lperik Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Oppgraderte htpcen litt igår, heiv ut en X2 4400+ brisbane og satt inn en X2 5000+ black edition G2. Satt opp multiplier til 15, samt satte fast vcore til 1.325v. Hovedkortet som er brukt er ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H AM2+. Sjekka idle temp og den var så lav at jeg regnet med det var feilavlesning i everest. (se bilde nr1) Men jeg får den samme avlesningen i Coretemp, samt i bios så da stemmer det kanskje? Så sjekket jeg temp under max load av begge kjernene, og fikk opp no rare tall igjen. Se på bilde nr2, der står det jo over 100C. Har kjent rundt på hovedkortet, og på cpukjøleren, men er ikke varmt noe sted. 1. Er det riktig at idle-temp er så lav under overclock? (romtemp var 24,7C på måletidspunkt 2. Hva betyr CPU-avlesninga i Everest? Kan da ikke være 110C noe sted i maskina.. 3. Prøvd å klokke "fsb", kommer ikke opp i 210 engang før jeg får blåskjerm. Samme om jeg volter opp. (tidligere prosessorer har jeg presset opp i over 350 så det skal ikke være noe problem. Hva kan det skyldes? Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Brisbanes har "ødelagt" temp sensor, mål med tredjeparts sensor. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Annet en coretemp og everest mener du? Endret 30. mai 2008 av lperik Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Annet en coretemp og everest mener du? tja, alle programmer vil lese feil, for å få riktig temp må du nok til med en fysisk temperaturmåler av et eller annet slag. Lenke til kommentar
Radiant Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) På det siste bildet fra Everest der så står det 40 Grader celsius på kjerne 1 og 47 grader celsius på kjerne 2 , det er vel en ganske normal temp det så vidt jeg vet. Kommer selvfølgelig ann på om det brukes vann eller luftkjøling. Tempen blir jo ganske lav hvis du har på cool and quiet funskjonen også, da blir jo cpuen nedklokka når den idler. Endret 30. mai 2008 av Radiant Lenke til kommentar
lperik Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Cool and Quiet er disablet så den står å går på 3Ghz konstant. Vifta jeg bruker er ikke noe spesielt, men når jeg kjenner på den er den faktisk veldig kald så kanskje det kan stemme. Isåfall har kjølepastaen mye å si, var veldig nøye nå forhold til hva jeg pleier. Men hva med siste spørsmålet jeg stilte i første post? Det er ikke mulig å overklokke FSB noe, stopper opp om jeg setter fra 200 til 210. Har prøvd å sette så høyt som 1.450v uten hell. Noe merksnodig vel? Endret 31. mai 2008 av lperik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå