Ursa Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Heisann Jeg har grufulle problemer med Vista. Hver gang jeg skrur på maskina står den og skurer og bruker harddisken i et rasende tempo i ca 20 minutter. Dersom noen har opplevd det samme Det programmet som skriver til disken mest (iflg. Resource Monitor) er noe som heter C:/System Volume Information/{"veldig lang kode som slutter på 04046e6cc752"} Advarer på forhånd at dette ikke er et normalt problem. Det virker som det er passelig utbredt, da jeg ser mange har spurt etter dette på utenlandske fora. -Det er ikke automatiske oppdateringer -Det er ikke automatisk defragmentering (avslått) -Det er ikke indekseringstjenesten (avslått) -Det er ikke superfetch -Det er ikke readyboost -Det er ikke page-fila (avslått pga 8 GB RAM) -Det er ikke system restore (avslått) -AVG8 finner ikke noe virus, men ingen umulighet Jeg takker SÅ mye på forhånd for hjelp. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Dette og mange andre grunner(generell ytelse) er pga jeg bruker win xp x64 og er strålende fornøyd. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Kan delvis skyldes hibernate funksjonen. Så lenge den er på lages det alltid en backup av minnet ditt i filen hibernate.sys eller hiberfil.sys. Den blir altså 8GB når du har 8GB minne. Kan ta litt tid å kopiere den. Hvis du ikke ønsker å bruke hibernate funksjonen kan du skru den av ved å taste "powercfg -h OFF" i commandprompten (må åpnes som administrator). Delete eventuelt filen etterpå for å frigjøre diskspace. Du kan skru den på igjen ved kommandoen "powercfg -h ON" Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Ønsket bare å oppdatere. Jeg fant ut at å disable readyboost alene eller superfetch alene hadde veldig lite å si. MEN når jeg disablet begge: Problemet løst! Fantastisk. Endelig høres ikke maskina mi ut som det er 1000vis av heslige virus som spiser all innmaten. Tusen takk for svar uansett. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Dette og mange andre grunner(generell ytelse) er pga jeg bruker win xp x64 og er strålende fornøyd.Vi driter egentlig en lang marsj i hva du foretrekker av OS hvis det ikke bidrar til å løse trådstarters problem. Hold deg til topic eller hold deg unna. Trådstarter: Har en kunde med tilsvarende problem. Der så det ut til at det var indekseringen som var mest aktiv på diskbruk, men å begrense hva som ble indeksert kraftig (vil ikke skru helt av) hjalp lite. Jeg skal teste å skru av superfetch og readyboost der også og se hva som skjer da. Takk for tipset. Har du forresten testet å aktivere indekseringen igjen og se hva den gjør med ytelsen? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Såvidt jeg har skjønt, er indekserigstjenesten nå en del av Vista-nye "Windows Search". Når jeg skrev at jeg hadde den avskrudd, mener jeg egentlig at jeg har fjernet alle locations som tjenesten indekserer. Det funker veldig fint hos meg. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) Dette og mange andre grunner(generell ytelse) er pga jeg bruker win xp x64 og er strålende fornøyd.Vi driter egentlig en lang marsj i hva du foretrekker av OS hvis det ikke bidrar til å løse trådstarters problem. Hold deg til topic eller hold deg unna. Trådstarter: Har en kunde med tilsvarende problem. Der så det ut til at det var indekseringen som var mest aktiv på diskbruk, men å begrense hva som ble indeksert kraftig (vil ikke skru helt av) hjalp lite. Jeg skal teste å skru av superfetch og readyboost der også og se hva som skjer da. Takk for tipset. Har du forresten testet å aktivere indekseringen igjen og se hva den gjør med ytelsen? Dette var på det sterkeste on-topic jeg foreslår at han bytter til win xp x64 fordi det var det jeg gjord etter jeg hadde vista x64 men nå har han fikset det. Og indeksering hjelp te ikke å skru av for min del ihvertfall. Endret 1. juni 2008 av freddy85 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Freddy85: Det der BØR være en fyllepost. Har du problemer med modereringen, ta det via PM. Faktisk, at folk flamer vista i en tråd der folk gjerne vil ha løst et problem er VIRKELIG irriterende! Trådstarter: Skal prøve det samme selv... bare for å se hva det gjør med vistas ytelse. Sliter ikke med høy cpu, minne eller diskbru, men opplever at hele PC-en lagger uten logisk grunn (både på dell D620 og D630), så takk for nok et tips jeg kan teste. Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Dette var på det sterkeste on-topic jeg foreslår at han bytter til win xp x64 fordi det var det jeg gjord etter jeg hadde vista x64 men nå har han fikset det.Og indeksering hjelp te ikke å skru av for min del ihvertfall. Føsrt og fremst må jeg beklage språkbruken. Det var selvfølgelig ikke nødvendig å ta så hardt i, selv om jeg mener hensikten med innlegget mitt var helt på sin plass. Å bytte OS på grunn av en liten konfigurasjonsfeil eller bugg er helt på jordet. XP og Vista er to helt ulike OS med ulike funksjoner og muligheter. Å bytte OS løser ikke problemet, og er som regel ikke noe alternativ annet enn som siste utvei ved katastrofale feil. Det er da tåpelig å komme med et slikt forslag i en seriøs diskusjon, og noe jeg mener folk kan holde seg for gode til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå