Gå til innhold

Blomster og bier fra hagen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
..og en del raskere lukkertid for å fryse det helt. Mulig større blender åpning

Ja er enig i det, men hadde ikke så god tid til å stille på noe!!!

En annen ting hvis man har bilder sort/hvit synes jeg det er litt kult med litt støy på bildene, hva synes dere?

Dette er kanskje ikke et godt bilde å ha i sort/hvit da!?

Lenke til kommentar

Sort-hvit tror jeg vil fungere dårlig, men det er jo lov å prøve :)

Er imidlertid et par ting du kan gjøre for å forbedre bildet:

1. Velg sRGB som fargerom og ikke Adobe RGB når du legger ut på nettet. Nettlesere er ikke konstruert mtp å skulle gengi Adobe RGB korrekt, og sRGB vil derfor fungere bedre. I dette tilfellet kan du se at ditt bilde er blassere en versjonen jeg la ut (iallefall på min nettleser)

2. Du bør ikke ha bilder større enn 1024 på lengste side når du legger ut bilder. Er kjedelig hvis folk må begynne å scrolle seg gjennom bildet. I tillegg kan det faktisk være greit å gå enda litt ned på størrelsen hvis bildet ikke er superskarp.

3. Kjør oppskarpning av bildet. Bare vær oppmerksom på at oppskarpning fører med seg støy, så her blir det selvfølgelig fin balansegang.

Tok meg friheten til å gjøre de ovenfornevnte tingene med bildet ditt og her ble resultatet:

post-96399-1212157555_thumb.jpg

Utgangspunktet er ikke så alt for bra, men som du ser er det ofte ikke mange tingene som skal til for å en liten hevning på bildet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Photoshop CS3

post-150029-1212170129_thumb.jpg

Tatt i raw her er det ikke gjort noe.

Hvordan får man sRGB?

Det står sRGB på kameraet, men bildet er kjørt gjennom PS så det har sikkert skiftet.

så hva gjør man???

Lenke til kommentar

I PS3: Filter --> Sharpen --> Smart Sharpen

Fargerom styrer du når du åpner i Camera Raw i PS. Midstilt nederst på siden finner du en blå linje med tekst. Trykker du på den får du anledning til å bytte fargerom. Forøvrig er det slik at du får spørsmål om du ønsker å konvertere til sRGB hvis du prøver å åpne en Adobe RGB billedfil (gitt at sRGB er satt til standard fargerom i PS - noe det skal være default iallefall.) Fullversjonen du postet nettopp var forøvrig i sRGB.

Har lagd en forslag til crop:

post-96399-1212173725_thumb.jpg

Synes denne versjonen er veldig mye bedre enn den som ble postet i første post. Er ikke mange endringene som skal til før du har en helt annen kvalitet på bildet. Har justert curves bittelitt, samt hevet saturation litt. Har valgt å ikke skarpe opp da jeg syntes det gav en fin effekt på den nye croppen, men det blir selvfølgelig smak og behag.

Lenke til kommentar

Jepp, synes du har fått til et fint bilde. At fokus ligger på grenen og ikke bien synes jeg ikke gjør noe. I tillegg gjør det seg bra med lite dybdeskarphet, grenen som går igjennom bildet og fine farger som er med på å skape en god stemning.

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...