modin Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg har fått en god porsjon spennende film av min bror som han har tatt med seg fra Lofoten, blant annet Agfa APX 25, Kodacrhome 200, Ektachrome slide duplicting film og Ektachrome Tungsten 160.. All filmen er svært gammel noe som kan gi en interesant effekt, Kodachrome filmen er av typen med betalt framkalling det er vel ikke noen grunn til at den ikke fortsatt skal gjelde... men jeg aner ikke hvilken adresse jeg skal sende den til skal jeg bare poste den til Dwaynes i USA? Slide Duplicating filmen er på EI 16, men regner med at jeg skal klare å ta bilder med den på høylys dag med relativt åpent objektiv, kan jo bli interesant å se hvilken effekt det gir. Ektachrome Tungsten film kan jeg jo forsøke å ta bilder med ute og kanskje i tillegg kryse det er meget mulig det vil gi en interesant effekt, i såfall hvilken EI bør jeg gi den da jeg antar at filmen har annen følsomhet for dagslys enn Tungsten lys. Og til slutt, bør jeg kompensere noe når jeg skal framkale APX 25 som gikk ut i 1993, lengere framkallingstid eller overeksponere den med et trinn (ikke det at det er så mye å gå på der). Dere som sier at så gammel film er ubrukelig vet ikke hva dere snakker om da dette er ISO 25 film, men det kunne hvert interesant å vite, om den trenger noe ekstra da jeg bare har en av den. Endret 30. mai 2008 av modin Lenke til kommentar
E300 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Kodachrome sendes til Sveits,som videresender til Dwaynes, raskeste fremkalling/levering for min del var 11 dager,men det går som regel 2-3 uker før den ligger i postkassen. Adresse og info finner du her: Kodachrome Processing For bruk av tungsten film i dagslys må man bruke et 85 filter, hvis ikke blir resultatet blåfarge/sterkt blåskjær. Hvordan resultatet blir uten 85 filter og med x-pro vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Kjør APX 25 på EI 12, der gjør den seg best uansett. At den er litt tilårskommen skal ikke ha særlig å si nei, filmer med liten følsomhet holder seg lenge. Tungsten Ektachrome ser knall ut krysset, er en kar på Apug som kjører dette omtrent konsekvent og fargene er heftige. JD Callow heter han, du kan jo sende han en mail om hvordan eksponerer de. Send en mail til Dwaynes om den ferdigbetalte, det er fullt mulig du kan sende direkte. Dwaynes har forresten særdeles gode priser på fremkalling og kopiering av negativfilm, og deres rimelige scanning skal visst også være brukbar. Skal sende en Super8 Kodachrome dit snart og skal slenge med en del annen film i samme slengen. Enkel betaling med Paypal. Endret 30. mai 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
swanky Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Du skal fint kunne sende forhåndsbetalt Kodachrome direkte til Dwayne's, jeg har selv gjort det. Og nå kom jeg på at jeg har over en haug med Kodachrome 25 i frysen, burde snart rote meg ut og bruke noe av den. Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Du skal fint kunne sende forhåndsbetalt Kodachrome direkte til Dwayne's, jeg har selv gjort det. Og nå kom jeg på at jeg har over en haug med Kodachrome 25 i frysen, burde snart rote meg ut og bruke noe av den. Problemet er bare at filmen er forhåndsbetalt men, jeg har ikke noe spesialkonvulutt den skal sendes i, regner med at det opprinelig fulgte med en konvolutt når filmen ble solgt? På mins står det bare unmounted processing included på selve filmen, tror du jeg bare kan sende den i en ordinær konvulutt å se hva som skjer..... PS. Kjører Tungsten filmen på EI 80, og X-pro intersant det du skriver Amund, da min googling kom fram til at krysset Ektachrome tungsten slettes ikke ga effekt men så ut som ordinær negativ film tilsvarende Porta 160 med sterkere kontraster, spennende blir det i hvertfall å se. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ja det er vel bare å ta en sjans med Dwaynes... Her er en link til Apug-galleriet til han jeg nevnte, men jeg mener å huske at man må være betalende medlem for å se bildene, så om du ikke er det, kan jeg laste ned noen og sende deg. Når jeg tenker meg om, buker han 64T mest, mulig den oppfører seg annerledes, og han kopierer optisk også, alle bildene er scan fra print Du skal fint kunne sende forhåndsbetalt Kodachrome direkte til Dwayne's, jeg har selv gjort det. Og nå kom jeg på at jeg har over en haug med Kodachrome 25 i frysen, burde snart rote meg ut og bruke noe av den. Problemet er bare at filmen er forhåndsbetalt men, jeg har ikke noe spesialkonvulutt den skal sendes i, regner med at det opprinelig fulgte med en konvolutt når filmen ble solgt? På mins står det bare unmounted processing included på selve filmen, tror du jeg bare kan sende den i en ordinær konvulutt å se hva som skjer..... PS. Kjører Tungsten filmen på EI 80, og X-pro intersant det du skriver Amund, da min googling kom fram til at krysset Ektachrome tungsten slettes ikke ga effekt men så ut som ordinær negativ film tilsvarende Porta 160 med sterkere kontraster, spennende blir det i hvertfall å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå