Gå til innhold

Hva synes du om regjeringens skolepolitikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk på Barenskolen og ungdomskolen,så var det to store problemer som gjorde at vi ikke lærte det vi skulle. Lærerne var ikke kompetente nok og mye uro i klassen. Man kan ikke alltid peke på lærerne å si at de er skyld i alt som går galt i skolen. Når det gjelder uro,så tror jeg at dette er veldig inviduelt fra skole til skole og fra klasse til klasse. Hos min klasse så var det veldig ødeleggende , når læren prøvde å lære oss noe. Et annet problem som ikke har vært så veldig utbredt i mine klasser,er mangelen på motivasjon hos elevene. Det smitter lett over på medelevene når en elev ikke er motivert for å jobbe på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg var en mønsterelev, ivrig etter å lære og stille som en mus, frem til 4. klasse på barneskolen. Så snudde jeg 180 grader og ble en monsterelev som bare skapte uro. På videregående hadde jeg 40% registrert fravær. Hvorfor? Jeg kjedet livet av meg. Det var omtrent ingen utfordringer for meg å finne på skolen.

 

Jeg lærte å lese og skrive lenge før jeg begynte på skolen, og var skikkelig giret på å begynne på barneskolen for å lære mer. Den iveren klarte skolesystemet altså å slite ned på kun tre år. Jeg skylder på fokuset på at alle er like og skal behandles likt. Som i praksis vil si at man legger lista så lavt at alle kommer over. Det har aldri og vil aldri fungere. Like muligheter? Ja. Like? Nei, så absolutt ikke.

 

Jeg kom meg igjennom hele veien til fullført ingeniørutdannelse på normal tid, men det er kun fordi jeg er så satans sta. Jeg har hele veien gjort så lite som overhodet mulig.

 

Så ja, jeg er ganske sikker på at skolesystemet er mye bedre idag, med mer individuelle læreplaner og gruppearbeid. Men vi må passe på at idealismen ikke går for langt igjen, og med alle reformene som konstant gjennomføres er jeg litt bekymret.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med uttaelsen til Venstre, men jeg er enig at SVs forslag ikke er særlig gode. Jeg mener at gratis måltid per dag er viktig, fordi vi trenger sunne elever. Hvis de får et gratis måltid vil de spise dette måltidet, istedenfor å kjøpe seg en bollepose. Dette mener jeg er like viktig på barneskolen som på videregående. Sannsynligvis er det viktigere på ungdomskolen og oppover fordi da får de ikke mattpakke hjemmefra.

Det er også viktig at dette er varm god mat og ikke ren frukt, ellers vil de ikke få nok med energi.

 

Jeg støtter ikke utvidelse av skoledagen eller å legge til skole for femåringer. Kvalitet er mye viktigere enn kvantitet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det burde være gratis varm mat i hele grunnskolen og videregående (eventuelt kan man betale for det i videregående, men da må stipendet til lånekassen økes). De har det i "alle" andre land, så hvorfor skal det være så himla vanskelig å få til i akkurat Norge? Om det blir litt dyrt å ta det i hele landet på en gang kan vi jo bygge ut gradvis. Kanskje en 10-års satsing hvor man bygger ut skolekantiner en for en i hele landet?

 

Ellers er jeg enig i Venstre-innlegget i at kvalitet blant lærerne er viktig. Vi har klart å rote oss oppi en rekrutteringskrise til læreryrket. Det som trengs er en øyeblikkelig og saftig lønnsøkning for læreryrket, og satsing på bedre kvalitet i lærerutdanningen. Helst burde lærerutdanningen være mastergrad, slik det er i Finland.

 

Politikerne bør også dempe reformeringskåtheten litt og la skoleverket få litt "hvilerom", kanskje helst dempe litt på kravene i læreplanene så læreren får litt pusterom til å lage skikkelig skole. De har vært klattet på så utrolig mye de siste årene at jeg tror ikke vi vil få en nasjonal fordumming hvis vi slakker litt på kravene. Men da må selvsagt de flinke få bedre oppfølging de også så ikke de kjeder seg.

 

Beklager om dette innlegget gir et litt rotete inntrykk og har veldig mange sprikende tanker, men det er så utrolig mye som jeg ikke synes er bra med skoleverket i Norge i dag, og som jeg mener må gjøres noe med.

Lenke til kommentar

Hva faen skal elevene med frukt og grønt? Særlig om jeg gidder å spise pærene som to skitne elever mista på vei opp trappa... Er elevene heldige så er ikke frukten rotten...

 

Og utvidet skoledag, hva er det for noe? Det oppfordrer jo bare til skulk!

 

Hadde vi ikke hatt såppas mange ræva lærer og såppas idiotisk pensumsystem, så kanskje det hadde gått. I R1 og R2 matte på videregående lærer du MYE mer enn det du gjør på hele barne og ungdomskolen til sammen.

 

R2 pensumet er så jævli svært at vi må starte med det før vi er ferdig med R1. På ungdomskolen så er derimot pensummet i matte null stress, for ikke å snakke om barneskolen. Toppen av kransekaka er jo elevene på barneskolen som ikke kan norsk, for da bruker lærern hele timen for å få med disse elevene. De samme elevene er "merkelig" nok de som ALDRI gjør lekser.

 

Evolusjon = dumpe de svakeste leddene

 

Norge = ta vare på de svakeste leddene, men bryte ned de sterkeste

 

Så kan vi også trøste oss med Høyre kara som vil spare Norges oljepenger til alle dusta i kommende generasjon. Hvorfor skal idiotene få lov til å herje med penga? Det ender med at sønnen til Jens Stoltenberg ruller dice på casino når han blir stor, og så forsvinner det fondet....

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvem som sto bak det, men de som fant på å innføre bruk av PC i undervisningen har i alle fall greid å drite seg totalt ut.. Pensum er samme som før i tiden, ingen lærer noe mer, og nå har alle sammen en distraksjon foran seg og ingen lærer seg å skrive.. Way to go.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Camper_killer: Selv om jeg er enig i noen av konklusjonene dine mener jeg at argumentasjonen din er helt feil og selv om det kan virke som om jeg er uenig i konklusjonene dine, er jeg ofte bare uenig med begrunnelsen din. Ikke glem dette når du skal svare meg.

 

Frukt og Grønt: Godt poeng. Vi må ha kvalitet ellers vil folk bare leke med maten, og det er bortkastet penger. Dermed trenger vi varm, sunn og god mat som folk har lyst på.

 

Utvidet Skoledag: Her er jeg ikke enig med begrunnelsen din. Jeg tviler sterkt på at folk vil skulke noe særlig mer om det er lengre skoledag. Jeg vil heller argumentere for at elevene blir slappe utover dagen og dermed ineffektive. Det vil også koste en del og pengene kan sannsynligvis bli brukt på et mye bedre formål.

 

R1 og R2 matte: Her er jeg ikke enig. På ungdomskolen har du lært mye. Du har lært å regne enkel algebra perfekt. Du har lært å regne med eksponenter, du har lært å regne med sannsynlighet, du har lært å regne med geometri. Det eneste som er nytt i 1T er enkel kalkulus og logoritmer. Det burde ikke være spesielt vanskelig å lære på et år.

 

Neste år velger du faktisk den vanskligste matten og du vil lære litt mer, men hva dere lærer er bare barnematen til hva man lærer andre steder i verden. Hva med matriser, hva med komplekse tall, hva med beviser? Det lærer man rett og slett ikke på allmenn. På skolen min er jeg nå ferdig med pensum lignende R1 og R2, og jeg går i andre klasse. Jeg har allerede hatt om gruppeteori, men neste år skal jeg ha graph teory, number theory, eukledisk geometri, mer avansert kalkulus og rekker som du aldri vil finne på allmenn, og mer avansert statistikk. Jeg tror du skal slutte å syte og være glad for at du har så lett pensum.

 

Det vi egentlig burde gjøre er å gjøre matten på ungdomskolen vanskligere og gjøre R1 og R2 vansklligere.

 

Det er absolutt en veldig god grunn til at de "sparer" pengene. Det er fordi at hvis vi brukte dem nå ville det bety ikke noe større output og inflasjon. Hvis du vil vite hvofor, lær deg økonomi. Hvis ikke, anta at de som har peiling vet hva de driver på med. Etter min bekjentskap med Axel Stoltenberg tviler jeg på at han ville ha spillet bort pengene på en casiono. Det er uansett ikke mulig for politikerene å hente penger ut på den måten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Frukt og Grønt: Godt poeng. Vi må ha kvalitet ellers vil folk bare leke med maten, og det er bortkastet penger. Dermed trenger vi varm, sunn og god mat som folk har lyst på.

 

Er enig i den.

 

Utvidet Skoledag: Her er jeg ikke enig med begrunnelsen din. Jeg tviler sterkt på at folk vil skulke noe særlig mer om det er lengre skoledag. Jeg vil heller argumentere for at elevene blir slappe utover dagen og dermed ineffektive. Det vil også koste en del og pengene kan sannsynligvis bli brukt på et mye bedre formål.

 

Jeg er selv elev på en videregående skole, og når jeg blir skikkelig slapp utover skoledagen, så kan det ende med skulk.

 

R1 og R2 matte: Her er jeg ikke enig. På ungdomskolen har du lært mye. Du har lært å regne enkel algebra perfekt. Du har lært å regne med eksponenter, du har lært å regne med sannsynlighet, du har lært å regne med geometri. Det eneste som er nytt i 1T er enkel kalkulus og logoritmer. Det burde ikke være spesielt vanskelig å lære på et år.

 

Du har ikke peiling på hva du prater om nå bare så det er klart... T1 er barneskole i forhold til R1. På ungdomskolen lærte jeg muligens en god del, men jeg kunne lært langt mer. Skaff deg en læreplan, og så kan du selv se på det gigantiske pensumet til R1....

 

Hadde R1 og R2 pensumet blitt fordelt jevnt utover ungdomskolen også, så tror jeg at elevene hadde brukt tiden mye mer effektivt. Det er lite gøy å lære to nye temaer om dagen i R1, da vi lærte et nytt i uka ved T1, og 1 på to uker på ungdomskolen.

 

Neste år velger du faktisk den vanskligste matten og du vil lære litt mer, men hva dere lærer er bare barnematen til hva man lærer andre steder i verden. Hva med matriser, hva med komplekse tall, hva med beviser? Det lærer man rett og slett ikke på allmenn. På skolen min er jeg nå ferdig med pensum lignende R1 og R2, og jeg går i andre klasse. Jeg har allerede hatt om gruppeteori, men neste år skal jeg ha graph teory, number theory, eukledisk geometri, mer avansert kalkulus og rekker som du aldri vil finne på allmenn, og mer avansert statistikk. Jeg tror du skal slutte å syte og være glad for at du har så lett pensum.

 

MTP at R1 og R1 har et hardere pensum enn MX, så tar du nok feil.

 

Det vi egentlig burde gjøre er å gjøre matten på ungdomskolen vanskligere og gjøre R1 og R2 vansklligere.

 

Vi har en dritgod lærer, men halvparten av elevene stryker i R1. Hvilken konklusjon trekker du; mener du bastant at alle er idioter?

 

Det er absolutt en veldig god grunn til at de "sparer" pengene. Det er fordi at hvis vi brukte dem nå ville det bety ikke noe større output og inflasjon. Hvis du vil vite hvofor, lær deg økonomi.

 

Vet nok mer om deg enn på det punktet... FRP har foreslått en økning til 4% forbruk av oljefondet, og ifølge SSB vil ikke dette påvirke den norske økonomien negativt. Det norske markedet er heller ikke spesielt konkuransedyktig, da kronen er verdt altfor mye for øyebliket. En liten inflasjon vil faktisk være fordelaktig. Hvis du har lært økonomi, som burde du visst bedre enn alle andre at det er billigere å ivareta landet, enn å la det gå til helvete for å så bruke penga.

 

Bedre skolevesen gir bedre arbeidere, som igjen sikrer at Norge ikke forfaller. Dette er den beste formen for "output" man kan få.

 

Hvis ikke, anta at de som har peiling vet hva de driver på med.

 

De som styrer bedriver jo korporatisme, og er vi _heldige_ vil det ende med monopolkapitalisme slik som i USA.

 

Etter min bekjentskap med Axel Stoltenberg tviler jeg på at han ville ha spillet bort pengene på en casiono.

 

Eplet faller ikke langt fra stammen, dessuten så gjør han jo en "glimrende" jobb som russepresident... En mer kapitalistisk russepresident har aldri Norge hatt før....

 

Det er uansett ikke mulig for politikerene å hente penger ut på den måten.

 

Det er faktisk det, tro det eller ei(les: Italia). Korporatismens fremgang kan basere seg på en sterk bedrift i sammarbeid med regjeringen(Statoil-Hydro).

 

Både Dagfinn Høybråten(flygel) og Bondevik(brubygging) har bevisst begått korrupsjon uten noen som helst følger, så når regjeringen er såppas umoralsk som den tidligere har væt, så faller brikkene lett på plass.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

R1 og R2

Jeg er selv elev på en videregående skole, og når jeg blir skikkelig slapp utover skoledagen, så kan det ende med skulk.

Jeg snakket om en markant økning? Skulking er langt ifra argumentet mot lengre skoledag.

 

Du har ikke peiling på hva du prater om nå bare så det er klart... T1 er barneskole i forhold til R1. På ungdomskolen lærte jeg muligens en god del, men jeg kunne lært langt mer. Skaff deg en læreplan, og så kan du selv se på det gigantiske pensumet til R1....

 

Hadde R1 og R2 pensumet blitt fordelt jevnt utover ungdomskolen også, så tror jeg at elevene hadde brukt tiden mye mer effektivt. Det er lite gøy å lære to nye temaer om dagen i R1, da vi lærte et nytt i uka ved T1, og 1 på to uker på ungdomskolen.

Jeg vet det. Jeg kjenner til pensum i både R1 og R2. Det eneste som er litt vanskelig er vektor og planer i rom. Det har jeg også, og jeg har litt trøbbel med det. Pensumet er ikke gigantisk i det hele tatt, det er bare norske elever som er late og har ikke lært det minimale pensumet de burde ha lært både på ungdomskolen og i T1.

 

En måte jeg lett kan se at dere ikke har stort penum. Boken deres er på ca 300 sider. Min bok er på 700 i første og 450 i andre, men det er mye vanskligere pensum i andre. Dere lærer absolutt ikke på noen måte to temaer per dag, da ville dere ha blitt ferdig med boken lenge før året var omme.

 

MTP at R1 og R1 har et hardere pensum enn MX, så tar du nok feil.

Det høres bra ut at de har trappet litt opp, men det er forsatt altfor enkelt. Det er en skam at den vanskligste retningen på norsk skole ikke en gang lærer deg matriser eller komplekse tall.

 

Vi har en dritgod lærer, men halvparten av elevene stryker i R1. Hvilken konklusjon trekker du; mener du bastant at alle er idioter?

Jeg vil hevde at elevene i R1 er late og derfor er mange av dem er så dårlige at de aldri burde ha tatt R1. Det som gjør det enda verre er at de forsetter å være late når de starter med R1 og ender opp med å stryke. Selv om læreren er god hjelper ikke det når elevene er late. Kan du på hånden på hjertet si at det er vanlig for elevene å gå gjennom det som lærerene har gått gjennom i timen når timen er ferdig?

 

Økonomi

Vet nok mer om deg enn på det punktet... FRP har foreslått en økning til 4% forbruk av oljefondet, og ifølge SSB vil ikke dette påvirke den norske økonomien negativt. Det norske markedet er heller ikke spesielt konkuransedyktig, da kronen er verdt altfor mye for øyebliket. En liten inflasjon vil faktisk være fordelaktig. Hvis du har lært økonomi, som burde du visst bedre enn alle andre at det er billigere å ivareta landet, enn å la det gå til helvete for å så bruke penga.

 

Bedre skolevesen gir bedre arbeidere, som igjen sikrer at Norge ikke forfaller. Dette er den beste formen for "output" man kan få.

Hahaha, inflasjon positivt! Du har akkuratt bevist at du kan ingenting av økonomi. La meg forklare det for deg. Inflasjon er ikke positivt i seg selv, det er bare nøvendig for å ikke få for høy arbeidsledighet.

 

Se på denne grafen

asadgraph1.gif

Hvis AD skifter positivt på grunn av mer oljepenger vil GDP>LRAS og dermed vil arbeidsledighet bli lavere enn den naturlige arbeidsledigheten. På grunn av mangel på arbeidere vil lønningene gå opp, firmaene vil da ha høyere faktorkostnader og dermed skifter AS negativt og det blir inflasjon. Legg også merke til at GDP-en forblir den samme, ergo ikke større output og større inflasjon, som er negativt. Det hjelper ikke en dritt om det er 4%, bare at det blir mindre inflasjon.

 

Hvis du ikke forstår dette betyr dette at du ikke kan økonomi og burde aldri ha uttalt deg om denne saken. Uttal deg om ting du faktisk har noe kompetanse på. Legg merke til igjen at GDP-en blir det samme. Bruker vi oljepenger vil vi ikke invistere noe. Hvis vi invisterer på veiene vil ikke dette bli ekstra penger, men det blir som å legge til en ekstra skatt. Det er faktisk mer effktivt å bare bytte på hvor vi gir skattpengene. Hvorfor tror du ØKONOMIpartiet høyre ikke støtter ideen, fordi de kan økonomi, men det kan ikke FRP.

 

BTW: Det norske økonomien er veldig konkuransedyktig på grunn av den enormt høye oljeprisen. Arbeidsledigheten og inflasjonen er lav. Vi et et av landene i verden med mest eksport og den norske økonomien går som det fyker.

De som styrer bedriver jo korporatisme, og er vi _heldige_ vil det ende med monopolkapitalisme slik som i USA.

Og dette er relevant til hva jeg sa, fordi?

 

Eplet faller ikke langt fra stammen, dessuten så gjør han jo en "glimrende" jobb som russepresident... En mer kapitalistisk russepresident har aldri Norge hatt før....

Ja, men det er ikke noe galt med kaptalisme. Jeg mener kaptalisme er den beste styreformen.

 

Det er faktisk det, tro det eller ei(les: Italia). Korporatismens fremgang kan basere seg på en sterk bedrift i sammarbeid med regjeringen(Statoil-Hydro).

 

Både Dagfinn Høybråten(flygel) og Bondevik(brubygging) har bevisst begått korrupsjon uten noen som helst følger, så når regjeringen er såppas umoralsk som den tidligere har væt, så faller brikkene lett på plass.

Skal jeg lese opp hele historien til Italia, kan ikke du bare fortelle historien. Ikke glem at vi har flere restriksjoner enn Italia. Småkorrupsjon skjer hele tiden. Har du noe poeng du prøver å få frem. Fordi småkorrupsjon skjer hele tiden burde det vel være mulig å drive med enorm korrupsjon også. Logikken din fungerer ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg snakket om en markant økning? Skulking er langt ifra argumentet mot lengre skoledag.

 

Jeg kan få med meg en god del mennesker som også ville skulket ved lengre skoledager.

 

Jeg vet det. Jeg kjenner til pensum i både R1 og R2. Det eneste som er litt vanskelig er vektor og planer i rom. Det har jeg også, og jeg har litt trøbbel med det. Pensumet er ikke gigantisk i det hele tatt, det er bare norske elever som er late og har ikke lært det minimale pensumet de burde ha lært både på ungdomskolen og i T1.

 

Virkelig? Jeg fikk for det meste femmer og seksere på ungdomskolen, og i R1 får jeg såvidt to. Tror nok jeg lærte hva jeg skulle på ungdomskolen.

 

En måte jeg lett kan se at dere ikke har stort penum. Boken deres er på ca 300 sider. Min bok er på 700 i første og 450 i andre, men det er mye vanskligere pensum i andre. Dere lærer absolutt ikke på noen måte to temaer per dag, da ville dere ha blitt ferdig med boken lenge før året var omme.

 

Det er nettopp det vi er? Muligens derfor jeg nevnte at vi har startet på R2 pensummet.

 

Det høres bra ut at de har trappet litt opp, men det er forsatt altfor enkelt. Det er en skam at den vanskligste retningen på norsk skole ikke en gang lærer deg matriser eller komplekse tall.

 

Jepp, for matriser og komplekse tall tranger man jo sikkert... Har aldri trengt det jeg har lært i matte etter barneskolen, og tviler på at jeg noen gang vil trenge det.

 

Jeg vil hevde at elevene i R1 er late og derfor er mange av dem er så dårlige at de aldri burde ha tatt R1. Det som gjør det enda verre er at de forsetter å være late når de starter med R1 og ender opp med å stryke. Selv om læreren er god hjelper ikke det når elevene er late. Kan du på hånden på hjertet si at det er vanlig for elevene å gå gjennom det som lærerene har gått gjennom i timen når timen er ferdig?

 

Det finnes absolutt ingen motivasjon for å gjøre det. Kan gjerne prate psykologi til deg hvis du er interessert....

 

Hvis AD skifter positivt på grunn av mer oljepenger vil GDP>LRAS og dermed vil arbeidsledighet bli lavere enn den naturlige arbeidsledigheten. På grunn av mangel på arbeidere vil lønningene gå opp, firmaene vil da ha høyere faktorkostnader og dermed skifter AS negativt og det blir inflasjon. Legg også merke til at GDP-en forblir den samme, ergo ikke større output og større inflasjon, som er negativt. Det hjelper ikke en dritt om det er 4%, bare at det blir mindre inflasjon.

 

Hmmm, i så fall må en *hvis* høyrepolitiker jeg har pratet med ha tatt feil angående inflasjon, dette tviler jeg sterkt på, da den samme personen i ettertid har spredt lignende løgnder over glatt 20 videregående skoler. Dog var det ikke på skolen jeg pratet med han.

 

Hvis du ikke forstår dette betyr dette at du ikke kan økonomi og burde aldri ha uttalt deg om denne saken. Uttal deg om ting du faktisk har noe kompetanse på. Legg merke til igjen at GDP-en blir det samme. Bruker vi oljepenger vil vi ikke invistere noe. Hvis vi invisterer på veiene vil ikke dette bli ekstra penger, men det blir som å legge til en ekstra skatt. Det er faktisk mer effktivt å bare bytte på hvor vi gir skattpengene. Hvorfor tror du ØKONOMIpartiet høyre ikke støtter ideen, fordi de kan økonomi, men det kan ikke FRP.

 

Så SSB er en gjeng med idioter med andre ord? De fikk i oppdrav av staten om å finne negative sider ved økning til 4%.

 

BTW: Det norske økonomien er veldig konkuransedyktig på grunn av den enormt høye oljeprisen. Arbeidsledigheten og inflasjonen er lav. Vi et et av landene i verden med mest eksport og den norske økonomien går som det fyker.

 

Da kan du vel svare meg på hvorfor landet går til helvete? Vi har et av de desidert dårligste skolesystemene i Europa, politiet er ubemmanet samt at de ikke har råd til å føre saker mot alle tjuvene, og sykehusene har ræva utstyr(røde kors har bedre faktisk). Svenskene har mye bedre sykehus enn oss, og de drukner i gjeld.

 

Så da spør jeg: Hvorfor går Norge i dass når den norske økonomien går så det flyter?

 

Og dette er relevant til hva jeg sa, fordi?

 

Hvis de i regjeringen "vet hva de driver med", så vil de innføre korporatisme. Du må ha en egoistisk plan bak alt når du kjører landet i dass slik som Stoltenberg gjør.

 

Ja, men det er ikke noe galt med kaptalisme. Jeg mener kaptalisme er den beste styreformen.

 

Vel jeg mener det er den dårligste. Teknisk sett er kommunisme den beste løsningen, mens effektivt sett er diktatur den beste(tro det eller ei).

 

Det er egentlig ikke så ufattelig stor forskjell på de demokratiske løsningene; de gir mye frihet, men de er ikke bedre enn folket som velger dem(er vel derfor det går i dass).

 

Skal jeg lese opp hele historien til Italia, kan ikke du bare fortelle historien. Ikke glem at vi har flere restriksjoner enn Italia. Småkorrupsjon skjer hele tiden. Har du noe poeng du prøver å få frem. Fordi småkorrupsjon skjer hele tiden burde det vel være mulig å drive med enorm korrupsjon også. Logikken din fungerer ikke.

 

Kan man gjøre det ene, kan man gjøre det andre. Innføring av korporatisme via Statoil-Hydro er _mulig_, spesielt med de som styrer landet i dag. Foreløpig styrer regjeringen Statoil-Hydro, men den situasjonen kan fort bli snudd hvis de som sitter ved makta er smarte nok. Dette funker selv i et demokrati.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Jepp, for matriser og komplekse tall tranger man jo sikkert... Har aldri trengt det jeg har lært i matte etter barneskolen, og tviler på at jeg noen gang vil trenge det.

Matriser og komplekse tall er utrolig viktig i mange typer høyere utadnning, inkludert ingeniørutdanninger og realfalgsutdanninger. Hvis ikke du tror du vil trenge disse tingene, hvorfor tar du R1/R2 da?

Lenke til kommentar
Hvis de i regjeringen "vet hva de driver med", så vil de innføre korporatisme. Du må ha en egoistisk plan bak alt når du kjører landet i dass slik som Stoltenberg gjør.

 

Huh? Norge er korporativt idag.

 

Ja, men det er ikke noe galt med kaptalisme. Jeg mener kaptalisme er den beste styreformen.

 

Vel jeg mener det er den dårligste. Teknisk sett er kommunisme den beste løsningen, mens effektivt sett er diktatur den beste(tro det eller ei).

 

Det er egentlig ikke så ufattelig stor forskjell på de demokratiske løsningene; de gir mye frihet, men de er ikke bedre enn folket som velger dem(er vel derfor det går i dass).

 

Teknisk sett? Hvilke tekniske krav setter du til kommunismen her da? Det er ikke rettferdig, det er ikke produktivt, det er ikke progressivt. Tro det eller ei? Tror de fleste er klar over at i ren effektivitet er diktatur og enevelde det som kan få gjort ting raskest.

 

Skal jeg lese opp hele historien til Italia, kan ikke du bare fortelle historien. Ikke glem at vi har flere restriksjoner enn Italia. Småkorrupsjon skjer hele tiden. Har du noe poeng du prøver å få frem. Fordi småkorrupsjon skjer hele tiden burde det vel være mulig å drive med enorm korrupsjon også. Logikken din fungerer ikke.

 

Kan man gjøre det ene, kan man gjøre det andre. Innføring av korporatisme via Statoil-Hydro er _mulig_, spesielt med de som styrer landet i dag. Foreløpig styrer regjeringen Statoil-Hydro, men den situasjonen kan fort bli snudd hvis de som sitter ved makta er smarte nok. Dette funker selv i et demokrati.

 

Again, tror du opererer med begreper du ikke har helt dekning for. StatoilHydro er ett statlig deleid aksjeselskap, ikke en organisasjon. De er fristillte, men situasjonen kan ikke fort bli snudd. De har mye makt idag, nettopp fordi at den politiske ledelsen svært sjeldent har faglig dekning for valg.

 

Norge er ikke så ille som det fremstilles idag. Men kanskje jeg rett og slett bare var heldigere med lærerne. Vi burde innført en løsning som ikke holder tilbake de som er langt foran alle de andre. Det er liksom ikke utfordrende når man begynner med engelsk på skolen og kunne likegodt undervist resten av klassen.

Leksene var for min del fraværende mesteparten av skoletilværelsen, unødvendig når man lærer alt på å lese i timene og følge littegranne med. Skolen gjorde meg lat, herliche.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg kan få med meg en god del mennesker som også ville skulket ved lengre skoledager.

Du sa at folk ville skulke fordi skoledagene blir lengre og dermedc orker de ikke. Jeg sa at det ville ikke være en markant økning. At du kan få med folk i en boikott driter jeg i, dere bare ødelegger for dere selv. Det er heller ikke en trussel fordi de færreste vil komme til å gjøre det.

 

R1 og R2:

Siden du kutter innlegget mitt for mye opp vil jeg bruke en lang post på å svare på alt. Selvfølgelig får du dårligere nå når du ikke gidder å jobbe mer. Det er forventet at du skal jobbe mer på videregående enn på ungdomskolen. Hadde dere tatt to temaer per dag ville dere også ha vært ferdig med R2 pensumet.

 

Når du sier at du ikke har motivasjon til å arbeide, og du mener at matten du lærer nå er unødvendig for deg. Hvorfor i all verden tar du R matte da. R matte er for de som planlegger å bruke matte i vidre studier. Gidder du ikke å jobbe fortjener du dårlig karakter.

 

Økonomi:

Jeg hevdet ikke at høyrepolitikerene har peiling. Jeg hevdet at partiprogrammet deres har peiling. har du lagt merke til at Høyre nekter å bli med i en regjering hvis de skal bruke mer oljepenger. SSB ble misforstått. De sa langt ifra at effektene blir positive. Uansett, dette er enkel økonomisk teori som SSB aldri ville ha misforstått. Hvis du tror at det er noe mer avansert, økonomilæreren min har master i økonomi og han mener forsatt at det er galtå bruke mer oljepenger. Har du ikke peiling utaler du deg ikke. Enkelt og greit. Det er en myte at svenskene gjør det bedre enn oss.

 

For det første snakket jeg om økonomer, men det er også et faktum at økonomer styrer økonomien til Norge. Etter hva je ghar lest om koporatism er det et system som vil fjern konkuranse mellom firmaene. Dette vil drive prisene opp og ha mange negative følger. Hva om de gjennom avtaler bestemmer for å holde prisen høy?

 

Kommunisme er en latterlig system som basre idioter tror på. Diktatur er det mest effektive systemet hvis lederen gjør de riktige valgene, men ellers er det kaptalisme vi trenger.

 

Hvorfor går ting dårlig. Skolesystemet er egentlg ikke avhengig av masse penger for å gjøre det bra, men trenger gode reformer. Med den norske lekeskolen lærer elevene veldig lite. Det er også et problem at pensum er alt for lite.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...