:Francis: Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg planlegger kjøp av Nikon F5 til sommeren og har i den annledning noen spørsmål. Det lå et eksemplar i god stand på bruktmarkedet til foto.no til 2000kr, men det var dessverre mest sannsynlig solgt. Hva er en rettferdig pris for et eksemplar i god stand? Jeg har en kamerat som skal til statene i sommer og har derfor også kikket på KEH.com. EX eksemplar ligger på $499, og BGN ligger på $364. Jeg har lest at dere som har kjøpt BGN objektiver derfra har hatt lite å klage på. Er det noen som har kjøpt kamerahus derfra som har erfaringer å dele? Jeg vil helst slippe å kjøpe et hus som ser ut som om det har vært med i krigen. Grunnen til at jeg vil kjøpe F5 er at jeg ønsker å kunne bruke Nikkor objektivene mine til film og digitalt, samt at jeg har planer om å investere i litt AI-s optikk. Jeg er klar over at jeg må ha F4 for at jeg skal få Matrix lysmåling med AI/AI-s objektiver, men jeg tror jeg klarer å leve med spot og senter måling på F5. Det frister også med et helprofft hus, ettersom jeg ikke har råd til D3(00) for tiden. Hvis det er noen som har kommentarer er det bare å fyre løs Mvh Francis Endret 30. mai 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Godt valg! F5 er et utrolig solid kamera. Da jeg kjøpte mitt F5 betalte jeg 3500kr. Men da var huset helt strøkent! Tatt et par filmer med det og absolutt ingen bruksmerker. En kamerat kjøpte sitt for 4000kr. Også strøkent, men litt mer brukt. Så jeg var nok ekstremt heldig med mitt kjøp. Så hvis du skal kjøpe i norge ligger nok prisen på ca. 4000kr og oppover for strøkne hus. Godt brukte går for rundt 3000kr virker det som. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Et godt alternativ er Nikon F100 med batterigrep. På enkelte områder tørr jeg til og med påstå det er hendigere/bedre/smartere enn F5. Mange av de ekstra funksjonene på F5 er ting som ikke nødvendigvis har så mye å si i praksis, som utskiftbare søkere (har enda ikke sett noen som faktisk har kjøpt ekstra søkere) - ekstrem byggkvalitet, manuell tilbakesveiving av film osv. Nå kan du kanskje spørr om ikke F100 er mye dårligere bygget, men det er ikke tilfelle. Faktum er at F100 virker LANGT mer solid enn fine Dx00 brødre. Du har ikke noen skral pop-up blits, og alle luker og knapper er godt forseglet. De fleste som har eid F100 skulle ønske Nikon laget et digitalkamera i et F100 hus, med god rette. Søkeren i F100 er knallgod, den har dessverre bare 95% søkerdekning, men til gjengjeld lyser den opp fokuspunktene som er aktive, noe f.eks ikke F5 gjør. Bottom line- Prisen på F100, og dens fleksibilitet gjør at det er et av de få AF- filmkamera som anbefales kjøpt fremdeles av de fleste forståsegpåere. Et virkelig fotoverktøy og ikke nostalgisk museum som enkelte andre filmkamera. Jeg har eid 2 stykker, og de er brilljante i sin ergonomi og robusthet- de har blitt brukt i pissregn og snø uten problemer. Jeg tror en F100+MB15+M29 kan fåes strøken for rundt 2500-3000! Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Overse det Schnoodleboy skriver, kjøp F5 du! Eneste ulempen med den i mine øyne, er at den er for stor. Min har fått litt stryk under, men er fin på sidene og opp. Det kan være godt å kunne skifte mattskiver og søker. Jeg måtte slippe en ny søker til min F3T ei natt for noen måneder siden. Da hadde prisen kommet til $400 og jeg måtte bare gi meg, trøtt og skuffet. Det "tapet" gnager meg enda. Ja til gamle F'er Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Tusen takk for svar og innspill! Til å begynne med vurderte jeg F100 og F5, men jeg har bestemt meg for F5. Hovedgrunnen til valget mitt er den raske AF motoren, 7.4bilder/s med AA batterier (får man 8bilder/s hvis man setter inn en 9e celle?) samt bedre Matrix måling. Det hadde selvsagt vært fint om fokuspunktene til F5 lyste opp på samme måte som F100 og D80, men jeg skal vel klare å leve med det. Jeg bruker uansett det midterste fokuspunktet i 99 av 100 tilfeller. 100% søkerdekning frister også veldig. Jeg tror jeg bestiller et EX eksemplar fra KEH, og får det sendt hjem til kompisen min i USA, med mindre jeg kommer over et godt tilbud her på berget i mellomtiden . Nå er det bare å vente på at skattepengene blir utbetalt Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hovedgrunnen til valget mitt er den raske AF motoren, 7.4bilder/s med AA batterier (får man 8bilder/s hvis man setter inn en 9e celle?) samt bedre Matrix måling. I manuale står det up to approx. 7.4 fps in Ch mode og using fully charged optional rechargeable Ni-MH Unit MN-30 is up to approx. 8 fps in CH mode Pass opp - filmskifting hvert 3. sekund! Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Er det vits å se etter et eksemplar som har et MF-28 bakstykke, eller klarer jeg meg fint uten? Jeg lurer også på om kameraet lagrer informasjon om hvilke instillinger som er brukt uten MF-28 bakstykke, og om denne informasjonen eventuelt kan hentes ut med SoftTALK-2000 (gratis) og en MC-33 kompatibel kabel. Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Idag ble jeg endelig den lykkelige eier av et F5 Jeg endte opp med å måtte betale 2500kr for et pent brukt eksemplar her hjemme i Norge. Den eneste slitasjen er noen få skrammer under, samt at gummihåndtaket er bittelitt løst ved det fremre kontrollhjulet. Jeg skal legge ut noen bilder av herligheten om en stund Tusen takk for all hjelp og tilbakemeldinger i denne tråden. Min neste investering på lista er en Coolscan V Jeg kan også nevne at jeg fikk et komplett mørkerom i bursdagsgave hos min far og stemor, så neste gang jeg er hos dem skal jeg hente det. Det var dessverre snakk om at kopieringslampen muligens var ødelagt, men det må jeg nesten bare ta som det kommer. Francis Lenke til kommentar
M.H Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Gratulerer med flott kamerahus! Har selv et F5 med litt optikk, og bruker det mer enn de digitale kameraene sammen med mellomformat. Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Happy knipsing! Høres ut til å være en fornuftig pris på et fornftig kamera. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Etter å ha vært ute med kameraet en liten stund har jeg kommet frem til følgende konklusjoner: 1) Autofokusen gruser alt jeg har vært med på tidligere. D80 sin fokusmotor oppleves som en morken strikkmotor i forhold til den som sitter i F5. 2) Jeg trenger ny skulderstropp! Det fulgte med en tynn nylonstropp med kameraet. På grunn av de voksne 1.2kg som kameraet veier (uten batterier og objektiv), graver den tynne stroppen seg inn i nakken. Jeg må derfor gå til innkjøp av en bredere og mer behaglig stropp snarest, slik at jeg orker å bruke det over lengre tid uten å bli sliten i nakken. Jeg setter stor pris på hvis noen har noen gode tips til en ny stropp jeg kan kjøpe meg Mvh Francis Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ebay? Søk etter "f5 strap" så har du å velge i. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Hva med disse eller disse? Endret 9. juni 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Den originale F5 reimen er relativt tynn, så du må nok opp på en bredere reim som feks. D2x eller D3 reimene (men helst uten tekst på). Søk litt på bhphoto.com. Finnes en del forskjellige nikon reimer av nyere type der. Om du vil ha oldskuul looken er reimen som følger med FE2 rimelig heftig. Den er faktisk litt bredere enn D3 reimen! Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Takk for svar og anbefalinger . Er det noen som har formeninger om Optech sine stropper? Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg kjøpte meg et par stropper på Adorama i vinter. De het Nikon NS-1 Wide Logo Neck Strap og kostet $12,95 der. Virker ok og er ca 3,8 cm bred, har den ene på min F5. Skikkeliog svart lærreim hadde vært kult! de voksne 1.2kg som kameraet veier - godt å ha noen små linser :-) Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Jeg endte opp med å bestille en Optech Pro Strap, med ett sett ekstra klips, slik at jeg kan bruke stroppen på begge kameraene mine. Etter å ha brukt kameraet litt til har 50mm objektivet mitt blitt yndlingsobjektivet mitt! Jeg ble aldri helt fortrolig med utsnittet på crop, men på FF er det helt noe annet Hvis jeg måtte velge ett utsnitt, måtte det vært det man får med 50mm på FF! Det eneste negative som har kommet ut av F5 kjøpet, er at D80 ikke er like morsom å bruke lengre. Det er skikkelig uvant å holde "lille D80" når man har vent seg til å bruke et stort kamera med innebygget vertikalgrep. Appropos vertikalgrepet; er jeg rar hvis jeg liker å holde kameraet i portettformat på den måten at venstre hånden min holder i vertikalgrepet og høyrehånden betjener den ordinære utløserknappen? Det er det jeg har vent meg til fra dag en med kamera uten grep. Senere idag skal jeg ned i mørkerommet og fremkalle de første filmene jeg har eksponert med kameraet - det blir spennende Her er et bilde av kameraet på tur igår Mvh Francis Endret 15. juni 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
M.H Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Spennende! Bruker du Sort/hvitt, farge negativ eller dias? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Mest sort/hvitt, men akkurat nå sitter det en rull med Velvia 50 inne i kameraet Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå