Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Igår bestilte jeg et EX eksemplar av 105mm f/2.5 AI-s på KEH.com, etter å ha lest så mange lovord om objektivet her på forumet og andre steder.

Jeg har lest på mir.com om ulike mattskiver, og har kommet frem til at en mattskive av typen A eller L kanskje kunne vært en god investering til bruk av manuellfokusobjektiver på kameraet.

Jeg har kun erfaring med horisontal split fra mine Pentax kameraer. Er det en fordel at splitten er 45*, slik som type L?

Tror dere at en slik mattskive er bortkastede penger, eller tror dere at det vil være nyttig?

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igår bestilte jeg et EX eksemplar av 105mm f/2.5 AI-s på KEH.com, etter å ha lest så mange lovord om objektivet her på forumet og andre steder.

Jeg har lest på mir.com om ulike mattskiver, og har kommet frem til at en mattskive av typen A eller L kanskje kunne vært en god investering til bruk av manuellfokusobjektiver på kameraet.

Jeg har kun erfaring med horisontal split fra mine Pentax kameraer. Er det en fordel at splitten er 45*, slik som type L?

Tror dere at en slik mattskive er bortkastede penger, eller tror dere at det vil være nyttig?

Francis

Ja en mattskive mer egnet for manuellfokus er absolutt en god idè, alle kameraer med AF kommer med mattskiver lite egnet for dette. 45­­° splittbilde synes jeg er mer praktiskt enn horisontal.

Lenke til kommentar

Det med vinklingen blir en smaksak, men etter å ha jobbet en tid med manuell optikk på min 20D har jeg bestemt meg for å kjøpe en mattskive med splitt. Jeg bommer ofte bittelitt med fokus, selv med fokushjelp i søkeren. Jeg er ikke helt sikker på hvor stort område hjelpen gjelder, og har derfor bommet med et par cm noen ganger. i de fleste tilfeller gjør det ingenting, men det er ikke 100%. Det blir det med splitt. Jeg kommer forresten også til å kjøpe meg okular med forstørring av søkeren.

Lenke til kommentar

Jeg tapte budrunden på en mattskive mens jeg sov i natt.

Jeg har funnet en mattskive (L) til 30 dollar + 40 dollar i frakt. Det blir rett under 400kr, men jeg slipper moms ettersom selve produktet er på under 200kr. Butikken var ikke villig til å sende mattskiven med en billigere transportmåte.

Synes dere det er en fair pris, eller burde jeg ha is i magen og lete videre?

Francis

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Rett mattskive er alfa omega for nøyaktighet ved manuell fokus. Nå begynner du sikkert å forstå hvordan en D700 med splitt og gammel manuell AI fortoner seg for meg. Jeg kan godt klare meg uten AF hvis bare muligheten for nøyaktig manuell fokus er slik som det var på et gammelt toppkamera. Jeg foretrekker faktisk det til min type fotografering, for du trenger ikke gruble på om fokus sitter i alle fall.

Lenke til kommentar
Rett mattskive er alfa omega for nøyaktighet ved manuell fokus. Nå begynner du sikkert å forstå hvordan en D700 med splitt og gammel manuell AI fortoner seg for meg. Jeg kan godt klare meg uten AF hvis bare muligheten for nøyaktig manuell fokus er slik som det var på et gammelt toppkamera. Jeg foretrekker faktisk det til min type fotografering, for du trenger ikke gruble på om fokus sitter i alle fall.

Jeg forstår veldig godt hva du mener!

Jeg er overbevist om at jeg kommer til å få en helt annen opplevelse med 105mm min (og alle andre AI(-s) objektiver jeg måtte finne på å kjøpe), nå som fokuseringen ikke er et problem lengre :).

Francis

Lenke til kommentar

Jepp, det blir noe helt annet. Når det gjelder det med mattskive og D700 så vet jeg ingenting, men jeg tror det er et spørsmål om tid før det kommer. Og tilbyr ikke Nikon det, så kommer det til å tilbys fra Katzeye fortere enn svint. Et så dyrt kamera er det uansett lett å skifte mattskive på.

Lenke til kommentar
Unlike the D3, the D700 does not support interchangeable focusing screens, presumably because of the feature that masks the viewfinder when using DX lenses.

Jeg har ikke sjekket dette, da jeg ikke har sett på D700, men synes dette høres rart ut.

D3 kan jo også det, så ser ikke hvordan det skulle gjøre noen forskjell...
Lenke til kommentar

He he he... BURN, NIKONIANS! Det er fremdeles 5D med Katzeye som er alternativet for oss som digger gammel AI-optikk (hvis vi tar oss råd til det dyreste adapteret). Jeg er på vei.

Det er forresten utrolig teit av Nikon å ikke gjøre kompatibiliteten med gammel AI komplett med skikkelig mattskive for manuell fokus. Greit nok at stor søker gjør fokus enklere, men det holder ikke med blank mattskive og fokushjelp for meg i det lange løp.

Edit: Merkelige gjentakelser av samme tekst er fjernet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det var da bra. Alt annet hadde vært nedtur for meg hvis jeg hadde kjøpt D700. Men selvfølgelig skal Nikon nekte for eksistensen av det, så lenge de ikke selger det selv.

Et kamera i denne prisklassen uten utskiftbare mattskiver ville vært en nyhet for meg. En svært dårlig nyhet, for det har entusiastmodeller hatt siden sekstitallet.

Lenke til kommentar

Slurv!

Vi får ta tak i nakkskinnet til han Nikon og riste han litt,

så tenker jeg det blir mattskiver

Brightscreen lager mattskiver med splitt som er kompatible med D3 og D700

Det er vel egentlig splitt skiva (4 og 5) en kunne ønsket seg.

Nr 1 og 2 er vel ikke store forandringen fra de som sitter i kameraene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...