Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VK2 Elbygg.Inst. Eksamen 08 (Elektro)

Anbefalte innlegg

Lat oss sette oss sammen her på forumet og finne ut kva dette er.

Sikkert ikkje bare eg som sitter her og fortviler over eit ganske dårlig førebuingsark.

Det som eg er sikker på er at det kommer noko med golvvarme og kva lysstyrke det skal være på kontor/opphaldsrom. Har og snakka med intallatøren i bedrifta som eg jobber i, (Han har jobba på opplæringskontoret i sunnhordaland) og han sa at dei pleide å snu heilt om på oppgava. Fekk og ein heil drøss med bøker som eg kunne ha brukfor.

Så lat oss slå hovudene våre sammen og hjelpe alle som trenger det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førebuinga:

Hestesneteret Blakken AS har under oppføring eit nytt servicebygg. Elektroentreprenøren Lande Elektro AS har fått oppdraget med planlegging/installasjon av det elektriske anlegget i servicebygget.

Det er tidlegare bygt ny hestestall med ridebane med flomlys på hestesenteret. I servicebygget skal det vere eterom, vaskerom, dusj, toalett og eit arbeidsrom. Bygget er omtrent 10x60 m.

Hovudfordelinga (H) er i dag plasert i eigerom i ridestallen. Forsyningsnettet er TN-S - sysetem, 230/400V.

I samband med bygginga av ridestallen blei detlagt ned ein tilførselkabel til servicebygget. Denne er ikkje tilkopla, men påsatt "endemuffe" i begge endar. Alle golv er golvstøpte og skal ha påstøyp. Bygget blir oppført av trematrialar (bindingsverk) med innvendige byggningsplater. Takhøgda i alle rom er 3,0 m.

Eigaren har desse ønska i samband med installasjonen i servicebygget:

Generelt:

Godt lys for å arbeide, bra med stikk-kontakter og elektrisk oppvarming i alle rom.

Arveidsrom:

- 2 stk. 3-fase stikk-kontaktar.

- Varmluftvifte® for rask oppvarming på dagtid og lågare temperatur på natta.

- kompressor på ca. 4 kw.

Ute:

- Stikk for motorvarmar.

Vaskerom:

- Vassvarmar

- Vaksemaskin og tørkeskap.

- Stikk-kontaktar i arbeidsbenk

Dusj/WC:

- Golvvarme.

Eventuelt:

Alarmanlegg.

Lenke til kommentar

se på feilsøking av varmluftovner. alarmanlegg? da blir det vell BRANNNNNNN som vanlig. tenkt deg inn i hvordan du ville ha hatt ridehallen til å se ut og hvor du vil ha utstyret. tenk litt på vern og automatsikring, hvor stor på en 3fasa f.eks. særnorske regler for norge og. 10A=1,5mm2, 16A=2,5mm2, og 20A=4mm2. merk det er ved referansematode A1 og A2. let i FEL boka. Hørt om elkoboka? det er ei god bok fra elko med viktige ting i og produkter, som høgda til en bryter.

Lenke til kommentar

Det eg har av handbøker er:

elkoboka

montørhandboka

nek400

fel

jording handboka

el i landbruket

storegrønne

motorhandboka

elektriskteknisk formelsammling

handboka om varme i tak og golv

arbeidsmiljølova

pluss noko ark om lux og noko ting om varmekabler som eg skal sjå igjennom. Så eg har det eg trenger pluss litt meir.

Lenke til kommentar

elkoboka

montørhandboka

nek400

fel

jording handboka

el i landbruket

storegrønne

motorhandboka

arbeidsmiljølova

pluss noko ark om lux og noko ting om varmekabler som eg skal sjå igjennom. Så eg har det eg trenger pluss litt meir.

der har jo flere enn oss. montørhandboka mener jeg er den samme som FEL.

Lenke til kommentar

Har samme eksamen, det jeg tror er verdt å få med seg er spenningsfall, kommer garantert på motor spørsmålet (kompressoren).

har dere en kompis som skal opp i teknisk bygginstallasjoner så har de tegninger av service bygget. så å si samme eksamen.

så da er det bare å regne ut kvadraten og ha de fleste varmekabler klare med på notat arket. også kanskje ha lysberegning klart. jeg har det her, men har ikke scanner. tar ett bilde så får dere se på den.

jeg har målt opp alle rom å fått klar kvadraten. gjerne kom med innspill ang lys å varme.

vaskerom:8.9 kvm

bad: 3.2 kvm på dusj er 0.4, så egentlig 2.8. oså gjerne tenk på doen.

spiserom: 12.3kvm

mellomgang: 2.6kvm

arbeidsrom: 23kvm

håper dette er til hjelp for mange, la oss hjelpe hverandre med forberedelsen å la oss tenke sammen hva vi bør ha med på notat arket!

edit, ps skaff dere hager håndboka, masse om inntak å overspenningsvern o.a.. veldig god å ha med.. teknisk formelsamling er ett must. alle relevante produktkataloger er også fint, som f.eks frico vifteovner, varmekabler fra øgland, lys kataloger osv.. otra katalogen er også bra å ha med. og viktigste av alt, skaff dere en kopi av ARBEIDSMILJØLOVEN! kommer garantert HMS spørsmål, mange som kan redde seg med denne..

post-57897-1212224984_thumb.jpg

Endret av RmB
Lenke til kommentar

Takker. Kvifor har du rekna ut varmekablene for alle romma? Trenger jo bare for badet.

