men følte det var "on topic" :)

Håper på noen kommentarer!

Andreas

Lenke til kommentar

haha, det var litt gøy, sitter på en 8400 selv men i vista testen får jeg 5,7 på den. merklig, sier vel bare hvor pålitlig den testen er...

har 5,9 på alt det andre jeg også.

edit: litt mer utfyllende maskin info:

-E8400

-8800gts 512 i SLi

-samsung f1 750 i raid 0

-ocz reaper x 800mhz

-evga 780i

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

IBTB: Angående levetid osv. så tåler noen cpuer alt og andre dør bare du ser på de( satt veldig på spissen)

Er du redd for hw så klokk mest mulig på stock volt eller minimal øking på volten.

Selv om klokking uansett har en liten risiko, men har ennå å oppleve at cpuen dør av "forsiktig" klokking. Og jeg har prøvd noen vil jeg påstå=)

eneste måten du kan finne ut om hwen din klarer det TL1000S sa er å prøve det.

Og det går på minne og hket ja, du har jo et ganske så bra hk( etter det jeg vet )

så tror du kan trygt prøve forslaget.

Levetiden skal du ikke bekymre deg så mye for sålenge du ikke kjører på med volt i hytt og pine, men alt det du sier kan skje. Men fy flate så artig det er når man får det stabilt og fint :thumbup:

Og du passer på at tempen på de forskjellige komponentene er fine og ikke for høye.

Levetiden blir kanskje halvert..fra 20 til 10 år så jeg tror du har byttet cpu før den tid( igjen satt på spissen )

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Hmmmm, dukket opp ètt spørsmål til:

FSB=400 - Står på 333MHz.

RAM=800 - Denne står på 1333MHz allerede, da vil det vell være dummt for meg å stille denne ned til 800? òÓ

(1:1) - Får meg til å tru at du stiller opp frekvensen likt på både CPU og RAM.

Så spørsmål: Hva bør isåfall jeg stille RAM frekvensen til? Skal jeg i det heletatt stille noe på den?

Lenke til kommentar

FSB: ja den står på 333 og den setter du på 400

Minne: Når du stiller opp fsben så øker minnet automatisk, så den stiller du bare ned til der du VET minnet klarer å starte på..helst under det også så du er SIKKER på at det ikke er minnet hvis du skulle få trøbbel

1:1 er som du sier ja, minnet kjører synkront med cpuen=)

Spørsmålet svarte jeg når jeg forklarte minnet så jeg=)

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg prøvd!

Satt FSB på 400 og Memory på 1600. Alt ser ut til å fungere flott :)

3600MHz yter den nå.

Fikk også .2 mer poeng på Vista saken, hehe.

WindowsExperienceIndex3600MHz.jpg

Skal prøvd å kjøre 3DMark2001 for å se imorgen, bare for morro skyld :)

(2001 fortsatt ok å bruke forresten?)

Igjen takk for svar!

Andreas

Lenke til kommentar
Ok, da har jeg prøvd!

Satt FSB på 400 og Memory på 1600. Alt ser ut til å fungere flott :)

3600MHz yter den nå.

Fikk også .2 mer poeng på Vista saken, hehe.

WindowsExperienceIndex3600MHz.jpg

Skal prøvd å kjøre 3DMark2001 for å se imorgen, bare for morro skyld :)

(2001 fortsatt ok å bruke forresten?)

Igjen takk for svar!

Andreas

Det er bra, men hvis du klokker litt mer da kan du få 5.9 på Vista Experience Index. Jeg har 5.9 med E8400@4GHZ.

clipboard01fc1.th.jpg

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål :p :

Temperaturen økte selvsagt litt når jeg stillte opp frekvensen. Men hvor går faregrensene, og hvilke temperaturer skal jeg bry meg om?

CPU og hovedkort temp er helt ok (30-40 grader), men lurer på kjerne-temperaturene. De er nå oppe i 60 grader. Er det normalt/ok?

Andreas

Lenke til kommentar

60 grader er greit...jeg sr på 70 som maks( på 24\7 pc ), men klarer du å holde den under 60 så er det bare å slappe av=)

Du bør passe på alle tempraturene, men selv om den viser 60 så betyr ikke det at den er 60. en måte å sjekke det på er rett og slett å ta på kjøleribbene.

Bruker du coretemp?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Bruker et program som heter "EVEREST Ultimate Edition 4.50" -> http://www.lavalys.com/. En hendig funksjon der er at du får opp hvilken informasjon (ytelse/temperatur/spenning/osv...) på sidepanelet i Vista, slik at jeg kan ha et lite øye med hva som skjer mens jeg sitter å trykker på andre saker (om du ser bort ifra fullskjerm spill/multimedia).

Ikke fått prøvd 3DMark enda, ble opphengt i DirectX igårkveld. Prøvde desperat å få installert DX10, men windows sin side påstod at mitt skjermkort ikke er oppsatt for DX10 og installerte dermed DirectX 9c. Derimot idag, når jeg installerte Everest, står det at jeg kjører DirectX 10. Noe som jeg ikke forstår i det heletatt, siden jeg ikke får valgt DirectX 10 i Age of Conan. På laptopen min får jeg valgmulighet mellom DX9 og DX10 inne i video instillinger (spillets instillinger), men på min stasjonære vises kun DX9.

Stoler ikke på all informasjon jeg får ut av Everest programmet, så lurer på om noen vet hvor informasjonen om hvilken DX versjon jeg faktisk har ligger? Har MSI GeForce 8800 GTS 512 MB OC. Noen lister kortet (ihvertfall MSI sitt) som ikke-støttbart til DX10, mens andre gjør det. Skjønner mindre å mindre jo mer jeg leter/leser.

(Sklir litt ut av topic, men håper det går bra :))

Lurer også på hvordan det er å klokke GPU'ene? De bør man kanskje helst være ifred, eller tåler de også "litt ekstra"? :o

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...