Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Memtest86 fryser med 4Gb, men ikke med 2Gb

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått nytt hovedkort som erstatning for et identisk kort som var defekt. Problemet er bare at jeg får hyppige blåskjermer når jeg bruker alle fire minnebrikkene (4x1Gb). Etter å ha tatt ut to av brikkene fikk jeg ikke noen problemer.

Både minnediagnoseprogrammet på Vista-disken og Memtest86 fryser etter noen minutter når jeg bruker alle brikkene. Jeg får fortsatt ingen errors, men programmet bare stopper opp og reagerer ikke på tastetrykk heller. Hvis jeg derimot kjører Memtest med kun to og to minnebrikker, da fungerer det helt fint.

Kan det være noe galt på dette hovedkortet som gjør at jeg ikke kan bruke 4Gb minne?

Edit: Jeg kan kanskje legge til at hovedkortet er av typen Asus P5KC.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk først at det ikke er et ram-spor det er noe i veien med, om du ikke har kjørt memtest med to og to brikker i alle sporene. Jeg sendte tilbake et HK denne uken hvor den tredje ram-sloten ikke fungerte.
Lenke til kommentar

Hmm. Siden du har testet alle brikkene og, vet jeg ikke hva det kan være. Du kan jo google hovedkortet ditt + type ram (hastighet eller modell) + 4gb/4 giga byte. Med mindre det er noen kjente problemer med det, kan det virke som du har fått en skikkelig erstatning for et defekt kort - et annet defekt kort.

Lenke til kommentar

Det er lite trolig et kjent problem siden det fungerte fint på det forrige kortet. Jeg mistenker at webbutikken som sendte meg dette, har selv tatt i mot det som en reklamasjon uten å finne feilen. Kanskje har kunden vært skikkelig vanskelig så har de bare gitt ham et nytt kort. Kanskje de trodde kortet var ok, men at det slet i kombinasjon med noe annet i PCen hans, og derfor sendte de det til meg.

Jeg gidder uansett ikke sende det tilbake. Prisen på et nytt kort ligger på kr 750 og det er verdt mindre enn ubehaget ved å være uten PC i ytterligere to uker.

Det ideelle hadde naturligvis vært å få orden på dette kortet, så jeg klamrer meg til håpet om at en smarting her på forumet har en god idé.

Edit: Jeg forsøkte å reinstallere Chipset-driverene, men jeg vet ikke helt hvordan det gikk. Etter å ha trykket på knappen dukket det opp en bekreftelse på ferdig installasjon i løpet av et sekund eller to. Skjedde det så fort det fordi det tar veldig kort tid, eller var det fordi de samme driverene så inne fra før...? Uansett så har jeg Memtest86 gående med alle fire brikkene i nå, og den har kommet seg mye lengre enn tidligere. Før stoppet den på 5-6 minutter, men nå har den kommet til 15. Alt virker likevel ikke helt normalt, for den er bare kommet 10 % ferdig. Det skulle tilsi 150 minutter for en hel pass, mens det tar bare 20 minutter med 2Gb. Jeg får smøre meg med tålmodighet og se hva som skjer.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...