EDIT: Ser at du bruker 60W/m2 på laminat på bad. Å burke laminat på bad er ikkje noko lurt. Men W/m2 på bad bør vere mellom 100-200W/m2.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar
Takker. Kvifor har du rekna ut varmekablene for alle romma? Trenger jo bare for badet.

EDIT: Ser at du bruker 60W/m2 på laminat på bad. Å burke laminat på bad er ikkje noko lurt. Men W/m2 på bad bør vere mellom 100-200W/m2.

har beregnet for alle rom bare i tilfelle.. se bort fra laminat, mener gulvbelegg. hvis du ser under så har jeg beregnet for både 60w/m2 og 120w/m2, man vet aldri hva selve eksamen sier ang gulv belegg eller fliser når den kommer. men 200w/m2 er vel litt i overkant. bruker å beregne 120w/m2 på bad hvis det er fliser f.eks.

NEK har ingen øvre grense ang watt pr kvm, men 200w pr kvm anbefales ikke på rom annet enn for kortvarige opphold, og ikke over 150w pr kvm på rom hvor nakne ben kommer i kontakt med gulvet pga behagelighets hensyn. det anbefales maksimalt 100w pr kvm i varig oppholdsrom som f.eks spiserommet.

eneste normen krever av varmekabel er jorffeilbryter, finner dette i nek 400-7-753 og 400-8-802

Endret av killbuljo
Lenke til kommentar

Fikk du med et ark over den nye sericebyggget? Fikk bare med et gult et hvor det sto det som BigJaffa skrei i 3. post jeg på bokmål og nynorsk

Bare et par ting jeg er litt usikker på:

-Ute så står det 2 stikk for motorvarmer, hor mye trekker en motorvarmer ca? 800w? Hvis det er det og det blir 2 doble så kommer det opp i 3.2kw hvis alle belastes.

-med "vassvarmar"/vannvarmer mener de en vanelig varmtvanns bereder eller er det noe spesielt?

-De ville ha varmluftsvifter på arbeidsrummet, er det noe vits med varmekabler der da? Det er tegna in en port på det arket som var posta her så da skal det vel noen store maskiner for preparering o.l der så andre metoder er foretrukket. Tenkte på varmevifte over port og kanskje sånne varmekastere du henger i taket andre plasser der. Det er jo 3m tak i alle rom

Noen andre som ser for seg noe ala vedlegget mitt der de 3 kablene skal beregnes med kortslutningsberegninger osv?

post-91612-1212255193_thumb.jpg

Endret av MittBrukernavn
Lenke til kommentar
Husk at det er spesielle regler for forlegning i staller der dyr oppholder seg. Det kan være lurt å nevne =)

Sikkert lurt å nevne, me skal det dyr inn i servicebygget?

Har samme eksamen, det jeg tror er verdt å få med seg er spenningsfall, kommer garantert på motor spørsmålet (kompressoren).

har dere en kompis som skal opp i teknisk bygginstallasjoner så har de tegninger av service bygget. så å si samme eksamen.

så da er det bare å regne ut kvadraten og ha de fleste varmekabler klare med på notat arket. også kanskje ha lysberegning klart. jeg har det her, men har ikke scanner. tar ett bilde så får dere se på den.

jeg har målt opp alle rom å fått klar kvadraten. gjerne kom med innspill ang lys å varme.

vaskerom:8.9 kvm

bad: 3.2 kvm på dusj er 0.4, så egentlig 2.8. oså gjerne tenk på doen.

spiserom: 12.3kvm

mellomgang: 2.6kvm

arbeidsrom: 23kvm

håper dette er til hjelp for mange, la oss hjelpe hverandre med forberedelsen å la oss tenke sammen hva vi bør ha med på notat arket!

edit, ps skaff dere hager håndboka, masse om inntak å overspenningsvern o.a.. veldig god å ha med.. teknisk formelsamling er ett must. alle relevante produktkataloger er også fint, som f.eks frico vifteovner, varmekabler fra øgland, lys kataloger osv.. otra katalogen er også bra å ha med. og viktigste av alt, skaff dere en kopi av ARBEIDSMILJØLOVEN! kommer garantert HMS spørsmål, mange som kan redde seg med denne..

Dette er supert!

Var det noe mer relevant info i den andre forberedelsesdelen?

Lenke til kommentar
Var litt om jording/IP grad i staller o.l i FEL side 225+ for de som ikke har fått med seg det.

Men på forberedelsesarket står det "Bygger oppføres av trematerialer(bindingsverk) med innvendige bygningsplater"

Sjanser for skjult anlegg eller skal det bety noe annet?

Jeg har forstått det slik at hestene ikke skal inn i servicebygget. Service bygget er vel for reperasjon av utstyr o.l

Så kan vel annse dette som et verksted?

Lenke til kommentar

elkoboka

montørhandboka

nek400

fel

jording handboka

el i landbruket

storegrønne

motorhandboka

arbeidsmiljølova

Jeg har ei håndbok som heter "230/400 V TN-anlegg" (håndbok om prosjektering og montering).

Den kan være lur å ha med seg.

Lenke til kommentar

Sikkert ikkje bare eg som sitter her og fortviler over eit ganske dårlig førebuingsark.

Det som eg er sikker på er at det kommer noko med golvvarme og kva lysstyrke det skal være på kontor/opphaldsrom. Har og snakka med intallatøren i bedrifta som eg jobber i, (Han har jobba på opplæringskontoret i sunnhordaland) og han sa at dei pleide å snu heilt om på oppgava. Fekk og ein heil drøss med bøker som eg kunne ha brukfor.

Må notatene på kladdarket være håndskrevet?

Lenke til kommentar

Må notatene på kladdarket være håndskrevet?

ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...