fototim Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Krumme fokusflater forekommer ofte, og ikke bare på Sigma-optikk! ... - jeg skrev "Sigmaen" i bestemt form fordi jeg snakket om dette konkrete objektivet (...) ikke "Sigma" som om dette var et problem unikt for den produsenten. Krumme fokusflater er da ikke et problem? Det er resultat av bevisst designpolitikk, fordi brukere etterspør nettopp den egenskapen. Grunnen til at stadig fler objektiv designes i henhold til dette idealet er at det samsvarer best med hvordan vi ser verden. Vi sanser ikke flatt. Vi sanser i tre dimensjoner. Derfor oppfatter øyet krumming av fokusflaten som mer naturlig. Trenden går mer og mer i denne retningen for nesten all optikk, unntatt makroptikk, og optikk som er spesialkonstruert for avfotografering av dokumenter. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er dette en noenlunde gjennomsnittlig pris? Hvis ender opp med noe uten automatikk for første gang kommer jeg nok til å prøve noe rimeligere enn dette.$1000 pluss moms er relativt normalt for manuell Carl Zeiss optikk. Hvis den optiske kvaliteten hadde vært perfekt så hadde det vært en fornuftig pris men som sagt så likte jeg ikke bildene tatt med stor blenderåpning. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg har et 35mm f1.4 AIS. Se her for eksempler. Hmm, hvis dette er et eksempel med gjennomsnittlig bokeh må jeg si jeg er skuffet. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 DETTE er eksempler på Nikon 35mm f1,4 AIs, så om det ikke er bra nok for deg så bør du bytte kamerasystem. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hmm, hvis dette er et eksempel med gjennomsnittlig bokeh må jeg si jeg er skuffet.Det ser ikke ut til å være normalt for det objektivet, de fleste bildene jeg har funnet har vært bedre. Hvis det bare er i spesielle tilfeller det er så dårlig så er det til å leve med. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Da endte jeg opp med 30/1.4 til slutt likevel. 20% rabatt på Sigma på messen til Fotovideo gjorde utslaget. Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Da endte jeg opp med 30/1.4 til slutt likevel. 20% rabatt på Sigma på messen til Fotovideo gjorde utslaget. Takk for alle innspill! Jeg regner med at du kommer med et par bilder om noen dager ... Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Det skal bli, jeg har forhåpninger om at dette objektivet skal bli mye brukt etter hvert. Men først må det komme over fjellet. Siden tilbudet kun gjelder ved personlig oppmøte måtte jeg få en bekjent til å kjøpe det for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå