Gå til innhold

trenger hjelp til å koble sammen lader og batteri med indikator


Anbefalte innlegg

her har du et koblingsskjema, A1 og A2 er spolene på kontaktoren, 1,2 og 3,4 er hovedstrømkontaktene

post-88026-1213022189_thumb.jpg

 

 

jeg vet ikke hva en kontaktor er :)

 

og, jeg har kanskje vært litt uklar - jeg vil at lysindikatoren bare skal slås på dersom laderen virkelig lader batteriet - iflg ditt koblingsskjema vil lyset (hvis det er kontaktoren) slås på bare laderen er tilkoblet nettet - uavhengig av om det er kontakt med batteriet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kontaktor er det samme som et rele.

Det er ingen lys på den tegningen, bare spolen og bryteren på kontaktor.

Det eneste som oppnåes er at laderen er fullstendig frakoblet batteriet når du trekker ut stikkontakten. Det er antagelig ikke nødvendig, men er kanskje det du spurte etter i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Kjøp vedlikeholds lader fra DEFA. 12 volts rele får du på biltema for 20 spenn..

 

Kan vel ikke sette inn en diode motstand i kretsen? Vil ikke den bare bli varm og trekke strøm? Du må jo gå for max lading. Og senke spenning med 0,7 volt er ikke akkurat heldig når det gjelder lading av et 12 volts batteri med vedlikeholdslader. Det blir ALT for mye. Hvor mange volt ligger laderen på? Peak? Den må over batterispenning for og lade i det hele tatt. Et topplada 12 volts bly batteri ligger på 12,84v hvilespenning. På 12 volt er batteriet rimelig dødt. Setter du en forbruker i lade kretsen der blir batteriet aldri mer enn halvfullt. Den laderen der er svak...

 

Du kunne hekta på en styrestrøm fra ladekretsen til et 12 volts rele og tatt hovedstrøm til den kretsen fra batteriet. Nå veit jeg ikke hvor mange mA styrestrømmen på et rele trekker, men jeg ville sjekka det opp med den laderen der. Då får du hvertfall en hel krets og koble lys på som er intakt når den lader og den eter ikke opp ladespenningen. Som er viktig i den sammenhengen her. Det vil trekke akkurat like mye strøm+styringa, men ladespenningen vil være "høy" hele tiden. Større sjangs for topplada batteri.

 

Den tibakeslags funksjonen din orker jeg ikke tenke på engang. Ikke bruk noe som senker spenningen. Hvis det er bil det er snakk om ligger dynamo ladinga på den rundt 14-14,5 volt. Veit ikke hvor godt en sånn lade transformator liker og få det servert feil vei dagen lang.

 

Koble på en 1-pola bryter i ladekretsen og styring til lys. Da har du full kontroll. Ellers så kan du bare ta av og på laderen når du trenger det. Ikke vits med vedlikeholdslader nå på sommeren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...