Gå til innhold

Funnet mobil på gata, kan jeg bruke den? K800i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis personen som mistet telefonen har meldt den stjålet så kan det hende at IMEI er sperret og du kan risikere å få Politiet på besøk. Bare en liten obs. :)

 

Var det jeg tenkte på.

 

Men er det ulovelig å finne en mobil på gata så bruke den?

 

Men hvordan får jeg pånet mobilen ettersom mit sim kort ikke funker?

Lenke til kommentar
Var det jeg tenkte på.

 

Men er det ulovelig å finne en mobil på gata så bruke den?

http://lovdata.no/all/hl-19530529-003.html#2

"§ 2. Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.

Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på."

 

Forøvrig etter 3 måneder om telefonen ikke er salgbar:

"§ 7. Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver. Reglane i tvangsfullbyrdelsesloven § 8-16 fyrste ledd gjelder ikkje i dette høvet. Gods som truleg ikkje kan vendast i pengar, skal gjevast til finnaren eller andre om vedkommande ynskjer det, eller det skal handsamast som avfall etter reglane i forurensningsloven."

 

Det står også noe om at du kan kreve finnerlønn om du vet hvem eieren er (altså om du ikke har levert den til politiet allerede).

Lenke til kommentar

Faren min fant en telefon her om dagen han også. Jeg fikk slått den på og ringt opp "mamma" på telefonen, etterhvert fant vi ut at det var sønnen, som bodde rett borti gata som hadde mistet den. Han kom 30 minutter senere å hentet telefonen.

 

Du kan prøve å kontakte telenor eller politiet og høre om de kan hjelpe deg med å finne eieren.

Er det noe simkort i mobilen?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å styre runde med politiet, avisen eller hittegodset for å prøve å finne ut hvem som eier en flere år gammel oppskrapa mobil.

 

Uansett så er mobilen slått av, så kan ikke finne noe nummer til mamma på det sim kortet som stod i.

 

Men er det noen her som kan hjelpe meg med å låse opp mobilen så jeg kan bruke den?

Lenke til kommentar

Du er med andre ord ute etter å stjele en mobil da?

 

Sikker på at du fant den og ikke stjal den på en fest også da?

 

Hvis den er sperret av operatør, er den sperret for godt.

 

Er den sperret pga at du har feil abonoment, så finnes det måter å låse dem opp på. Jeg kommer ikke til å hjelpe deg noe med tyveriet.

Lenke til kommentar
Du er med andre ord ute etter å stjele en mobil da?

 

Sikker på at du fant den og ikke stjal den på en fest også da?

 

Hvis den er sperret av operatør, er den sperret for godt.

 

Er den sperret pga at du har feil abonoment, så finnes det måter å låse dem opp på. Jeg kommer ikke til å hjelpe deg noe med tyveriet.

 

Nei, jeg er ikke etter å stjele en mobil som jeg har funnet, og ikke vet hvem som eier den. Jeg er ute etter en ny mobil.

 

Har du ikke noe bedere å komme med en helt usakelige bskyldninger basert på ingenting? Sikker på at du ikke er en idiot?

 

Takk Erik?, skal prøve det.

Lenke til kommentar

BS, Hellemyr!! Du løfter faen ikke en finger for å gi denne mobilen tilbake! Hadde vært morro om du hadde mistet mobilen din med alle nummerene dine eller? Og da måtte ut og betale masse penger for en ny mobil.

Forstår du ikke selv hvor bedritent gjort det er å gjøre det du gjør? Og at du kan faktisk finne den rette eieren, på flere måter uten å blande inn politiet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...