MGS3 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Er det andre enn meg som har sett artikkelen på VGNett; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=195707 Har riktig nok ikke lest gjennom artikkelen, men vil gjerne vite hva dere syns om dette! Hvis denne er feilpostet, eller allerede diskutert en annen plass på forumet beklager jeg. I så fall, bare slett denne Endret 30. mai 2008 av MGS3 Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Nå er det vel ikke spesielt nytt at det finnes grupper i de mer isolerte og utilgjengelige strøk i verden (spesifikt Brasil) som ikke har møtt moderne sivilisasjoner. Jeg lukter litt agurk. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er vel noe lignende som har blitt vist før, indianere som bodde ved en strand og skjøt piler mot flyet som fløy over. Spørsmålet er, burde de leve i uvitenhet eller bli introdusert til det moderne samfunnet? Jeg så noen andre som sa at en annen stamme hadde blitt introdusert til samfunnet etter en god stund og de lurte på hvorfor de hadde blitt latt være så lenge, når de kunne få så gode muligheter som det moderne samfunnet har å tilby. Men vet ikke hvor det var eller om det er noe dekning for det, hørt også det motsatte. Man ødelegger tross alt kulturer. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 De unge blir glade, mens de eldre masser om at du har ødelagt kulturen deres Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Vanskelig dette. Hvor mye skal man innvadere en annen sin kultur? På en annen side: Ting vil bli mye enklere, medisiner vil bli mer tilgjengelig, leveladeren kan stige og antall fødsler blant barn synke. Med mindre de blir satt til å hugge skog hele dagen da. Slike forhold er vel et utpopi liggende milevis fra deres hender med tanke på hvor i verden de kommer fra. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Sammen med medisinen kommer også utallige sykdommer som de ikke har noe naturlig forsvar mot. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hmm. Det er og en mulighet. Finnes det noen dokumentasjon på en stamme som har blitt "avdekket", og presentert for samfunnet? Hvordan gikk det med den? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Nja, erfaringsmessig går det ikke så godt med slike stammer dersom de ikke bevarer sin egen kultur i møtet med alt det nye. De adopterer gjerne de dårlige sidene ved den moderne kulturen (alkohol med mere) før de klarer å tilpasse seg kulturens krav. Og man kan argumentere for at ikke alt i "vår" kultur er verd å tilpasse seg. De stammene som er blitt tvangsreformerte (f. eks. store deler av Australias aboriginere) har jevnt over klart seg dårligere enn de stammene som har fått møte den nye tid i sitt eget tempo. Det er viktig at den uungåelige overgangen mellom kulturer skjer gradvis og med respekt for tradisjonene. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Sammen med medisinen kommer også utallige sykdommer som de ikke har noe naturlig forsvar mot. Ja, 50% av aboriginerne nær Sydney og kanskje enda større andeler av enkelte amerikanske stammer døde av smittsomme sykdommer europeerne tok med seg. Geir Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er viktig at den uungåelige overgangen mellom kulturer skjer gradvis og med respekt for tradisjonene. Enig. Om de vil ta kontakt med utenomverden skal man selvsagt ikke avvise dem, men om de ikke vil ta kontakt skal man respektere det også. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg må si at rent følelsesmessig liker jeg svært godt tanken på at det fremdeles finnes menneskegrupper som aldri har opplevd resten av verden. Kanskje har de likevel på et eller annet plan en rett til å vite at vi eksisterer. Men det skal IKKE påvirkes av tømmerhugstinteresser, og det skal gjøres på en svært skånsom og forsiktig måte. Jeg håper inderlig at ikke næringsinteresser framskynder flere slike prosesser... Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) jeg are har lit vanseker for å fårstå hvordan de kan ha ungått å komme over resten av verden.. edit: de skulle fått hele området runt der.. de har jo odd der alene i alle år.. skulle "vi" kaste de ut så snart vi merker at de er der..? Endret 30. mai 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) jeg are har lit vanseker for å fårstå hvordan de kan ha ungått å komme over resten av verden.. 0_o Resten av verden er ikke helt som Norge eller andre tradisjonelle OECD-land. Vil det gagne noen parter å introdusere dem til det moderne samfunnet? Endret 30. mai 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Så er det nå vi burde støtte opp om regnskogsbevaringen som staten fremmer? Endret 30. mai 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Så er det nå vi burde støtte opp om regnskogsbevaringen som staten fremmer? Var det spydig ment? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hvorfor skulle du tolke det som spydig? Det var bare hint til at det er veldig mange som klager og jamrer seg fordi vi "sløser" bort penger på slike ting. Endret 30. mai 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Ok. Jeg trodde et øyeblikk at du hintet til at jeg var en av dem. Saker som denne er bare enn av mange grunner til at regnskogen bør bevares. Endret 30. mai 2008 av Yuck Fou Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Vel, de har hverken fly eller tog eller biler, så det er begrenset hvor langt de kan komme seg av gårde. Spørsmålet er hvorfor resten av verden ikke har kommet over dem. Svaret er at regnskogene er enorme, 5,5 millioner kvadratkilometer og har lite av verdi for resten av verden. Bortsett fra trevirke, selvsagt, men det tar man av naturlige grunner fra ytterkantene, ikke fra midten. Så "den hvite mann" har liten grunn til å ferdes i regnskogens indre områder. Det betyr ikke at de ikke kjenner verden rundt seg, det er bare at denne verdenen for dem ikke strekker seg utenfor Amazonas. De har kontakt med andre stammer, som igjen har kontakt med andre stammer, som igjen kanskje har kontakt med "sivilisasjonen". Men bortsett fra i form av sagn og historier tar de ikke sivilisasjonen med seg inn i regnskogen, fordi den ikke har noe av nytte for dem. Geir Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jepp, neida. Vi er absolutt enige her. Selv om det kunne tolkes litt spydig. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Spørsmålet er hvorfor resten av verden ikke har kommet over dem. Svaret er at regnskogene er enorme, 5,5 millioner kvadratkilometer og har lite av verdi for resten av verden. Bortsett fra trevirke, selvsagt, men det tar man av naturlige grunner fra ytterkantene, ikke fra midten. Så "den hvite mann" har liten grunn til å ferdes i regnskogens indre områder. De har også oppdaget urter som kan brukes til medisiner der, har de ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå