Gå til innhold

Alternativer til Sigma 30 mm?


Anbefalte innlegg

Krumme fokusflater forekommer ofte, og ikke bare på Sigma-optikk!

...

- jeg skrev "Sigmaen" i bestemt form fordi jeg snakket om dette konkrete objektivet (...) ikke "Sigma" som om dette var et problem unikt for den produsenten.

Krumme fokusflater er da ikke et problem? Det er resultat av bevisst designpolitikk, fordi brukere etterspør nettopp den egenskapen.

Grunnen til at stadig fler objektiv designes i henhold til dette idealet er at det samsvarer best med hvordan vi ser verden. Vi sanser ikke flatt. Vi sanser i tre dimensjoner. Derfor oppfatter øyet krumming av fokusflaten som mer naturlig.

 

Trenden går mer og mer i denne retningen for nesten all optikk, unntatt makroptikk, og optikk som er spesialkonstruert for avfotografering av dokumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette en noenlunde gjennomsnittlig pris? Hvis ender opp med noe uten automatikk for første gang kommer jeg nok til å prøve noe rimeligere enn dette.
$1000 pluss moms er relativt normalt for manuell Carl Zeiss optikk. Hvis den optiske kvaliteten hadde vært perfekt så hadde det vært en fornuftig pris men som sagt så likte jeg ikke bildene tatt med stor blenderåpning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...