abrakadabri Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hei. En liten utfordring som jeg har søkt litt rundt på uten å finne et konkret svar... Jeg har flere nummer i en tabell (i en kolonne) som refererer til en enhet. Altså kan tallet 1 referere til navnet Volvo, 2 til Renault, 3 til Saab (men hva det refererer til er ikke viktig - kun for å illustrere). Denne tabellen har jeg lagd et skjema på. Når brukere legger inn ett nummer i denne kolonnen - hvis forekomsten av dette nummeret overstiger å være registrert 3 ganger skal det kastes en melding: "Dette nummer er registrert over 3 ganger". Tenker meg at jeg må ha noe kode i AfterInsert / AfterUpdate? Har Dere noen erfaring med hvordan dette kan løses? Hjertelig takk for feedback... EDIT; problemet ble løst med Wolverins tips! Hjertelig takk for hjelpen!!! :-) Endret 16. juni 2008 av abrakadabri Lenke til kommentar
roac Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Tja, nå har ikke jeg filla peiling på Access (ikke har jeg lyst til å lære det heller), men dersom du har muligheten ville jeg vel heller slengt den koden i BeforeInsert / BeforeUpdate, hvis noe slikt finnes. Det vil være en fordel å sjekke først, og så heller unnlate å legge inn dataene, enn å legge de inn først og så slette dem igjen etterpå. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hei. En liten utfordring som jeg har søkt litt rundt på uten å finne et konkret svar... Jeg har flere nummer i en tabell (i en kolonne) som refererer til en enhet. Altså kan tallet 1 referere til navnet Volvo, 2 til Renault, 3 til Saab (men hva det refererer til er ikke viktig - kun for å illustrere). Denne tabellen har jeg lagd et skjema på. Når brukere legger inn ett nummer i denne kolonnen - hvis forekomsten av dette nummeret overstiger å være registrert 3 ganger skal det kastes en melding: "Dette nummer er registrert over 3 ganger". Tenker meg at jeg må ha noe kode i AfterInsert / AfterUpdate? Har Dere noen erfaring med hvordan dette kan løses? Hjertelig takk for feedback... hvis du legger inn kode på "before update" som kjører en antall_forekomster = DCount("id", "Tabell1", "id=" & Me.id) If antall_forekomster > 3 Then MsgBox "Det er for mange forekomster av denne type, avbryter" Exit Sub End If Forutsetter da at tabellen din heter Tabell1, og at feltet med den verdien du skal sjekke mot heter ID. lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå