Gå til innhold

Tips til vidvinkel zoom (opp til 4000 spenn)

Anbefalte innlegg

Hepp, har holdt noen fotokurs og fått betalt 4000 spenn. Disse skal gå til en vidvinkel-zoom. Trenger tips. Har en 17-55 f/2.8 fra før, men vil ha en som går litt lenger ned.

Hvilken zoom ville du ha svidd av 4000 spenn på?

Shoot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tokina 12-24mm f/4 eller Sigma 10-20mm f/et-eller-annet er vel de to eneste alternativene i den prisklassen.

Det er mulig at du må legge på litt fra feriepengene for å få råd til Tokinaen :hmm:

Av disse to ville jeg nok valgt Tokina-en; da området 20-24mm er viktigere for meg enn 10-12mm. Den er i tillegg fast f/4; noe som ikke er en ulempe.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hm... Feriepengen skulle helst blir til en ny gitar, men... Noen som vet noe om denne Tokinaen? Gir den grei verdi for pengene?

Tokina AT-X ProD, Sigma 12-24mm EX HSM IF og Sigma 10-20mm HSM 4.0-5.6 EX

Hva står alle disse betegnelsene for?

- AT-X

- ProD

- HSM

- EX

- IF

Noen som har noen av disse linsene og som kan si noe om hvor godt fornøyde de er?

Lenke til kommentar

Tokinaen ligger tett opp mot 5k, men forsvarer imho lett prisforskjellen til Sigmaen, som vel ligger like under 4k.

Man har også Tamrons 11-18, men den sliter vel etter alt å dømme litt i konkurransen mot de to andre.

Skal man vurdere Tokina, så kommer også 11-16/2.8 med i betraktningen - den er ikke mye dyrere enn 12-24.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til noen av de omtalte objektivene, men jeg har nylig kjøpt meg Olympus sin 7-14 (14-28mm f/4), og synes at det var verd alle pengene... Så jeg vil bare anbefale deg å vente litt med gitaren, for vidvinkel er virkelig morro. En får helt utrolige perspektiver, men en må lære seg å bruke det. Ekstrem vidvinkel er en god del fjernere fra hva øyet ser enn "vanlige" objektiver. Utrolig gøy å leke med, og du kan få til noen skikkelig kule bilder hvis du bare leker med linjer og slikt.

Anbefales!

Lenke til kommentar

Se her for forklaring på forkortelser: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036

Noen som har noen av disse linsene og som kan si noe om hvor godt fornøyde de er?

Det er mange her på forumet som har disse, men tråden er feilpostet. Få en moderator til å flytte den til objektiver og utstyr-kategorien, så ser flere den. Edit: jeg vet at Capricorny har hatt begge.

Jeg har Tokinaen, og er veldig, veldig godt fornøyd. Du kan se en del bildeeksempler i Aprilfesten min (se lenke i signaturen).

Vidvinkel er, som kiskogl sier, utrolig moro. Tokina har særdeles høy byggekvalitet, og den er mer enn brukbar fra største blender, om ikke kritisk hjørneskarphet er viktig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hva står alle disse betegnelsene for?

...

- HSM

- EX

- IF

HSM, Hyper Sonic Motor eller noe slikt. Stillegående og raskere(?) AF, vil også gi AF på kamerahus uten fokusmotor.

EX skal være Sigmas linje med objektiver som holder "proff" byggekvalitet og så videre.

IF er intern fokus, altså at objektiver ikke endrer sitt ytre ved fokusering.

Lenke til kommentar

Tja. Det er ikke ofte du er ute etter veldig tynt DOF eller veldig raske lukketider med WA, tross alt.

1. Tynn DOF, da velger du ikke et vidvinkelobjektiv i utgangspunktet.

2. Raske lukkertider, vel, en kan jo se for seg noe sport der det vil være en morsom effekt. Men de sportene som faller meg inn (volleyball og diverse skisport) foregår jo gjerne ute og i godt lys. Det er til og med mulig at du blender ned litt for å få mer DOF.

Så f/4 på et vidvinkelobjektiv er ikke noe jeg ville stresset med. Jeg ville i alle fall ikke nedvurdert et vidvinkelobjektiv fordi det ikke hadde f/2.8, for å si det slik. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...