olemedkrutt Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Paralaksemetoden, er en metode for å finne avstander fra jorda til andre stjerner i verdensrommet. Men det jeg ikke forstår er hvordan vi med satelitter klarer å beregne hva paralakse vinkelen er? Vi får jo inn 2 bilder, hvor stjerna har flytta seg bittelitt, men hvordan klarer satelittene/vi og omgjøre den forflyttningen til vinkel?(antall grader). Endret 29. mai 2008 av olemedkrutt Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Bildene er tatt på forskjellige årstider, så måles vinkelen i forhold til endringen i bakgrunnen. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Ja det var det jeg mente med 2 bilder. Men hvordan klarer de og beregne vinklen bare ved hjelp av endringen i forhold til bakgrunnen? De vet jo ikke hvor langt det er mellom stjerna og bakgrunnen. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Dette står faktisk ikke i 3FY boken min, det står bare "med apparater for nøyaktig vinkelmålinger. Matematisk iallefall, er formelen slik: d = R / sinP Hvor man tar og deler avstanden fra jorden til sola på sinus til vinkelen som oppstår ved å ligge disse to bildene tatt på forskjellige årstider over hverandre. Det er snakk om veldig små vinkler, ta f.eks Proxima Centauri. Der blir regnestykket slik: (1.50*10^11M) / sin 0.000211 = 4.07 * 10^16M Som igjen blir 4.3 lysår. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 I fysikk 1 boka står det også noe lignende, at med hjelp av satelitter regner de ut vinkelen. Dårlige greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå