Gå til innhold

Test: Firekjerneduell

Anbefalte innlegg

Men jeg synes du og HavarN overdriver litt for mye den andre veien. Selv om vi her klart har en meget jevnere kamp.
Mulig jeg overkompenserer litt, men pek gjerne på når.

Utfra det jeg har sett mener jeg 9750 og 9850 godt kan være på listen din mot Q6600, Techreport testen som syar2003 linket opp viser for meg at begge disse er på høyde med Q6600 for gaming. Det faktum at du ikke inkluderte disse på listen, tyder på at du selv kanskje også har blitt litt preget av holdningen som rår. Forskjellen i spillene var så små at andre forhold (eksempelvis om HK støtter crossfire eller SLI) bør være avgjørende. AMD har også noen meget interessante brikkesett for entusiaster på leting etter bang-for-the-buck GPU oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter du ned en buss motor i en personbil? :roll:
Hvis du ruller øynene lenger bakover til du får en god knekk på nakken så vil du med tiden kunne se noen propellfly med 12 sylindrede motorer som også har vært benyttet i sportsbiler, bare for avvikle tvilen om at en "motor" kan ha flere bruksområder og yte varierende ift. bruksområdet.

Ellers er det små forskjeller mellom prosessorene når de sitter i en server elle en desktop. Er det en eks. DP server har den en litt annen socket og et annet pinantall med noen SMP egenskaper og noen ganger litt cache tweaks. Ellers er det meste det samme innenfor x86 og 64. Så jeg må skuffe deg med at du tildels har "bussmotorer" med små avvik i desktop'en din.

Man får også SP server CPUer og disse som eks. Xeon X3220 er bare en rebrandet CPU.

Trur ikke du skjønte poenget, selv om du tar i bruk en server AMD cpu så kommer den til kort på vanlig person bruk, den er kjempe fin til server oppgaver men hva hjelper det hvis du skal game? :roll: Dodge viper har lastebil motor, men den er ikke brukendes til noe borsett i fra rett fram heller.

Lenke til kommentar
Det er vel her vi er uenige. Jeg er ikke sikkert på hvordan en market breakdown vil se ut, men tidligere har ihvertfall integrert grafikk dekket store deler av markedet. Når vi da også inkluderer diskret grafikk på det nivået som 780G+3470 leverer, og i tillegg HTPC, tror jeg faktisk vi har dekket over halvparten av datamaskinene i de tusen hjem. Likevel sliter AMD med å få markedsandeler.

Er ikke sikker på at vi er så veldig uenige egentlig, men du ser nok dette som midt i blinken for en litt bredere brukermasse enn jeg gjør. At man for hele privatmarkedet har ett velykket chipset som i kombinasjone med svært gunstig pris kan dekke over svakhetene til Phenom er jeg redd kan bli for lite til å kapre markedsandeler. Men jeg håper jo du har rett, og velger jo selv også gjerne AMD der jeg syns det passer. Dette med å spise av kaka til Intel er vel alt annet enn enkelt uansett hvor bra produktet er.

@HavarN,

Bolson og andre har allerede kommet med forslag til komponenter jeg mener ligger nærmere hverandre, E8200 er ikke akkurat nærmeste ekvivalent for X2 5000 i ytelse og effektbruk, og Intel har flere rimligere modeller som fint holder tritt med X2. Og siden Intern grafikk likevel blir grisebanket av 780G kunne man like gjerne bruke et HK til halve prisen på Intel oppsettet. Jeg må bare være ærlig og si at det for meg ikke virket som du gjorde ditt ytterste for å vise en nøytral sammenlikning uten noen skjult agenda. Men nok om det, vi er eninge om bunnlinjen her tror jeg.

Så får vi vel for AMDs del kanskje håpe det ikke dukker opp noe tilsvarende 780G for LGA775 :)

Lenke til kommentar

@Del:

Jeg har ikke inkludert noe på noe liste, jeg skrev bare at man man like gjerne kunne sammenligne med Q6600 som pr dags dato er rimeligere enn 9850, og yter noe bedre (pluss klokker bedre). Nå leste jeg faktisk testen i TechReport når den kom, men ble faktisk noe undrende fordi den avviker en god del når det gjelder f.eks. tester i;

XbitLabs

AnandTech,

og her i hardware.no.

Men de er klart at er du i situasjonen at GPU-en er begrensende faktor, da spiller valg av CPU minimal rolle.

Synes heller ikke AMD baserte brikkesett med Crossfire ligger så langt unna X38, med unntak av 790X kortene, som jeg synes det er lite å velge i. Det er jo mange som velger X38 og ATI skjermkort fordi det er mye igjen for penga med 3870 i CF, og fordi Intel sine brikkesett er mer stabile enn nVidia sine. Selv gjorde jeg et slikt valg (da P965 og ATI).

Og jeg har jo sagt relativt klart at utsagnet "AMD sucks", samt at Intel ikke har noe brukbart til under 1200 kr er noe fordømrade tull, forskjellene er ikke så store annet enn når vi går opp til CPU for 2000+ (og E8400). Jeg har nok problemer med å anbefale Phenom 9850 pr dato (grunnet effektbruken), men 9750 og 9550 har jeg ikke problemer med å anbefale til de der disse passer med bruksmønster.

Det var vel helst helst utsagnet at X2 parret med AMD 780G grisebanket alt Intel kunne putte opp i samme prisklasse som provoserte. Mest fordi jeg synes sammenligningsgrunnlaget fra HavarN ble feil. Kan godt hende du har rett, men testen som er vist til i den sammenheng sier ikke annet enn at 780G grisebanker G33/G35.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. AMD 780G, X2 5000+, ca 1200

2. AMD 780G, X2 5000+, HD 3470, ca 1570

3. AMD 780G, X2 5600+, ca 1400

4. AMD 780G, X2 5600+, HD 3470, ca 1770

5. P35, E2180, HD 3470, ca 1300

6. P35, E2180, HD 3650, ca 1400

7. P35, E4500, HD 3470, ca 1600

8. P35, E4500, HD 3650, ca 1700

9. G35, E4500, ca 1400 - 1500 kr

Tja, en E2220 + G33 koster 590+706 kr = 1296, altså ca 200kr mer enn AMD X2 5000+ med 780G (595+515 = kr 1110). Men da får du en Intel CPU som omtrent matcher X2 5000+ i ytelse (og pris) og en Intel GPU som nok er 6-10 ganger så treng som AMDs 780G. Da er vel fortsatt Intel ikke noe godt valg i denne prisklassen, ihvertfall ikke i mine øye. Da mener jeg faktisk fortsatt at den 1000kr dyrere E8200+G35 er en mer fair sammenligning (ytelse per pris) med X2 5000+ og 780G.

Edit: Og skulle vi legge på 4-500kr for den samme ATI-baserte dedikerte grafikken, vinner AMD igjen på grunn av Hybrid Crossfire. Men, igjen, det er selvfølgelig bare min mening.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Ellers finnes det også G33 med HDMI til rimligere summer, feks Gigabyte GA-G33M-S2H til priser fra Kr 453,-

Som jeg såvidt nevnte ser det for meg ut som alle X2 5000BE er WOF (Without Fan) så uten at det har dramatisk innvirkning på busjettet må man kjøpe en kjøler. Rett meg gjerne om jeg tar feil her. :)

Uansett, hva som er det mest relevante å sammenlikne er det jo lov å ha ulike syn på, og konklusjonen i dette segmentet ser det ut til at de fleste av oss er eninge i. Man får et Intel oppsett til ca lik pris og som yter vel så bra og bedre i cpu kraft, men takket være mangel på konkurrenter til 780G, blir det med dårligere grafikk.

Lenke til kommentar

selv en inbitt amd fan boy som meg skal inrømme at det eneste mosomme me amd sine cpu'er for tiden er deppepilsene.

når det gjelder 780 chipsettet er det et godt alternativ til en buddjettmaskin fra intel. Det er bedre balansert i budsjettsammenheng når det gjelder cpu/gpu ytelse. Gir bedre muligheter osv. Arguementere mot det er rett og slett idiotisk.

Selv ser jeg frem til laptopversosjon av 780 (puma), og her kan jeg ikke see at intel har noe i nærheten, der må de håpe på at nvida gjør de konkuransedyktige. Dette også i en riktig balansert mainstream laptop. High end laptop, tja ikke sikker på hvor langt griffin kan følge intel, laptop er ikke særlig beregnet for overklokking, så overklokkingsegenskaper teller ikke så meget her.

780 er amds beste kort for tiden. At hw ikke ser det i sin anbefaling for hvermansen, tja, det kan kun bygge på uvitenhet.

Ps relevante tester som er nogenlude i tiden og ikke et halvt år etter vi som følger med, allerede har lest 40 tester om andre plasser, ja det er blitt mangelvare her på HW.

Utover det så er det ikke særskilt morsomt å bygge high end og entuiast baserte amd PC-er. Intel basert gjør det bedre, stillere ograskere , straks du går bort fra budsjettsystemer, og pøbel bak kan overklokke.

Og siden jeg nekter totalt og fnyser bare jeg må ta i en intel cpu, ja så deppepilser jeg heller og ser etter oppvaskmaskin.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
@Del:

Jeg har ikke inkludert noe på noe liste, jeg skrev bare at man man like gjerne kunne sammenligne med Q6600 som pr dags dato er rimeligere enn 9850, og yter noe bedre (pluss klokker bedre). Nå leste jeg faktisk testen i TechReport når den kom, men ble faktisk noe undrende fordi den avviker en god del når det gjelder f.eks. tester i;

XbitLabs

AnandTech,

og her i hardware.no.

Men de er klart at er du i situasjonen at GPU-en er begrensende faktor, da spiller valg av CPU minimal rolle.

Det er interessant å se såpass store avvik mellom benker. Nå har jeg ikke kryssjekket linkene dine, men tidligere har typisk syntetiske benker favorisert Intel. Legg merke til at Techreport bruker faktisk spilling, ikke en time demo, til å registrere fps. De er ikke de eneste, HardOCP gjør gjerne også dette, men avvek fra vanlig rutine her:

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

Likevel klarer X4 9700 å hevde seg godt mot Q6600. Poenget med GPU begrenset er også høyst relevant, HardOCP tok et dypdykk i den problemstillingen her:

http://www.hardocp.com/article.html?art=MT...GhlbnRodXNpYXN0

ellers var det en review hos www.lostcircuits.com som også baserte seg på "real gameplay" hvor Phenom banket alle på UT3, men nettsiden deres ser ut til å være nede i skrivende stund, her er uansett lenken:

http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_phenom

Synes heller ikke AMD baserte brikkesett med Crossfire ligger så langt unna X38, med unntak av 790X kortene, som jeg synes det er lite å velge i. Det er jo mange som velger X38 og ATI skjermkort fordi det er mye igjen for penga med 3870 i CF, og fordi Intel sine brikkesett er mer stabile enn nVidia sine. Selv gjorde jeg et slikt valg (da P965 og ATI).
Kan ikke si jeg har fulgt med så godt på dette, men jeg har fått med meg at det har til tider vært sterk misnøye med nvidia brikkesett (mange som ikke fikk den klokken de ble lovet av alle her inne?), og at SLI har vært fraværende på Intel brikkesett, mens alt har vært tilgjengelig på AMD hele tiden.
Og jeg har jo sagt relativt klart at utsagnet "AMD sucks", samt at Intel ikke har noe brukbart til under 1200 kr er noe fordømrade tull, forskjellene er ikke så store annet enn når vi går opp til CPU for 2000+ (og E8400). Jeg har nok problemer med å anbefale Phenom 9850 pr dato (grunnet effektbruken), men 9750 og 9550 har jeg ikke problemer med å anbefale til de der disse passer med bruksmønster.
Helt enig.
Det var vel helst helst utsagnet at X2 parret med AMD 780G grisebanket alt Intel kunne putte opp i samme prisklasse som provoserte. Mest fordi jeg synes sammenligningsgrunnlaget fra HavarN ble feil. Kan godt hende du har rett, men testen som er vist til i den sammenheng sier ikke annet enn at 780G grisebanker G33/G35.
konteksten min var ihvertfall spilling, og der er det grisebank sammenlignet med enhver Intelbasert integrert løsning.
Lenke til kommentar
konteksten min var ihvertfall spilling, og der er det grisebank sammenlignet med enhver Intelbasert integrert løsning.

Det har vært klart i hele tråden, men som det har vært antydet er at bildet ikke er så klart dersom man ser på total pris.

Man kan få P35-hovedkort, E4500 og 3450 til 1169,-.

Til sammenligning kan man få X2 5000 og 780G til 1093,-.

Her vil man kunne få noelunde lik ytelse i spill til omtrent den samme prisen. Faktisk vil sannsynligivs Intel-oppsettet gi litt bedre ytelse i spill.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se såpass store avvik mellom benker.

Dette har vært en realitet siden jeg begynte å lese tester i 2002/2003. Derfor har jeg konkludert for lenge siden at først etter 3 - 4 ulike publikasjoner kan man konkludere noenlunde. Jeg har faktisk tidligere opplevd opp til 35 % avvik på noe som skal være samme test i ulike publikasjoner.

Jeg ser også fremdeles tendensen fra tidligere tider at ulike grupperinger leser ulike tester og tar sine "yndlingspublikasjoner" som sannheten.

Ingen er uenig at 780G grisebanker G33/G35. Men for en kjøper er integrert/ikke integrert uinteressant. Det interessante er eventuell ytelsesforskjell mellom to mer eller mindre identisk prisede oppsett. Om det ene har integrert grafikk og det andre har dedikert grafikk spiller da ingen rolle for kjøper.

Tar man det billigste P35 hovedkort, en E2180 og HD 3470 blir prisen kr 1053, et oppsett med AMD 780G og X2 5000+ BE koster kr 1093. Jeg aner ikke hva resultatet ville bli, men i snitt yter E2180 en 3 - 5 % dårligere enn X2 5000+. Noe mer på spill med eksakt samme grafikkløsning. Dersom HD 3470 er bedre enn HD 3200 brikka som brukes på 780G, vil det faktisk være en sannsynlighet for at Intel går seirende ut med et omtrent likt priset oppsett.

Så kan man da eventuelt si følgende som angrep. P35 kortet er unormalt lavt priset (men er tilgjengelig til den prisen), AMD vinner om vi setter et HD 3470 kort i maskina i tillegg. Men da øker prisen med 371 kr. Når så HD 3850 koster fra 775, kr betyr det at vi kan bytte ut HD 3470 i Inteloppsettet med et stk HD 3850. Og hvem vinner da. Men vi kan bruke mer realistiske prisforutsetninger, f.eks snittpris av de 4 billigste produktene i de 4 billigste butikkene. Vi garantert endre noe på forutsetninger.

Jeg har ikke noe svar, men konkluderer foreløpig med at AMD sin integrerte grafikk grisebanker Intel sin. Når det gjelder hvem som gir best ytelse (også i spill) for en gitt kronepris (hovedkort + CPU + GPU), tror jeg det ikke er mulig å utrope noen vinner før litt mer testing. Kan godt være at AMD vinner (noe jeg faktisk håper)

Derfor mener jeg du går litt for langt til ene siden, du utroper AMD til "vinner" i lowrange - midrange på bakgrunn av et meget begrenset sett av forutsetninger, som dessverre var enkelt å knekke.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Bolson Lagt til I dag, 11:37

Så kan man da eventuelt si følgende som angrep. P35 kortet er unormalt lavt priset (men er tilgjengelig til den prisen)

Man kan vel alltid diskutere hva som er normalt, men jeg er faktisk mer forbauset over den lave prisen på 780G selv da det var/er splitter nytt. P35 er jo tross alt et gammelt kort nå, og til sammenlikning kostet mitt Asus G33 rundt 1200 kr da det var nytt.

Men det spiller egentlig ikke noen rolle, var bare en liten digresjon.

Frijazz Lagt til I dag, 11:11

Det har vært klart i hele tråden, men som det har vært antydet er at bildet ikke er så klart dersom man ser på total pris.

Man kan få P35-hovedkort, E4500 og 3450 til 1169,-.

Til sammenligning kan man få X2 5000 og 780G til 1093,-.

Hva er egentlig forskjellen på 5000+ og 5000BE utover at BE har ulåst multipler?

Jeg ser at prisguide resultatene i din link har første treff på ADO5000CZBOX som såvidt jeg kan se er 90nm med vifte, neste er ADO5000DOBOX 65nm G2 med vifte, og så kommer ADO5000DSWOF G1 uten vifte. Er det den midterste av disse man vil ha; G2 stepping, 65nm og med kjøler?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på 5000+ og 5000BE utover at BE har ulåst multipler?

Jeg ser at prisguide resultatene i din link har første treff på ADO5000CZBOX som såvidt jeg kan se er 90nm med vifte, neste er ADO5000DOBOX 65nm G2 med vifte, og så kommer ADO5000DSWOF G1 uten vifte. Er det den midterste av disse man vil ha; G2 stepping, 65nm og med kjøler?

Du sa det selv; BE har ulåst multiplier, that's it :) Og ja, G2-steppingen er den beste av de, spesiellt hvis du skal overklokke :)

Lenke til kommentar
Derfor mener jeg du går litt for langt til ene siden, du utroper AMD til "vinner" i lowrange - midrange på bakgrunn av et meget begrenset sett av forutsetninger, som dessverre var enkelt å knekke.
Akkurat når det gjelder midrange, så forsøkte jeg ihvertfall etterhvert å klargjøre hvilken del av midrange jeg siktet til. Når det gjelder oppsettene Frijazz kommer med, må jeg si at jeg er litt tatt på sengen over hvor billige hovedkort som er i salg. Jeg gjør shoppingen min hos komplett, og der starter 775 kortene nå på 330,- som er en hundrelapp eller to billigere enn sist jeg sjekket. I dette prissjiktet utgjør et par hundrelapper forskjellen vi snakker om, så jeg trekker tilbake min kategoriske påstand, det kan godt hende man kan lappe sammen en tilsvarende Intel system til samme pris med diskret grafikk. Med forbehold om at det kan være en eller annen catch ved disse aller billigste hovedkortene, stort sett brukes jo billige komponenter, så mange av dem mangler Gbit nett, har dårlig lydbrikke osv. Jeg blir nesten skremt av å se hvor hard konkurransen er, det kan da umulig være mye profitt å hente på å produsere et slik hk til sluttbrukerpris på 250,-

Når det gjelder valg av nettsteder, så liker jeg ikke hentydningen. Jeg liker at nettsteder forsøker å teste reell ytelse i spill, var noen av lenkene du ga i den kategorien? Hvis du mener Arstechnica, Techreport, HardOCP og Lostcircuits er kjøpt og betalt av AMD, så er det bedre å si det rett ut. Jeg luket personlig ut THG fra mitt datagrunnlag i K8's yngre dager.

Heldigvis er tiden hvor alle hadde med SuperPi forbi, også heldigvis slutt på linpack testene hvor datastørrelsen mirakuløst sluttet på cache størrelsen til Intel CPU'ene.

Lenke til kommentar
Her vil man kunne få noelunde lik ytelse i spill til omtrent den samme prisen. Faktisk vil sannsynligivs Intel-oppsettet gi litt bedre ytelse i spill.
Linker du til et produkt som ennå ikke eksisterer?

Sjekk den nederste tabellen på siden, der blir grafikkbrikken på 780G og 3450 testet. Jevnt over 13-20% mer ytelse i favør 3450.

Lenke til kommentar

Du sa det selv; BE har ulåst multiplier, that's it :) Og ja, G2-steppingen er den beste av de, spesiellt hvis du skal overklokke :)

Kjøler følger ikke med BE som gir en ekstra utgift, og ved kjøp av BE er du sikret en G2 stepping som klokker minst 3 ghz på standard volt(wooååow).

Redigert: G2 ikke B2 som jeg skrev.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Du bør faktisk gå for den med CZ i koden, 90nm F3 stepping med 2*1mb L2 cache, 65W TDP, klokker minst like bra som 65nm, 65W G2. Er raskere på samme hastighet. Størrelsen på produksjonsteknikken har ikke "alt" å si ;)

Edit: Rettelse, rev F3 Windsor 5000+ har også 2*512KB L2 cache, og vil deremed yte likt med Brisbane G2 versjonen. Det er 5200+ F3 versjonen som er laveste modell med 2*1mb L2 cache.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Når det gjelder valg av nettsteder, så liker jeg ikke hentydningen. Jeg liker at nettsteder forsøker å teste reell ytelse i spill, var noen av lenkene du ga i den kategorien? Hvis du mener Arstechnica, Techreport, HardOCP og Lostcircuits er kjøpt og betalt av AMD, så er det bedre å si det rett ut. Jeg luket personlig ut THG fra mitt datagrunnlag i K8's yngre dager.

Du må gjerne ikke like hentydningen, jeg konstaterer bare noe som har vært en tendens i mange år, både Intel og AMD "fanboys" (merk hermetegnene, jeg regner ingen her som direkte fanboys i ordets negative betydning), har en viss tendens til å referere primært til bestemte nettsteder. Og tendensen har vært minst likelig fordelt. At du klarer å lese at jeg beskylder de for å være betalt av AMD oppfatter jeg som nesten et paranoid utslag. Det er bare normal psykologi at man ubevist over tid legger større vekt på tester/publikasjoner som til en viss grad støtter opp om egne synspunkter (eller kanskje vi skal si ønsker). Derfor bruken av begrepet "yndlingspublikasjoner". Har man f.eks. en positiv attraksjon til C2Q, vil man med stor sannsynlighet sortere ut publikasjoner, tester og informasjon som er kritisk til ytelsen av denne på ulike områder. Du husker sikkert noen "diskusjoner" med en viss bruker med brukernavn Unreal_.

At du fremdeles blokkerer ut THG fra lista di synes jeg forteller om akkurat den psykologiske effekten, THG er så vidt jeg vet et av få nettsteder som har gjort en skikkelig test av Phenom 9100E. Dessverre pris AMD denne litt for høyt ($ 200), samt at de venter for lenge med 9150E. Link..

Jeg tror ikke vi skal ta noen diskusjon om testmetodikk, der vil man også uansett ha mange syn. Husk at de som velger metodikk også er mennesker utsatt for samme psykologiske effekt. Derfor burde enhver tester oppgi spesifikasjonene på sine 3 siste PC-er. Jeg har nemlig en stygg mistanke om at man faktisk vil finne statistisk sammenheng mellom tester egne systemer og tendens i testresultatene. Jeg kan i den sammenheng nevne at ved store forskningsprosjekt blir testere/intervjuere testet for å kunne justere materialet for slike tendenser.

Det beste er uansett å bruke et bredt spekter av kilder for sine syn. Da bør man også lese de man tror mindre på, de kan faktisk ha truffet rett denne gangen.

Det billigste P35 kortet har faktisk såpass bra spesifikasjoner at jeg faktisk lurer på å kjøpe noen som reservekort. ASUS P5K SE. Ellers forteller vel prisene at markedet fungerer, men også at man helst må sjekke sine synspunkter 2 ganger før man anbefaler noe, særlig på budsjettområdet. Ikke sikkert at prisen man trodde var den rette, gjelder i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...