#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 noen som kunne hjulpet meg litt med tanke på tilførsel kabelen ? dette vil jeg og gjerne har svar på. På samme måte som du finner ut kva kabler du skal bruke i ein installasjon. Magefølesen :!: noe vi må ta hensyn til, med tanke på den "endemuffa" ? Og hvordan gjør vi det med sikring i hovedtavlen ? Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 er alle formler like med 400 volt, som det er i 230 ? Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) noen som kunne hjulpet meg litt med tanke på tilførsel kabelen ? noen som kunne hjulpet meg litt med tanke på tilførsel kabelen ? På samme måte som du finner ut kva kabler du skal bruke i ein installasjon. Magefølesen :!: ikke rart det brenner i ca 70 hus daglig i norges land.. gi beskjed hva du fikk på eksamen dette er ikke spesifisert i forberedelsen, så du må nok finne fram tabell 52a på prøven imorgen når du finner ut kordan kabel det er. husk at kv (korstlustningsvern) gjerne er 2.5 ganger høyere enn ov(overbelastningsvern), 125a knivsikringer i everket sitt skap å 50a ov i huset er ikke unormalt.. dette er en liten tommelfinger regel. nek å fel har ikke spesifikke krav til dette annet enn at du kan slippe kv hvis inntakspunktet er mindre enn 3 meter fra ov ved luftstrekk, men dette er litt villt synes jeg og bruker alltids kv. husk også at det er enda ikke krav til overspenningsvern, men du kan ikke gjøre galt ved å legge det til i installasjonen, men ikke nødvendig hvis det er overspenningsvern i hovedfordelingen og forholdsvis lite strekk til servicebygget. men som sagt, sett i overspenningsvern er du i tvil, ingen sensor som kommer til å straffe deg for og gjøre det for bra! det er ikke nødvendig og beregne støsrste kosrtslutningstrøm hvis alle kv i innst har ikmax større enn kortslutningstrømmen ved inntaket. stikk innom kontorene deres imorgen før eksamen å hent noen kataloger/brosjyrer på frico vifteovner. personlig hadde jeg valgt ut 2 stk 5kw frico cat ovner med digitalt koblingsur med senkingsautomatikk, vurdert varmekabler på arbeidsrom hvis gulvet skal spyles i tillegg. endemuffen er bare en smukk som settes på enden av kabelen så den ikke skal bli full av fukt over tid, alle formler er like med 400 volt som i 230, dette er elementær elektro, skjerpings dere! husk med beregning av 3 fase kurser (f.eks regne ut hvor mange ampere kompressoren trekker i 3 fase oppsett så må U x med roten av 3, dvs I= p/u, der u x roten av 3 er 692, så rette svaret blir 4000w/692= 5.8A. ha med tabell og formelsamlingsboka. alt står der.. lykke til imorgen alle mann!! Endret 1. juni 2008 av killbuljo Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Lykke til folkens med eksamen. Hadde 10 min angst her da eg ikkje fant (FEL)Montørhandboka mi Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Nokon som var fornøyd med oppgavene? Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 var greie de, valgte oppgave 2 jeg. Ble nesten 8,5 sider me nesten KUN tekst.. Og ikke en eneste utregning:S Lenke til kommentar
MittBrukernavn Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 havna på 4,5 sider + noen streker på vedlegg 1 jeg. Var lite med utregninger ja... Noen andre som endte på Ib < Iz < In som ca 61 < 63 < 66? Og det er uten motoren til å drive porten, kom ikke på den føre tiden var ute. Rakk bare et par setninger på siste oppgave om brann... blei bare noe om at sentralen bare kunne være på verkstedet eller spiserommet grunnet den må være overvåket Forventer en 4, kanskje 4+ Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Blei 5 sider på meg, forventer ein 3. Blei litt tegning på vedlegg 1 og. Tegna opp brann og brannklokker. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 havna på 4,5 sider + noen streker på vedlegg 1 jeg. Var lite med utregninger ja... Noen andre som endte på Ib < Iz < In som ca 61 < 63 < 66? Og det er uten motoren til å drive porten, kom ikke på den føre tiden var ute. Rakk bare et par setninger på siste oppgave om brann... blei bare noe om at sentralen bare kunne være på verkstedet eller spiserommet grunnet den må være overvåket Forventer en 4, kanskje 4+ Kan dere legge ut den eksamenen dere fikk sånn at vi kan få se på den? jeg skal selv til eksamen på fredag om det ikke blir streik. hvordan gikk det med oppvarmingen av verkstedet? jeg ville valgt en varmepumpe. fordi det er enkel og billig energi som ikke er miljøskadelig. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Det var ikkje noko om oppvarming av verksted. Ein ting du kan vere sikker på er at du ikkje kommer til å få den samme oppgava som vi hadde. Lenke til kommentar
MittBrukernavn Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Eneste som hadde med oppvarming av verksted var sikringstørreslen hvis du valgte en egen kurs. Jeg er dum jeg... glømte å regne spenningstap på kabelen! den 3 x 25Al... 35 meter den var? Noen som måtte bytte den? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 havna på 4,5 sider + noen streker på vedlegg 1 jeg. Var lite med utregninger ja... Noen andre som endte på Ib < Iz < In som ca 61 < 63 < 66? Og det er uten motoren til å drive porten, kom ikke på den føre tiden var ute. Rakk bare et par setninger på siste oppgave om brann... blei bare noe om at sentralen bare kunne være på verkstedet eller spiserommet grunnet den må være overvåket Forventer en 4, kanskje 4+ Kan dere legge ut den eksamenen dere fikk sånn at vi kan få se på den? jeg skal selv til eksamen på fredag om det ikke blir streik. hvordan gikk det med oppvarmingen av verkstedet? jeg ville valgt en varmepumpe. fordi det er enkel og billig energi som ikke er miljøskadelig. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Kan dere legge ut den eksamenen dere fikk sånn at vi kan få se på den? Vi får ikkje med oss eksamen da smart ass! Tviler sterkt på at du kommer til å få ein edentisk ekamen. Men du kan øve på: varmekabler brannsystem valg av vern osv.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå