Gå til innhold

Reklamasjonsrett på gearkasse?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny bil i august 2005. I mars 2007 tok automatgearet kvelden etter 18,5 mnd og 166.000 km. Fikk ny gearkasse gratis.

Nå har denne gearkassen også tatt kvelden (303.000 km) etter 14 mnd og etter å ha kjørt ca 137.000 km.

Denne nye gearkassen ble omtalt som "forsterket kasse" av verkstedfolkene...

Verkstedet sier ettermontert gearkasse kun har ett år eller 20.000 km som reklamasjonstid.

Dette må vel være feil, siden en gearkasse bør være ment og skulle vare minst 5 år??

Ny kasse koster ca kr 30.000,- pluss 5-6.000,- i arbeid (usikker på om det er med eller uten Mva)

Kjøper jeg en vaskemaskin til kr 2.900,- har man jo 5 år reklamasjon uansett om den brukes døgnet rundt hele uken i en barnefamilie, eller om gamle Olga kun bruker den to ganger i måneden.

Jeg vet bilen kjører mye, men det er nesten bare langturer i rolig tempo, og lite bykjøring, så jeg vet bestemt at det ikke er kjørestilen som tar knekken på gearet (ikke problem med tidl. biler med samme kjøring).

Har jeg en sak her, eller må jeg betale for denne moroa selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det mulig jeg er litt på villspor her, men mener jeg har hørt noe om unormal mye bruk som fører til unormalt høy slitasje? At dette er noe som kan begrense reklamasjonsretten?

Er du sikker på at verkstedet ikke blander reklamasjonsrett med garanti?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det er ikke tvilsomt at en girkasse har 5 års reklamasjonsrett. Det er verdt å merke seg at reklamasjonstiden ved forebrukerkjøp alltid er minst 2 år, og ettersom det er antatt at reklamasjonstiden starter på nytt ved omlevering (dvs. den gangen du fikk ny girkasse, mars 2007), er du i alle tilfelle innenfor lovens frist.

Etter FTU-praksis å dømme er ikke din kjørelengde lengre enn hva man må forvente av en girkasse.

Med mindre selger sannsynliggjør at defekten skyldes dine forhold, må det antas at svikten skyldes en kjøpsrettslig mangel som du har krav på å få utbedret kostnadsfritt.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Andre regler skal gjelde om produktet brukes i næring. Da er ikke forbrukerkjøpsloven like aktuell lenger.

Om dette ikke er tilfelle kan du jo høre med forbrukerrådet for tips.

Hvilket merke er det, og har motoren økt effekt?

Lenke til kommentar

Bilen er kjøpt i mitt navn privat, nettopp for å kunne dra nytte av forbrukerkjøpsloven.

Det er en 2005 Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD aut. 150 HK (ikke chippet)

Gamle rykter sier jo at Voyagere har hatt problemer med automat-kassene. Men selger bedyret at "det er flere år siden"

Lenke til kommentar
Bilen er kjøpt i mitt navn privat, nettopp for å kunne dra nytte av forbrukerkjøpsloven.

Det er en 2005 Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD aut. 150 HK (ikke chippet)

Gamle rykter sier jo at Voyagere har hatt problemer med automat-kassene. Men selger bedyret at "det er flere år siden"

Det spiller ikke noe rolle hvem som står som kjøper, men til hva bilen blir brukt til som teller. Så bruker du den i hovedsakt til næring så er det kjøpsloven som gjelder uavhengig om den står i ditt private navn!

Lenke til kommentar

Var sånn jeg mente reglene var også. I forbindelse med jobbruk beregnes en helt annen slitasje, og en bil som triller så mye som den der er ikke noen privatbil ;)

Så bare du hadde spurt om chip på samme bil i en annen tråd, derfor spurte jeg om effekten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...