Gå til innhold

Kjøp av telefon(m/binding) når man er under 18 år.

Anbefalte innlegg

Hei, er en umyndig gutt som skal kjøpe ny telefon.

Har bestemt meg for å kjøpe en SE K660i Lime On White. Har allerede et Djuice Nonstop abb. der pappa står som eier. Når jeg da skal kjøpe denne nye telefonen med det samme abb, trenger pappa å være tilstede i butikken for å signere papirer eller er det nok med telefonkontakt? Beklager hvis dere ikke skjønner :whistle:

Mvh,

Howen

EDIT: Leif!

Endret av Howen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke myndig, men jeg har aldri trengt å hadd mamma ell pappa med meg i butikken for å skrive under papirer O.o

Har kjøpt mobiltelefoner iallefall 2år selv nå(uten dem med) O.o

Forlenget abb. osv!

Har Netcom YoungTalk:P

Endret av l_man
Lenke til kommentar
Jeg er heller ikke myndig, men jeg har aldri trengt å hadd mamma ell pappa med meg i butikken for å skrive under papirer O.o

Forlenget abb. osv!

Hmm... sløve forhandlere som er litt for glad i provisjon? :!:

Lenke til kommentar

Greia er at om Far da, som er eier av abonnementet, kan ringe operatøren og si at han aldri har handlet noen telefon.

Operatøren ringer da butikken og ber de legge frem dokumentasjon, med signaturen hans på at han har bestilt dette.

Har de ikke det, så kan han heve bindingen, og det blir butikkens tap.

Lenke til kommentar

Forlenget abb. osv!

Hmm... sløve forhandlere som er litt for glad i provisjon? :!:

Pluss at Netcoms forhandlersystem er litt sløvt, og kun trenger bruker for å fornye binding. Systemet sjekker ikke engang om bruker er under 18 år.

Lenke til kommentar

Var nede hos butikken idag. Det gikk smurt. Er en "lokal" butikk. Jeg trengte ikke å oppgi noe, bare skriver navnet mitt der min fars navn skulle stått. Skulle vel egentlig ikke gått, men de godtok det. Trengte bare å binde mitt nåværende abb. for 12mnd. Sitter her fornøyd med en ny SE K660i :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det slik at far/mor signerer fullmakt som jeg skriver, og på en kopi av legitimasjon. Jeg gir dette til forhandler, forhandler ordner med operatøren.
Dette er optimalt.

Om det kun er nybinding (altså ikke endring av abonnement osv.) ser jeg det veldig an. Om personen er kjent eller virker "voksen" lar jeg det som regel gå, men presiserer at personen skal skrive sitt navn tydelig så det ikke blir et spørsmål om hvem som har handlet mobilen eller dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det slik at far/mor signerer fullmakt som jeg skriver, og på en kopi av legitimasjon. Jeg gir dette til forhandler, forhandler ordner med operatøren.
Dette er optimalt.

Om det kun er nybinding (altså ikke endring av abonnement osv.) ser jeg det veldig an. Om personen er kjent eller virker "voksen" lar jeg det som regel gå, men presiserer at personen skal skrive sitt navn tydelig så det ikke blir et spørsmål om hvem som har handlet mobilen eller dokumentforfalskning.

Når det gjelder regler for rebinding er det samme praksis som ved nysalg, grunnen til at noen er slappe er fordi det ikke sendes ut kreditvurdering på et allerede eksisterende abbonoment. Jeg rebinder kun hvis mor eller far er med, eller hvis de har gitt fullmakt, men da må sønnen/datteren også stå som bruker på abbonomentet!

Lenke til kommentar

Ja, jeg pleier og la personen som står som bruker få lov handle.

Etter at det har kommet så mange Frie & Trådløse Familie tjenester som krever at alle abonnementene står på en eier syntes jeg det blir litt teit at den personen også må dra og handle telefonen vær gang en eller annen i familien skal kjøpe mobil.

Lenke til kommentar
sønnen/datteren også stå som bruker på abbonomentet!
Dette veier tungt når jeg ser det an. Irriterer meg at ikke alle forhandlere tar seg det lille minuttet det tar å sette opp bruker ved opprettelse.

Det er sant, like irriterende som at noen registrerer et nytt mobilt bredbånsabbo. uten å hake av for at nummeret ikke skal havne i telefonkatalogen/1881!

Endret av Slalamoses
Lenke til kommentar
Ja, jeg pleier og la personen som står som bruker få lov handle.

Etter at det har kommet så mange Frie & Trådløse Familie tjenester som krever at alle abonnementene står på en eier syntes jeg det blir litt teit at den personen også må dra og handle telefonen vær gang en eller annen i familien skal kjøpe mobil.

Dette skjønner jeg, men når telenor lanserte de nye abbo. som har minstefakturering i utgangspunktet, men får fast månedspris med en 12 måneds bindingsavtale, fungerer ikke dette lengre. Fordi personen som får regningen får en høyere sum en forventet og kan som tidligere diskutert her i tråden velge å ringe telenor og forklare at han aldri har godkjent dette. Er alltid den juridiske eieren som må fremlegge leg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...