Helpel Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg har en oppgave om kriger opp igjennom historien, en interresant oppgave, men jeg stusser litt på en ting. Jeg skal velg ut noen store krigsledere (ikke nødvendigvis presidenter, diktatorer osv). Jeg har sagt Genghis Khan, Hitler, Mussolini, Roosevelt, Churchill, Stalin, men det er litt lite variert. Har noen noen andre bra alternativer?? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hva med "Lawrence of Arabia" AKA Thomas Edward Lawrence? http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Of_Arabia Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg ville fått med Sun Tzu. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Napoleon, en man som ga navnet til en hel era fra 1796-1815 Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Erwin Rommel, mannen som tok over halve Europa under Hitler(han prøvde forøvrig å drepe Rommel senere). Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Julius Cæsar og slaget ved Alesia er absolutt verdt å nemne. Elles kan personar som Saladin, Aleksander den store og Perikles vere relevante. I moderne tid vil eg saman med Rommel trekke fram Moshe Dayan, som var svært delaktig i Israels mange forsvarskrigar mot aggressive arabarstatar (kanskje spesielt Seksdagerskrigen). Lenke til kommentar
cFc Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Tar du Rommel kan du likegreit ta Heinz Guderian som viste seg som en bedre general enn Rommel, Rommel slet når styrkene ble store. Guderian og Rommel var begge startere av blitzkrig i praksis. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hmm, hvorfor ikke ta vår egen Otto Ruge? Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Manstein. Som sto bak operasjon Barbarossa og invasjonen av Frankrike. Dog er vel kanskje ikke tyske generaler det du leter etter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Om du er ute etter å fordype deg i noe, så vil jeg anbefale Harald Hardråde. Tro det eller ei, men denne mannen var en av de beste krigsherrene i norsk historie. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Alexander den store, montgomery, patton, zhukov for å nevne noen. om du tar den humoristiske, General Custer Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Erwin Rommel, mannen som tok over halve Europa under Hitler(han prøvde forøvrig å drepe Rommel senere). Hvorfor ikke da heller ta general George S Patton Jr, som jaget Rommel ut av Afrika, ryddet opp på Sicilia og meiet seg vei gjennom halve Europa før han måtte rydde opp etter Market Garden? Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Stalin var en latterlig dårlig leder i krig. Så ville nok være lurer å ta en god krigsleder. Som Genghis Khan eller noe i den dur. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 ja stalin var briljant, du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner, så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest. ja briljant trekk. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 ja stalin var briljant, du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner, så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest. ja briljant trekk. Kommunister ser vanligivs befolkningen sin som kveg for staten. Lenke til kommentar
ponderstibbons Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 ja stalin var briljant, du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner, så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest. ja briljant trekk. Kommunister ser vanligivs befolkningen sin som kveg for staten. men om man har litt i huet så slakter man vel ikke ned kuene sine uten god grunn heller? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Tar du Rommel kan du likegreit ta Heinz Guderian som viste seg som en bedre general enn Rommel, Rommel slet når styrkene ble store. Guderian og Rommel var begge startere av blitzkrig i praksis. Nuvel, russerne kom frem til 'deep combat' lenge før blitzkrieg var påtenkt. Hmm, hvorfor ikke ta vår egen Otto Ruge? Meget god tankegang, faktisk. Patton sier seg selv. En strateg av dimensjoner. Rommel og Guderian det samme. Monty må vel også med. Zhukov må med, like fullt må vi nevne von Falkenhorst (Weserübung var ganske genial) og Hindenburg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Richard Winters. Wiki Han var kanskje ingen general eller president, men like fullt en genial leder. EDIT: leif Endret 17. juni 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå