etheis Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Lat oss sette oss sammen her på forumet og finne ut kva dette er. Sikkert ikkje bare eg som sitter her og fortviler over eit ganske dårlig førebuingsark. Det som eg er sikker på er at det kommer noko med golvvarme og kva lysstyrke det skal være på kontor/opphaldsrom. Har og snakka med intallatøren i bedrifta som eg jobber i, (Han har jobba på opplæringskontoret i sunnhordaland) og han sa at dei pleide å snu heilt om på oppgava. Fekk og ein heil drøss med bøker som eg kunne ha brukfor. Så lat oss slå hovudene våre sammen og hjelpe alle som trenger det! Må notatene på kladdarket være håndskrevet? ja. nei, me fekk beskje om at me konne sgriva på dataen mæ 5 i skriftstørrelse om me hadde lusst Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) slik jeg har forstått det er det kun servicebygget vi skal bry oss om. og ikke stall/uteområde. Stallen er vel installert o.l fra før av? Mulig vi må prosjektere brannalarmanlegg for hele da. Da er det viktig å tenke på at det ikke er krav til brannalarmanlegg i stall hvis det er under 10 hester i stallen. Dette er nytt krav som kom i 2007 (tror jeg) kom noe nytt angående sau også. motorvarmerne skal da greie seg med en 16A sikring. Husk at disse må være låsbare. Hva tenker dere om de 2 3-fase stikkontaktene? hvilke størrelser vil det bli på disse? Varmluftvifter på arbeidsrommet. Blir det overkill å ha en i hjørnet til høyre for port, og en til i det motsatte hjørnet? disse blir jo 3-fase, hvilken sikring vil det bli behov for her? Endret 1. juni 2008 av Hjelmn Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Kan tenke meg eit sveiseaparat på den, sikkert noko fiksing på vogner og noko slikt. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvor stor effekt er det på det da? Brukes det ikke gass da? Lenke til kommentar
murd0c Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Hvor stor effekt er det på det da? Brukes det ikke gass da? De fleste sveiseapperat trenger ikke trefas, men ser for meg en dreiebenk e.l Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jepp, men hvor store sikringer tror dere det vil være behov for på disse 3-fase stikkene? vil det være best å legge opp PFXP til disse? Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Har samlet opp noen spørsmål her : Det er nevnt at de vil ha 2 stk 3-fase stikk i arbeidsrom, de mener da 3-fase 400 V ? Eller er det mulig å ha 3-fase 230 på TN-S System? Noen som har noe skjema eller lignende over lux regler/normer ? Siden det står beskrevet godt arbeidslys.. Hva slags styring er lurt å ha på varmluftvifta ? Lenke til kommentar
murd0c Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jepp, men hvor store sikringer tror dere det vil være behov for på disse 3-fase stikkene? vil det være best å legge opp PFXP til disse? Jeg ville ha lagt opp en 230V 16A, 230V 32A. Lenke til kommentar
Robinste Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Har samlet opp noen spørsmål her : Det er nevnt at de vil ha 2 stk 3-fase stikk i arbeidsrom, de mener da 3-fase 400 V ? Eller er det mulig å ha 3-fase 230 på TN-S System? Noen som har noe skjema eller lignende over lux regler/normer ? Siden det står beskrevet godt arbeidslys.. Hva slags styring er lurt å ha på varmluftvifta ? du bruker bare L1 og N lederen for å få 230 v til stikkene... Lenke til kommentar
murd0c Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Har samlet opp noen spørsmål her : Det er nevnt at de vil ha 2 stk 3-fase stikk i arbeidsrom, de mener da 3-fase 400 V ? Eller er det mulig å ha 3-fase 230 på TN-S System? Noen som har noe skjema eller lignende over lux regler/normer ? Siden det står beskrevet godt arbeidslys.. Hva slags styring er lurt å ha på varmluftvifta ? Må nok ha en trafo for å få 230V trefas. Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 vanlig enfas 230 er jo greit, var mer 230 3-fas jeg er usikker på. Trafo? Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jepp, men hvor store sikringer tror dere det vil være behov for på disse 3-fase stikkene? vil det være best å legge opp PFXP til disse? Jeg ville ha lagt opp en 230V 16A, 230V 32A. da blir det jo ikke 3-fase.. Bruker jo da N + L1,L2 eller L3 Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jepp, men hvor store sikringer tror dere det vil være behov for på disse 3-fase stikkene? vil det være best å legge opp PFXP til disse? Jeg ville ha lagt opp en 230V 16A, 230V 32A. da blir det jo ikke 3-fase.. Bruker jo da N + L1,L2 eller L3 Mener du at du vil ha 3 fase stikk, 400 volt, da kan du ikke ha med N-lederen.. blir vel heller L1 L2 og L3 Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Blir sikker noko med å tegne eit fleirlinjesjema for ein trefase stikk. Skal det da vere trafo-sikkring-3fase stikk? og at me bruker L1,L2 og L3? Kan hende noko av utstyret gå på 230V og noko på 400V Endret 1. juni 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
murd0c Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jepp, men hvor store sikringer tror dere det vil være behov for på disse 3-fase stikkene? vil det være best å legge opp PFXP til disse? Jeg ville ha lagt opp en 230V 16A, 230V 32A. da blir det jo ikke 3-fase.. Bruker jo da N + L1,L2 eller L3 Mener du at du vil ha 3 fase stikk, 400 volt, da kan du ikke ha med N-lederen.. blir vel heller L1 L2 og L3 Må settes opp trafo for å få 230V trefas. Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Blir sikker noko med å tegne eit fleirlinjesjema for ein trefase stikk. Skal det da vere trafo-sikkring-3fase stikk? og at me bruker L1,L2 og L3? Fint om noen kunne lagt opp noe slikt.. Har aldri hørt om noe sånt, så blir litt svett hvis vi får noe om det i morgen.. ;S Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 for å få 400V må du bruke L1-2-3 ja. Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 for å få 400V må du bruke L1-2-3 ja. Jess, men 230 trefas? Har fått med meg at det trengs en trafo, men hva slags? hvordan kobles den? Tegning? Lenke til kommentar
#TinTin Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Fikk du med et ark over den nye sericebyggget? Fikk bare med et gult et hvor det sto det som BigJaffa skrei i 3. post jeg på bokmål og nynorsk Bare et par ting jeg er litt usikker på: -Ute så står det 2 stikk for motorvarmer, hor mye trekker en motorvarmer ca? 800w? Hvis det er det og det blir 2 doble så kommer det opp i 3.2kw hvis alle belastes. -med "vassvarmar"/vannvarmer mener de en vanelig varmtvanns bereder eller er det noe spesielt? -De ville ha varmluftsvifter på arbeidsrummet, er det noe vits med varmekabler der da? Det er tegna in en port på det arket som var posta her så da skal det vel noen store maskiner for preparering o.l der så andre metoder er foretrukket. Tenkte på varmevifte over port og kanskje sånne varmekastere du henger i taket andre plasser der. Det er jo 3m tak i alle rom Noen andre som ser for seg noe ala vedlegget mitt der de 3 kablene skal beregnes med kortslutningsberegninger osv? Hva kom du fram til av utregninger ? hvordan ? Atlså de 3 kablene som går fra tavlen Endret 1. juni 2008 av trikker18 Lenke til kommentar
Robinste Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 for å få 400V må du bruke L1-2-3 ja. Jess, men 230 trefas? Har fått med meg at det trengs en trafo, men hva slags? hvordan kobles den? Tegning? hvis du skl ha en trafo som gjør om spenningen fra 400 v til 230 v så koster den sviiin... gjore d en gang og da måtte jeg ha en trafo som kosta 80 000 kr... så d letteste er vel å gjøre om viklingene til stjerne fra trekant!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå