Gå til innhold

God lyd = kjedelig mobil?

Anbefalte innlegg

Jeg er sterkt hørselshemmed og utrolig lei av å ikke hva som blir sagt på mobilen. Har spurt meg rundt om lydnivå på mobiler både blant mobil"folk" og andre hørselshemmede, men alle snakker imot hverandre når.

I fjor ble jeg anbefalt LG Shine av butikken. Bomkjøp. Brukte den omtrent ikke og gikk tilbake til mammas åtte år gamle nokia hvor lydnivået er bra, men ikke kvaliteten. Jeg har vært innom Nokia, LG, Panasonic, Siemens og ingen imponerer. Hvor har lyden blitt av?

Og nå skal jeg studere i USA og der vil mobilen bli viktigere enn noensinne. Så jeg ber så ydmykt om litt hjelp her... noen som vet noe? Leste at Nokia skulle lage en mobil for hørselshemmede i 2006, hvor har den blitt av? Skrinlagt som alt annet for hørselshemmede?

Har prøvd å finne ut en del selv og har skjønt at de fleste med god lyd er såkalte "smarttelefoner" som f.eks HTC S710. Jeg er 20, ikke så himla rik (men for en god mobil med god lyd for meg betaler jeg gjerne mer enn jeg ellers ville ha gjort), har iPod og Mac ved siden av og trenger ikke en hel pc med mobilen og til slutt: jeg er jente og setter selvfølgelig pris på design (jaja, det var en fin måte på å si at jeg ELSKER design). Mange med god lyd er kjedelige klosser. Mobilen jeg har nå har verken mms, kamera, internett eller noe som helst igrunn. Ikke en gang fargeskjerm. Så vil bytte snart, men må jo høre.

En annen ting er at det ikke bare er lydnivået som teller, men kvaliteten på lyden også-. Sånn sett så har jeg vel blitt anbefalt HTC.

Drømmen er iPhone, men der er lyden rimelig dårlig. Og sier ikke nei takk til touchscreen. Skriver mange tekstmeldinger så har lenge tenkt på en mobil med tastatur, men igjen så virker det som om det tilhører "smarttelefonene".

Har noen et pekepinn om hvilken retning jeg burde gå? Noen mobiler som er på markedet i dag med god lyd på mobilen?

Setter UTROLIG stor pris på all hjelp! Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke høyttaler funksjonen på mobilen. Dette er kansje skjemmende for folk rundt deg, men du vil iallefall høre hva som blir sagt.

Hvis du eventuelt bruker høyttaler funksjonen på laveste volum.

På min Samsung SHG-X820 kan det være ganske høy lyd. Ikke den klareste lyden da, men du kunne kansje undersøkt litt på andre telefoner.

Lenke til kommentar

Hei

Nokia har laget noen utgaver av denne. Denne er for tilkobling til høreapparat med T-spole.

Om du ikke bruker høreapparat, har jeg ihvertfall erfaring med sony ericsson sine handsfrie (noen utgaver) ørepropper som nesten lukker all annen lyd ute, noe som resulterer i at man hører musikk og samtaler meget bra.

Er ikke hørselhemmed selv, men kan si meg enig i at god lyd ofte betyr kjedelig telefon.

Men som et forslag kan du kanskje satse på en fin telefon og bruke handsfree ved samtaler.

Lykke til på telefon jakten, og på studier over dammen.

God helg

Endret av nerland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Lyden på min E51 er ganske god, ble faktisk kommentert på av en venn av meg i dag som lånte den. E51 har også wifi og SIP støtte, så siden du skal til USA kan det være kjekt å ha en IP telefon i lomma. Ringer du til fastnett får du det da ofte gratis. Om du da har wifi tilgang

Lenke til kommentar

Den beste telefonen av Nokia som har blitt laget når det gjelder lyd er Nokia 6310.

Den er utrolig gammel, uten fargeskjerm eller noe, men lyden der finner du ikke i en moderne telefon.

Den selges ikke i butikken eller på nettet, du må ringe til Nokia og få den produsert.

Veldig mange bedrifter benytter seg av denne telefonen.

Nokia 6310

Lenke til kommentar

Det som også gjør at flere bruker 6310 i dag er bilmonteringsett.

Har skaffe slike telefoner til en del kunder som er yrkes sjåfører.

Spesielt blant taxi (og mercedes) sjåfører som sitter med bilmonteringssett til omtrent 10 laken.

Men tilbake til tema..

COMMidt AS sin Bluetooth løsning.

Her er en artikkel fra UngeVoksne.net: Hørselshemmede og mobiltelefon.

:)

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Her var det veldig mye snakk, og lite av den hjelpen trådstarter etterlyser. Fokus, folkens. ;)

Den beste telefonen av Nokia som har blitt laget når det gjelder lyd er Nokia 6310.

Den er utrolig gammel, uten fargeskjerm eller noe, men lyden der finner du ikke i en moderne telefon.

Mange hevder E51 er "den nye 6310", mye pga lydkvaliteten.

@Heineken: Er det bra lydkvalitet eller høyt volum du trenger?

Høyt volum er modellavhengig, og du bør derfor prøve telefonen i butikken før et kjøp. Modellen har selvfølgelig noe å si på lydkvaliten også, men teknologi har også noe å si. Feks vil en vanlig samtale via 3G-nettet (mellom 3G-telefoner, om begge har 3G-dekning) ha høyere lydkvalitet enn en samtale der en av partene ikke har 3G aktivert.

Med tanke på USA-studiene dine støtter E51 GSM850/900/1800/1900 og WCDMA 850/2100. På norsk betyr det at den støtter alle vanlige telefonnett i Europa og Amerika, og minst 3G-versjonen vi bruker i Europa (UMTS).

Spørsmål: Kan noen andre svare Heineken om W-CDMA 850 er den FOMA (3G-teknologien USA har) bruker? Som jeg forstår er 800-frekvensene forbeholdt 2G-telefoner i Japan (det andre landet som bruker FOMA), men jeg finner ikke noe om hva de bruker i USA. Videre vet jeg alle amerikanere på mobilforumer jubler når en telefon støtter tre W-CDMA-frekvenser, og er den kanskje en annen enn 850 og 2100 de benytter for 3G i USA?

Lykke til med studiene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747

Sony Ericsson K850i har den klareste lyden på en telefon jeg noensinne har hørt, men dessverre er den meget lav :(

Lenke til kommentar

Å ringe mye med mobil fra USA kan bli dyrt. Hvis du har muligheten til å ta en del av samtalene via Skype så kan det være en fordel prismessig. Bruker du headset så får du nok både høy lyd og god kvalitet. Kvaliteten er som regel betydelig høyere enn man får via mobiltelefon direkte uansett headsett.

Ellers så kan du bruke telefonen sammen med høreapparat. Det gir hovedsaklig høyere lyd. Kvaliteten blir i utgangspunktet ikke bedre men det kan filtrere bort unødvendige frekvensområder for taleforståelse og balansere de resterende frekvensene slik at alle talefrekvensene blir like godt hørbare (Det trengs ofte ulike forsterkning i de ulike frekvensområdene). Høreapparat har du krav på gjennom folketrygden. Hør med Hjelpemiddelsentralen om du ikke allerede har det.

En annen mulighet som ikke er nevnt ennå er å bruke en telefon som kan bruke vanlig headset. Kjøp da et headset med støyfjerning hvis du skal bruke det utenfor rolige omgivelser. Unngå de trådløse modellene på grunn av lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde E51 en liten periode og en av grunnene til at jeg kvittet meg med den (i tillegg til at s60 er et brukerfientlig os) var at lyden var dårlig. Jeg er ikke hørselshemmet, men jeg hadde likevel store problemer med å høre hva folk i andre enden sa til tider.

Nå har jeg en c702 og jeg har aldri opplevd en mobil med klarere og tydeligere lyd enn denne. Virkelig topp lydkvalitet.

Tidligere hadde jeg en K610i som jeg også var veldig godt fornøyd med lydkvaliteten på. Når jeg brukte den fikk jeg også tilbakemeldinger av bekjente som var hørselshemmede, og avhengige av slynge når de snakket i telefonen, at de hørte meg mye bedre når jeg brukte K610i enn andre personer de snakket med.

Sony Ericsson tror jeg er vel verd å vurdere pga. talekvaliteten, både for deg selv og de du skal snakke med.

Lenke til kommentar

Beklager at denne posten er litt off-topic..

Lydkvaliteten i mobilnettet i USA vesentlig dårligere enn det er i Norge, så nesten uansett hvor bra lyd det er på mobilen du kjøper vil lydkvaliteten være ganske dårlig der borte. For å ringe ut fra USA vil jeg som noen andre her har nevnt anbefale Skype, det gir MYE bedre og høyere lyd enn mobiltelefon.

Er planen å kjøpe en mobil i Norge som du skal bruke i USA? Det er det ikke mye poeng i, etter min mening. I USA er mobilene knyttet til operatørene i mye større grad enn her i Norge, så det lureste er å bare kjøpe seg en låst mobil der borte. Så vidt jeg vet kan det være litt problematisk å skaffe seg kun SIM-kort/abonnement. Du får mobiler med kontantkort-løsninger der (for de aller billigste er det type betal $30 for telefon så får du $30 i ringetid) som ikke har bindingstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...