Gå til innhold

Solfylt vårdag i Drøbak

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lærer meg fremdeles kameraet å kjenne, og her er et av resultatene.

Her har jeg ett motiv jeg liker men er ikke 100% fornøyd.

Det jeg kan sette fingeren på er:

-blass rødfarge (grunnet refleksjoner?)

-rot i hjørnet nede til venstre

-overvåkningskameraer og annet moderne skit. Vet at det kan croppes bort men synes for mye forsvinner. Clone er sikkert en løsning, men dette kan jeg ikke enda.

-Skulle gjerne hatt med mer av buskene langs høyresiden.

-Jeg ser også at hele bygningen burde ha vært med, men da jeg tok det tenkte jeg at kameraene skulle croppes bort. Den gang da :)

Jeg legger opp to utgaver.

Orginal, pluss et DH inspirert. Jeg vet at mange er trøtte og leie av denne effekten, men jeg ønsket å gjøre ett forsøk. Er det gjort, og er motivet "riktig"?

For orginal lurer jeg på om det er mer som skurrer enn hva jeg ser.

Og om dere ville ha valgt en annen vinkling etc etc.

Jeg "roter" fremdeles med instillinger, så lukkertid ble unødvendig høy denne gangen.

Exif:

1/500s

F.4,5

ISO 200

18mm

På forhånd stor takk for alle svar.

Mvh

Luze

post-158996-1212096069_thumb.jpg

Orginalbildet er det ikke gjort noen ting med enda. Kommer til å finjustere litt tenker jeg.

post-158996-1212096089_thumb.jpg

Fulgt DH tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veggen faller godt i smak hos meg, den fanger mye av Drøbak.

Kloning kommer etterhvert, jeg jobber meg i gjennom "Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft nå og kloning er om 70-80 sider :D

Der var nok svaret på lyset ja, det var grunn til litt undring for min del :)

Ville du ha forsøkt å klone bort den sorte stolpen også?

Takk for svar.

Mvh Luze

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert. Kan ikke noe om teknikken, men synes ofte den er overdrevet. Her kom den derimot til sin rett etter min smak. Husene i bakgrunnen ble plutselig selve motivet for meg, etter at du har lagt på effekt. Idyllisk var det. Kanskje litt for kalde/blå farger i bildet? Det er da ganske varmt i Drøbak :!:

Forslag til en ganske mild cropping: fliken av hele venstre side som ikke er rødt hus. Tror bildet kan bli mer helhetlig av det.. hm, kanskje...

Lenke til kommentar

Jeg syntes også DH-effekten gjorde seg veldig godt på dette bildet. Men jeg ville latt kloningen være, og heller funnet frem saksen. Jeg tror jeg ville kuttet bilde slik at det var skiltveggen og storebror-ser-deg-kameraene som hadde blitt fokus. Det kunne passe DH-effekten svært godt, men en surrealistisk effekt på et surrealistisk motiv. Vekk med huset på høyre side, det skaper bare avstand til veggen her. :-)

Lenke til kommentar

Fjerne husene på høyre side! Er du splitter pine? Det er jo halve Drøbak det.

Legg merke til at tittelen er "Solfylt vårdag i Drøbak". Får ikke det av noen kameraer på en vegg vettu.

Nuh. EiSvIn og jeg har rett og slett funnet ut at bildet ditt egentlig er TO bilder. Mulighetene er mange :fun:

Lenke til kommentar

Jepp, nå skal Drøbak rives for å gjøre plass til 4-felts danskebåtled...

Skal være enig i at en vegg med kameraer ikke er spesielt representativt for Drøbak, så bildetittelen blir nok kanskje en annen. Men helt ærlig - jeg syntes vel egentlig ikke bildet representerer så veldig mye av Drøbak slik det er heller. Drøbak er liksom solskinn, en duggkald halvliter, sjø og måker det. Ikke en parkeringsplass - uansett hvor mye sollys det måtte være på den.

Men jeg syntes bildet allikevel var veldig flott, men jeg syntes helt klart at en crop er på sin plass.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har blitt litt mye jobb ta igjen det tapte kronologisk.

@Eirik_a

Jeg tenkte å ta en tur nå og da, se litt hvordan lyset leker med fargene. Er ganske spent med rød vegg kombinert med varmt lys fra solnedgang.

Takk for hyggelige bemerkninger!

Husene i bakgrunnen ble plutselig selve motivet for meg, etter at du har lagt på effekt.

@Maj7

Jøss, det så jeg ikke før du nevnte det. Jeg må se nøyere etter forskjellige vinkler og dybder i bilder skjønner jeg. Spesielt etter redigering.

Effekten synes jeg er interessant, men kun til sitt bruk. På dette bildet likte jeg det litt rare preget selv.

Kjølige farger hadde jeg heller ikke lagt merke til, takk for at du sa ifra!

@EiSvIn

Bytte kloning mot saks eh? Jeg får nok prøve på det. Det er jo riktig nok ikke det motivet jeg ønsket men som Maj7 bemerker er det to bilder i ett.

Enda en ting som aldri hadde falt meg inn forresten :D Dyktige dere! :)

Neste steg, slå opp surrealisme i ordboka :)

@Maj7

Legg merke til at tittelen er "Solfylt vårdag i Drøbak".

Hehe, legg merke til at Eirik_a kommenterte at sola må ha gjemt seg grunnet blasse farger :) Tittel-bom? Hehe.

Men jeg er svært enig at det er mye av Drøbak i bildet.

@EiSvIn

Ikke helt enda! Først skal politikerne rive all skog for næring, selge samtlige tomter til Olav Thon, og ødelegge et flott tjern for fotballens skyld.. *sukk*

Drøbak er så mangt, om man tar med historien fra brygga er det mye "Drøbak" der. Men et bilde skal ikke trenge egen historie for å stå på bena.

Jeg får se hva jeg får gjort til helga, om to nye croppete versjoner ser dagens lys samt kanskje jeg får lage et nytt Drøbaksidyll bilde, your way ;)

Takk skal dere ha alle tre for flott kritikk.

Det var svært mange punkter som jeg forhåpentligvis har plukket opp etter disse postene.

Tusen takk!

Mvh Luze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...