Gå til innhold

Hjept til RAID oppsett i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å sette opp en linux-server med Ubuntu 8.04 og 4x500GB disker i RAID5, og har noen spørsmål rundt dette før jeg setter i gang. For det første lurer jeg litt på hvordan jeg bør sette opp det hele? Bør jeg ha selve OS på en egen disk eller på en partisjon av en av de andre (500GB) diskene, og bør jeg også speile denne i et RAID eller er det unødvendig? Og så er det dette med LVM som jeg har lest litt om, er ikke helt 100% sikker på hva det er, men det har vel noe med å håndtere RAID'et osv hvis man skal forandre eller utvide det siden. Er dette noe jeg trenger, og eventuelt hvordan setter jeg det opp og bruker det? Og hvordan filsystem børe jeg forresten ha? Jeg må kunne legge over filer fra harddisker med NTFS formatering og også kunne få tilgang til og benytte disse filene fra en windows-maskin over nettverk senere.

Har prøvd å finne frem til en del av disse tingene på nettet, men jeg synes det står så mye forskjellig fra sted til sted og det er ikke alltid ting er like godt forklart så hvis noen kunne hjelpe meg litt med disse spørmålene her og gi meg litt veiledning så hadde det vært flott ;)Klør etter å komme i gang, men er redd for å gjøre noe galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du benytter deg av mdadm for å sette opp RAID, dette gjøres enklest under installasjon av ubuntu/debian. LVM står for Logical Volume Manager, og betyr i enkle trekk at du kan endre størrelsen på partisjonene uten å måtte repartisjonere disken. Installer alt som et array, det er ikke vits å fordele det utover fler disker med mindre du har høy IO til diskene. I et raid5 så har du sikkerheten til å kunne miste en disk.

Windows kan få tilgang til filene gjennom CIFS, eller Windows Shares. Det gjør du ganske enkelt med samba. Det er en protokoll, og er uavhengig av filsystemet på diskene.

Jeg ville gått for EXT3, da det er stabilt og fungerer greit. Med mindre du er ute etter å maksimere ytelsen ut til siste bit, så fungerer det mer enn greit nok for helt vanlig bruk.

http://www.linuxmanpages.com/man8/mdadm.8.php

http://linux.die.net/man/7/samba

http://linux.die.net/man/8/lvm

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels

Lenke til kommentar

Synes denne (norske) siden gir en god forklaring på hva man kan bruke LVM til: http://linux1.no/artikkel/3152/lynkurs-i-l...-management-lvm

Hvis det er software raid du sikter til så husk å lag en egen partisjon for boot som ikke skal omfattes av raidet, kjernen har ikke støtte for å lese fra boot dersom denne ligger på sw raid. Resten av OSet kan derimot være på raidet - men etter det jeg har lest skal det ikke ha noen hensikt mht ytelse for en server.

Ubuntu Alternate discen lar deg sette opp raid under installasjon(også LVM), så kan du senere installere mdadm for å styre det.

Lenke til kommentar

Takker for info, men er fortsatt et par ting som er uklart. Var under forståelsen at mdadm var noe som måtte installeres (mulig eg har tatt feil her) så hvordan kan jeg få tilgang til det før jeg har installert Ubuntu?

Jeg skal i første omgang kun bruke RAID arrayet (da bestående av 4 x 500 GB disker i RAID 5) til å ha aller filene som skal ligge på serveren. Det jeg tenkte var at selve Linux installasjonen skulle ligge på en partisjon på en annen disk (250 GB SATA). Men hva hvis det skulle skje noe med denne disken? Vil jeg da kunne få tilgan til RAID arrayet med filene på igjen f.eks. gjennom en annen/ny Linux iunstallasjon?

Jeg har lest at noen også lager et RAID hvor OS er speilet (RAID 1 tror jeg) da i tillegg til f.eks et RAID 5 array hvor filer og diverse ligger, men over de samme diskene. Er dette en god løsning og noe som bør vurderes å gjøres i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Jeg skal i første omgang kun bruke RAID arrayet (da bestående av 4 x 500 GB disker i RAID 5) til å ha aller filene som skal ligge på serveren. Det jeg tenkte var at selve Linux installasjonen skulle ligge på en partisjon på en annen disk (250 GB SATA). Men hva hvis det skulle skje noe med denne disken? Vil jeg da kunne få tilgan til RAID arrayet med filene på igjen f.eks. gjennom en annen/ny Linux iunstallasjon?

Har akkurat gjort det samme selv...altså byttet til ny systemdisk og lagt inn Ubuntu server på nytt. Hadde da backup av "mdadm.conf" fila fra første installasjon.

Etter å ha byttet disk, la jeg inn OS på nytt, installerte mdadm, gjenopprettet mdadm.conf, og da var hele raid arrayet oppe og gikk igjen.

Det hele gikk såpass enkelt og greit at jeg gikk vekk fra tanken om å ha systemdisken i raid 1.

Har nå backup av alle konfigurasjonsfiler, slik at jeg relativt enkelt kan gjenopprette hele systemet ved kræsj på systemdisken.

Har forøvrig veldig likt oppsett som deg, 4*500Gb disker i sw raid 5 + en systemdisk. Jeg synes det var enklest å opprette raidet etter jeg hadde installert OS, og fått det opp å gå sammen med Webmin. Jeg måtte da installere mdadm i ettertid. :thumbup:

Lykke til!

FC

Lenke til kommentar

Da var jeg i gang med å sette opp RAID'et, og jeg har kommet så langt at jeg skal lage mdadm.conf filen etter at jeg har bygd arrayet. Har lett litt rundt og sett at det er dette jeg vistnok skal skrive inn:

sudo echo "DEVICE partitions" > /etc/mdadm/mdadm.conf

men da får jeg denne feilmeldingen

bash: /etc/mdadm/mdadm.conf: Permission denied

er det noe jeg kan ha gjort galt? Prøvd å lete rundt på google, men står alltid bare "skriv in det og det" uten noe forklaring på hva det betyr eller hva man egentlig gjør. :(

.....her er info om RAID arrayet

Disk /dev/md0: 1500.3 GB, 1500315451392 bytes
2 heads, 4 sectors/track, 366287952 cylinders
Units = cylinders of 8 * 512 = 4096 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Endret av magrok959
Lenke til kommentar
...

Etter å ha byttet disk, la jeg inn OS på nytt, installerte mdadm, gjenopprettet mdadm.conf, og da var hele raid arrayet oppe og gikk igjen.

Det hele gikk såpass enkelt og greit at jeg gikk vekk fra tanken om å ha systemdisken i raid 1.

Har nå backup av alle konfigurasjonsfiler, slik at jeg relativt enkelt kan gjenopprette hele systemet ved kræsj på systemdisken.

Har forøvrig veldig likt oppsett som deg, 4*500Gb disker i sw raid 5 + en systemdisk. Jeg synes det var enklest å opprette raidet etter jeg hadde installert OS, og fått det opp å gå sammen med Webmin. Jeg måtte da installere mdadm i ettertid. :thumbup:

Lykke til!

FC

Ville det ha funka om du byttet om på kablene til de forskjellige diskene i raid arrayet også?

Holder nemmelig på å flytte HW fra et kabinett til et annet og det er en veldig aktuell problemstilling for meg. Jeg har riktignok merket alle kablene og hvilken disk de tilhører, men dersom det ikke spiller noen rolle hvilken kabel jeg kobler diskene tilbake på så hadde jo det vært veldig kjekt egentlig :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt...jeg merket, for sikkerhets skyld, disk og kabel med SATA porten på HK'et, slik at SATA 1 => HD1 o.s.v.

Andre kan vel svare bedre på dette...

Systemdisken min er en IDE disk, for å spare SATA (kun 4 stk) til Raidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...