Isbilen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeremy Clarkson har alltid vært drøy, så om BBC sparker ham under påskudd av klaging fra en eller flere moralistiske pikkhuer ligger det nok noe mer bak. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er alt for enkelt å skylde på at farten dreper. Se eksempelvis på ulykken som akkurat skjedde ute på Bygdø. Selv om fart var den direkte fysiske årsaken til at ulykken skjedde, ville den etter all sansynlighet ikke skjedd om sjåføren hadde vært edru. Selvfølgelig mener jeg sjåføren var evneveik og brødhue, men allikevel ville han nok ikke krasjet der om han hadde vært edru. Ergo drepte farten bare fordi alkoholen hadde satt vurderingsevnen ut av spill. Og da vil jeg heller si at alkoholen har skylda, selv om han kjørte fort. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 "men samtidig kjenner jeg få som er like gjennomtenkte som meg bak rattet. Ingen jeg kjenner har til en hver tid en formening om hva alle bilene rundt seg vil foreta seg." "75 prosent av ulykkene skyldes helt eller delvis mangel på førerdyktighet. Dette innebærer alt fra liten erfaring bak rattet, feilvurderinger eller for stor tro på egne ferdigheter." tryggtrafikk.no Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 "Speed has never, ever killed anyone. Suddenly becoming stationary, though, that's the killer." Neida, jeg synes Jezza gjør er par teite ting, og jeg skjønner ikke hvorfor han gidder å dra opp bilen i slike hastigheter på offentlig vei. Det ER teit og uansvarlig. Jeg får vel være uenig med han på et par ting, men bortsett fra det så synes jeg virkelig han er en god journalist og TV-personlighet. Morsom er han også, og jeg tror han ganske ofte tar og overdriver en smule her og der når det gjelder hvor fort han har kjørt osv. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 *snip* Ingen jeg kjenner har til en hver tid en formening om hva alle bilene rundt seg vil foreta seg. Jeg vil si at du går rett inn i den gruppen mennesker som utvikler kjøreferdighetene sine til et visst punkt, og deretter stopper opp. Ikke klandre meg fordi jeg er en langt bedre sjåfør enn deg. Bare så synd at bilistene rundt deg ikke aner hva din formening er. Du skriver mye fornuftig om å være aktiv i å lese trafikkbildet men det er for dumt å bruke det til å rettferdiggjøre de hastigheter du snakker om. Jeg gjør selv det du skriver når det gjelder å oppfatte trafikkbildet men å spise opp hele marginen ved å øke farten ser jeg ikke poenget i. Du er kanskje en teknisk god fører men noen god sjåfør er du ikke. Om Clarkson skal få sparken? Tja. Nå foregår jo mye av testkjøringen i Top Gear på offentlig vei og det er jo tydelig at fartsgrensene ikke overholdes hele tiden men så lenge man ikke sier det direkte... Ha en fin dag. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Beklager, men bare det faktum at du nevner at Veyron'en stopper på 10 sekunder, altså en måleenhet for tid, ikke lengde, tilsier at det er mye, mye BS i det du skriver. edit: ontopic: synd om han forsvinner, tviler på at serien blir halvparten så underholdende uten ham. Endret 30. mai 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Swe Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Fart er i over halvparten av ulykkene hoved grunnen eller medvirkende årsak, unge sjåfører har også en helt klar tendens til og overvurdere deres evner. Synes svenske Vägvärkets direktør for trafikksikkerhet, Claes Tingvall, sier det veldig greit når han sier at høyere hastigheter ikke fører til flere ulykker, men at konsekvensen av en ulykke blir større når farten er høy. Skulle likt å se den statistikken du viser til, for her i Sverige viser statistikken tvert imot at de fleste ulykker skyldes andre ting enn fart. Situasjonen kan selvsagt være en ganske annen i Norge. Jeg avslutter med å sitere den godeste Tingvall: "Rejäl fortkörning orsakar väldigt få olyckor, men påverkar konsekvensen." Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Synes svenske Vägvärkets direktør for trafikksikkerhet, Claes Tingvall, sier det veldig greit når han sier at høyere hastigheter ikke fører til flere ulykker, men at konsekvensen av en ulykke blir større når farten er høy. Skulle likt å se den statistikken du viser til, for her i Sverige viser statistikken tvert imot at de fleste ulykker skyldes andre ting enn fart. Situasjonen kan selvsagt være en ganske annen i Norge. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert Noe av forskjellen kan muligens forklares med forskjellig vei stander. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Beklager, men bare det faktum at du nevner at Veyron'en stopper på 10 sekunder, altså en måleenhet for tid, ikke lengde, tilsier at det er mye, mye BS i det du skriver. edit: ontopic: synd om han forsvinner, tviler på at serien blir halvparten så underholdende uten ham. BS det jeg skriver? Har du overhodet noen argumenter til å underbygge ditt synspunkt? Til huffadhemi: Det er for meg likegyldig om sjåførene rundt meg vet hva slags formening jeg har. Så lenge jeg legger inn marginer for uforutsette ting har jeg tatt de forhåndsreglene jeg trenger. Det for at de rundt meg skal kunne foreta seg akkurat det de vil. Du må gjerne mene at jeg ikke er en god sjåfør. Alle må ha rett til å se saker fra forskjellige sider. Så lenge du ikke er av typen som synes at det å sitte i en bil som kjører fortere enn 120km/t er skummelt tror jeg faktisk du ville forandret ditt syn på min kjøring om du fikk sitte på en tur. Problemet for de som overdramatiserer er at om jeg eksempelvis skriver at jeg har vært oppe i 180km/t på vei til Sverige, så ser de for seg at jeg dundrer gjennom Sarpsborg sentrum i den farten. De ser ikke at det var en veldig kort periode i en slak nedoverbakke uten biler å se. Motoren i bilen min gjør at jeg når 180km/t kjapt, og jeg lar bilen bremse på motoren når jeg ser at jeg tar igjen trafikk. På den måten holder jeg aldri høy hastighet når det er andre biler i nærheten. Mitt viktigste argument i denne saken er at det kan være vel så trygt å kjøre i 180km/t på en lang rett strekke på ny 4-felts vei uten trafikk, som det kan være å kjøre i 20km/t i et boligstrøk. De som ikke evner å se det mener jeg ikke innehar tilstrekkelig kunnskaper om det å kjøre bil. Kanskje tilstrekkelig til å lunte avgårde i 60-70km/t på riksveier, men ikke på motorveien. Det å kjøre i høy hastighet krever enormt mye av sjåføren. Ved å ligge i timevis i hastigheter rundt 180-220km/t (ta det med ro, det er ikke i Norge!) har jeg lært enormt mye som jeg ikke kunne før. Var forresten i USA i mars, og da kjørte jeg Porsche 911 og Mercedes SL500 noen dager. Høyeste hastigheten jeg var oppe i var 160km/t. Forholdene tillot ikke noe mer, selv om bilene var ytterst potente. Mange jville nok dratt på mye mer enn meg, men jeg kjører med hodet selv om ikke alle skjønner det dessverre. Synes svenske Vägvärkets direktør for trafikksikkerhet, Claes Tingvall, sier det veldig greit når han sier at høyere hastigheter ikke fører til flere ulykker, men at konsekvensen av en ulykke blir større når farten er høy. Skulle likt å se den statistikken du viser til, for her i Sverige viser statistikken tvert imot at de fleste ulykker skyldes andre ting enn fart. Situasjonen kan selvsagt være en ganske annen i Norge. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert Noe av forskjellen kan muligens forklares med forskjellig vei stander. Jeg sier bare en ting: Firefelts vei med fysisk midtsperre. E6 sydover, når den er ferdig, vil gå fra å være en dødsfelle til å være en av de minst ulykkesbelastede veien i hele landet målt mot trafikkbelastning. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg sier bare en ting: Firefelts vei med fysisk midtsperre. E6 sydover, når den er ferdig, vil gå fra å være en dødsfelle til å være en av de minst ulykkesbelastede veien i hele landet målt mot trafikkbelastning. Synd vi ikke kommer til å se så mye mer veiutbygging (i hvert fall med denne regjeringa) i Norge. I følge regjeringen vi har nå så vil nye og bedre veier føre til mer forurensing..... Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Trist men sant. I Norge vil alltid bilen bli sett på som et onde, og en kjærkommen inntektskilde for statan. Ops. Mente staten. For å kunne holde liv i et ineffektivt helsevesen, bygge operaer og redde kommuner som investerer uten kompetanse, er de nødt til å skaffe seg inntekter ut over hva vanlig skatt drar inn. Det føles blodig urettferdig at staten tar inntekter fra årsavgifter etc. og bruker på det store svarte hullet som kalles statsbudsjettet (petroleumsinntekter holdt utenfor). Men hva kan vi gjøre? Vi har det rett og slett alt for godt til å få gjennomslag for sånt som lavere bensinpriser og redusert årsavgift. Så i realiteten har man to valg: Bli rik eller flytt utenlands. Mitt mål er begge deler Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg sier bare en ting: Firefelts vei med fysisk midtsperre. E6 sydover, når den er ferdig, vil gå fra å være en dødsfelle til å være en av de minst ulykkesbelastede veien i hele landet målt mot trafikkbelastning. Synd vi ikke kommer til å se så mye mer veiutbygging (i hvert fall med denne regjeringa) i Norge. I følge regjeringen vi har nå så vil nye og bedre veier føre til mer forurensing..... Vi trenger et fascistregime i noen år. Da pleier det å bli vei i vellinga. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Vei standaren i Norge blir aldri bedre, er for mange direktører i div lokale Vei bedrifer som somler bort pengene på heisaturer til Taiwan, for ikke og snakke om den overprisede lønnen med fallskjermer de fremdeles er garantert, og på toppen av dette, aksje utbytte de får. Norske veier suger, har sugd og kommer alltid til og suge, noe som gjør fortkjøring i Norge til rene dødsfellene. Og det at de øker prisene i bomringene er det ingen som tenker over, mere penger til sjefen, og veiene i Norge fortsetter og forfalle. Vedder på at om 8-10 år er SUV biler blitt standar fremkomst middel i de fleste områder. Norske Politikere: Dette er problem 2. Disse folkene får gratis reise, gratis taxi og får tilogmed penger tilbake for kjøringen de gjør... Seriøst...2 ting må fikses på i Norge. 1.: Bedre kontrol over økonomien til bomstasjoner og bedriftene som styrer dette og veinettet i Norge. 2.: Fjern ALLE goder til politikerne, dette er noe de skal gjøre seg fortjent til, det og sitte på stortinget og ikke tørre gjøre en dritt pga at din periode er bare 3 år holder ikke. TA EN FUCKINGS SJANGSE, GJØR NORGE SIKKRERE MED OG ØKE VEI STANDAREN ! Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Nå er vi vel litt offtopic men jeg antar det er for og diskutere alvorlighetsgraden av for høy fart. Og ut i fra det diskutere hva som bør skje med Jeremy Clarkson. Til mistercartman: Du har åpent bart konkludert med at du er feilfri bak ratte, at du er den perfekte sjåfør som kan mestre alle uforutsette situasjoner uten og blunke. Jeg rekner med du har en 6.sans som forteller deg om når det høyre framdekke ditt kommer til og punkterer i 180km/t, slik at du rett før kan stoppe bilen. Du har vel også lagt inn margin for hjorten som hopper ut i veibanen rundt neste sving? Fint at du også ikke får lenger bremselengde uansett hvor fort du kjører. Du har selvsagt en reaksjonsevne som for Neo i Matrix til og ligne en 90år gammel dame med gåstol. Jeg kom plutselig på hvorfor jeg vurderte en suburban. Nei la oss heller ha fri fart for alle selvoppnevnte guder bak ratte, men de må da skrive en egenerklæringen om at de virkelig er "best" bak ratte. En slags kvalitetssikring. Endret 31. mai 2008 av Andy Dufresne Lenke til kommentar
Swe Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Synes svenske Vägvärkets direktør for trafikksikkerhet, Claes Tingvall, sier det veldig greit når han sier at høyere hastigheter ikke fører til flere ulykker, men at konsekvensen av en ulykke blir større når farten er høy. Skulle likt å se den statistikken du viser til, for her i Sverige viser statistikken tvert imot at de fleste ulykker skyldes andre ting enn fart. Situasjonen kan selvsagt være en ganske annen i Norge. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert Noe av forskjellen kan muligens forklares med forskjellig vei stander. Ja, det må jo stå skrekkelig dårlig til på den fronten i Norge når litt for høy fart dreper deg. I Sverige, der man bygger veier som gir rom for feilmarginer, har man konkludert med at rus og medisinsk uegnethet, om man kan si det sånn, er sterkt medvirkende i mesteparten av ulykkene (leste forleden at man regner med at 250 liv kunne vært spart årlig om man fikk bukt med kjøring i ruspåvirket tilstand og tok førerkortet fra dem som ikke er medisinsk skikkede til å kjøre). Interessant hvordan situasjonen kan være så forskjellig i to naboland med temmelig lik levestandard. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Leste for ikke lenge siden om en norsk politisjef som ble intervjuet i forbindelse med råkjøring "I 200km/t er bilen et prosjektil og livsfarlig". Ærlig talt. Jeg begynner å bli lei av folks sutring over høy hastighet. Det er forskjell på biler. Ingen biler kan stoppe på en femøring, men 300km/t i en Veyron kan godt være tryggere enn 150km/t i en Polo. Bugattien kan bremse fra 400km/t og ned til stillestående på under 10 sekunder. For meg er det åpenbart at folk som ordlegger seg på en bombastisk måte om kjøring i høy hastighet ikke har noen erfaring med slik kjøring i det hele tatt. Når jeg fikk lappen testet jeg i et svakt øyeblikk hvor fort Audien gikk. Kom opp i 170km/t og det syntes jeg var virkelig fort! Til info kjørte jeg på en 4 felts rett motorvei uten en eneste bil i sikte. Det var et svakt øyeblikk og jeg har siden tilegnet meg høyhastighets kjøreevner trinnvis. Nå, etter utallige timer i høy hastighet har jeg stålkontroll på hva jeg gjør. Det er nærmest retardert å si at det å kjøre i 200km/t er livsfarlig. Det kommer helt an på situasjonen. Eksempelvis kjører jeg innimellom E6 sydover fra Oslo i retning Sverige. Der kan jeg gjerne kjøre i hastigheter på 160-180km/t. Men når jeg passerer biler i venstre felt holder jeg aldri over 130-140km/t. Jeg er ytterst konsentrert og leser hele tiden trafikkbildet langt frem. Videre vurderer jeg veien, føret, sikt, dosering og trekker inn erfaring fra situasjoner jeg har opplevd. Eksempelvis ser jeg an hastigheten til bilene i høyre felt, tenker ut sansynligheten for at en av dem legger seg ut, legger inn margin for at det utenkelige skal skje m.m. Ja jeg kjører fort, men å si at kjøringen er livsfarlig blir bare dumt, og avslører total mangel på kunnskaper om kjøring i høy hastighet. Hadde jeg vært en evneveik sjåfør hadde jeg sikkert krasjet for lenge siden. Ut frå din logikk her så skulle det ikkje skjedd ei einaste ulukke i det profisjonelle motorsport-miljøet No er det ei stund sidan siste dødsulykke på formel 1 (sennya 94) men det er jo 1-5 kræsj kvart løp, og skulle ikkje desse som kjører i høg fart som jobb ha ståltrontroll, likevel smeller det av 20 førerer så står ofte 1-2 igjen med snuten i dekkhaugen Så å skryte på seg at ein har stålkontroll er akkurat det som er den fatale feilen i utallige kræsj. Du har absolutt ingen kontroll, det er 99% rein flaks at det går bra kvar gong. For din del håper berre at det ikkje går uskyldige liv tapt den dagen flaksen i plutseleg opphørte. Når det gjeld uttalelsene til Jeremy så blir det dumt å komme med slike uttalelser rett og slett fordi det finnes altformange som trur dei ahr stålkontroll i høg fart, men tydelegvis ikkje hadde det likevel, som ekempelet som prøvde å gjennta "bragda". Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Nå går dere veldig Off-Topic her....Ser ikke topic er "Diskusjon om hvor fort man kan kjøre trygt" Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeremy Clarkson har alltid vært drøy, så om BBC sparker ham under påskudd av klaging fra en eller flere moralistiske pikkhuer ligger det nok noe mer bak.Blir han sparket fra BBC er det sikkert nok av andre kanaler som vil ha han, eks. Five (Fifth Gear). Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Om Jeremy Clarkson går til Fifth Gear, går vel Alex Ferguson over til å bli Liverpool-trener også. Bare sånn for å toppe det, liksom. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Sammenligne bilprogrammer med rivalisering mellom klubber i engelsk toppfotball? Ser ikke helt den, gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå