Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Startproblem Audi 100 2.3l


Anbefalte innlegg

STARTPROBLEMER AUDI 100 2.3. 1991-92 MODELL

 

Ser det er noen som har peiling her, og håper på hjelp.

• Problemet oppstår av og til, men stort sett når jeg skal starte igjen etter langkjøring. Det skjer ikke på vinteren, bare når det er varmt vær.

• Det kan virke som problemet har tiltatt etter at bilen ble kjørt tom for bensin en gang i mai 2007. Men det skjedde også enkelte ganger sommeren 2006. Den gang en til to ganger i måneden på sommeren. Aldri høsten og vinter 2006/07 og heller ikke høst og vinter 2007/08.

Etter at bilen ble kjørt tom for bensin, virker det som problemet har tiltatt, og nå i mai 2008 har det skjedd 1 til 3 ganger i uka.

• Det virker som den ikke får bensin inn i motor hele tiden.

• Det er ikke på grunn av vakum i bensintank.

• Når jeg vrir tenningsnøkkel ett hakk, starter bensinpumpe, ved to hakk går starteren.

Skriver dette så det ikke blir missforstått i forklaringen senere her.

• Skal her prøve å beskrive symptomene de gangene den ikke vil starte.

• Først vil jeg nevne at dersom den ikke starter og jeg lar den stå i ro i ½ -

2 timer, så starter den alltid og går feilfritt i inntil en uke. Dersom bilen starter og går lengre enn 2 minutter, så har den aldri, jeg gjentar aldri stoppet. Ikke før tenningen er avslått og jeg skal starte bilen på nytt.

 

De gangene den ikke vil starte:

• Har forsøkt å skru tenningsnøkkel ett hakk, og hører pumpe går en stund før den stopper. Skrur så av og på tenning bare ett hakk gjentatte ganger til pumpe ikke lenger aktiveres, og skrur da på tenning to hakk så starter kobles inn. Da hender det av og til at bilen starter og går i ca.½ før den stopper.

• En annen ting som av og til skjer når jeg bare vrir på tenningsnøkkel ett hakk, er at pumpa starter, og akkurat idet den stopper, så er det akkurat som om bilen tenner(et lite puff)

• Har jeg forsøkt å overstyre bensinpumperelè under dasjbordet.(dette relè er for øvrig byttet). Når jeg overstyrer dette og samtidig drar på starteren, så har bilen av og til gått inntil 1 minutt, og en sjelden gang lykkes i å få bilen til å gå. Men stort sett så går ikke det. Det hender imidlertid at bilen lager en kortvarig (ca 1 sekund )ktssjoo lyd i motor (tenner?) akkurat i det øyeblikket pumpa stopper. Uten at jeg har aktivert starter!

• Når jeg tar av slange fra filter, og aktiverer bensinpumpe kommer det bensin. Er det sannsynlig at det er bensinmengdefordeleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensinmengde fordeleren pleier ikke bli så periodisk. Det er ofte enten eller. Tror også du ville merket det under kjøring med fusk osv hvis den hadde vært sliten og bilen i det hele tatt hadde starta.

 

Jeg tror det er bensinpumpa som er gåen. De har ikke godt av og gå tomme for bensin og det har skjedd noen ganger ser det ut som.. Kjør tom en gang til så er det sikkert over og ut. Bensina kjøler ned pumpa og når det går tomt blir det fort varmt.

 

Ofte vil en defekt bensin pumpe som har stoppa gå når du tvangskjører den etter demontering. Det betyr ikke at den er i orden og det vil ikke funke og sette den inn igjen. Skal bare fram til at det skjer rare ting inni den pumpa selvom den ser ut til og fungere.

 

Neste gang den stopper så koble av bensin slangen og hold tommelen foran mens du tvangskjører pumpa. Det skal lage et rimelig greit trykk så du må holde ganske hardt. Se om pumpa klarer det. Og hvor lang tid bruker den på og fylle en halvliters flaske?

 

Dog litt rat at pumpa stopper og gå etter at du har satt på tenning et par ganger. Det tyder jo på at den klarer og bygge trykk, men som sagt så skjer det rare ting inni de pumpene.. Du kan jo også bare løsne en slangenippel et sted og se ann spruten/trykket i annlegget. Det skal sprute mye.. Hurtig sjekk.

 

Sjekk ut det først så du veit at den er i orden...

Lenke til kommentar
Bensinmengde fordeleren pleier ikke bli så periodisk. Det er ofte enten eller. Tror også du ville merket det under kjøring med fusk osv hvis den hadde vært sliten og bilen i det hele tatt hadde starta.

 

Jeg tror det er bensinpumpa som er gåen. De har ikke godt av og gå tomme for bensin og det har skjedd noen ganger ser det ut som.. Kjør tom en gang til så er det sikkert over og ut. Bensina kjøler ned pumpa og når det går tomt blir det fort varmt.

 

Ofte vil en defekt bensin pumpe som har stoppa gå når du tvangskjører den etter demontering. Det betyr ikke at den er i orden og det vil ikke funke og sette den inn igjen. Skal bare fram til at det skjer rare ting inni den pumpa selvom den ser ut til og fungere.

 

Neste gang den stopper så koble av bensin slangen og hold tommelen foran mens du tvangskjører pumpa. Det skal lage et rimelig greit trykk så du må holde ganske hardt. Se om pumpa klarer det. Og hvor lang tid bruker den på og fylle en halvliters flaske?

 

Dog litt rat at pumpa stopper og gå etter at du har satt på tenning et par ganger. Det tyder jo på at den klarer og bygge trykk, men som sagt så skjer det rare ting inni de pumpene.. Du kan jo også bare løsne en slangenippel et sted og se ann spruten/trykket i annlegget. Det skal sprute mye.. Hurtig sjekk.

 

Sjekk ut det først så du veit at den er i orden...

Lenke til kommentar

Det ble litt kluss da jeg sendte det forrige innlegget mitt. Fersking på forumet :blush:

Bilen har bare gått tom for bensin bare en gang. Så et par spøsmål.

Er det slik at: Når tenning skru`s på, så går bensinpumpe til bensinmengdefordeleren er full og den motstanden (trykket) som oppstår avgjør om bensinpumpa skal stoppe?

Mener å ha lest at bensinpumpa`s arbeidskapasitet kan testes ved å koble fra bensinslangen etter filteret, tre slangen i en beholder og så aktivere pumpa en gitt tid, for så å måle mengden. Vet noen hvordan dette gjøres presist?

Bensinmengde fordeleren pleier ikke bli så periodisk. Det er ofte enten eller. Tror også du ville merket det under kjøring med fusk osv hvis den hadde vært sliten og bilen i det hele tatt hadde starta.

 

Jeg tror det er bensinpumpa som er gåen. De har ikke godt av og gå tomme for bensin og det har skjedd noen ganger ser det ut som.. Kjør tom en gang til så er det sikkert over og ut. Bensina kjøler ned pumpa og når det går tomt blir det fort varmt.

 

Ofte vil en defekt bensin pumpe som har stoppa gå når du tvangskjører den etter demontering. Det betyr ikke at den er i orden og det vil ikke funke og sette den inn igjen. Skal bare fram til at det skjer rare ting inni den pumpa selvom den ser ut til og fungere.

 

Neste gang den stopper så koble av bensin slangen og hold tommelen foran mens du tvangskjører pumpa. Det skal lage et rimelig greit trykk så du må holde ganske hardt. Se om pumpa klarer det. Og hvor lang tid bruker den på og fylle en halvliters flaske?

 

Dog litt rat at pumpa stopper og gå etter at du har satt på tenning et par ganger. Det tyder jo på at den klarer og bygge trykk, men som sagt så skjer det rare ting inni de pumpene.. Du kan jo også bare løsne en slangenippel et sted og se ann spruten/trykket i annlegget. Det skal sprute mye.. Hurtig sjekk.

 

Sjekk ut det først så du veit at den er i orden...

Lenke til kommentar

Tipper det er Multitemperaturgiveren som er defekt.

Det kan også være kaldstartdysa som lekker eller hoveddysene.

Mengden fra pumpa er sjeldent et problem så lenge den går, systemtrykket er viktig og skal ligge mellom 4,5-5,2 bar helst 5,0-5,2.

Kontrolltrykket skal være 3,6 +-0,2 på tomgang og 2,9 +-0,2 med avslått motor.

Etter bensinpumpa ligger en kondensator (trykkreservoar) som holder på trykket når pumpa ikke går.

Mengdemåling gjør man på dysene og da i hovedsak for å sjekke at de leverer lik mengde.

 

PS du kan ikke se spruten/trykket du må eventuelt skaffe deg riktig måleutstyr for dette.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takk for gode vurderinger så langt :roll:

Jeg går ut fra at multitemperaturgiveren er den som sitter på blokka ved vanninnløpet fra radiator?? Den bytta jeg ifjor samtifig som jeg bytta bensinfilter. Glemte å nevne det.

Ellers så har jeg lest innleggene under emnet "Bensinpumpe Audi 100 2.3 `91" som audiguy sliter med.

K-Jetronic systemet er ganske omfattende.

Er det samme system på eldre audi 100 2.3? Eksempelvis 85 - 91. I så fall får man jo de bilene for 3 - 4 tusen, og da kan man jo bytte ut delene en og en til problemet er løst?

Er det en god idè??

Lenke til kommentar

Jeg har NØYAKTIG samme problem på min Peugot 405 1990. Jeg har fått stort sett samme tipsene som over (skumleste - beklager om jeg repeterer). Har prøvd flere ting, men problemet kommer tilbake (og har vært veldig plaget nå i vår).

 

Siste tipset jeg fikk høres veldig logisk og relativt rimelig ut: etter en del år blir pluggledninger veldig slitt - dette gjør at selv om tenninga funker, så er det for mye motstand/søling i ledningene som gjør at motoren bare står og "tresker" på 2-3 sylindere (eller sånn det høres ut i hvert fall - har gult belte i bil).

 

Så å skifte pluggledninger er en relativt billig operasjon (200-300 kr for ledninga v/gjør-selv og ca 1300-1400 på verksted).

 

MEN i tillegg fikk jeg tips om å sjekke fordelerlokket, hos min bil er det et plastlokk til høyre for tennpluggene. Sannsynligheten er stor (i forhold til hvordan det "føles" når bilen ikke starter) for at det er kondens på fordelerlokket, som gjør at strømmen fra pluggene søles vekk, og sylinderne blir stående og slå. Når motoren blir varm går denne kondensen vekk, slik at motoren går helt fint.

 

Dette siste tipset er vel sannsynligvis det enkleste, siden det ikke koster en krone å skru av lokket og sjekke for avleiringer og skitt. NAF-fyren jeg snakka med snakka om en CFC-spray eller noe man kunne spraye på lokket for å hjelpe med kondensproblemer her.

 

Håper det var noe brukbart her. Tenkte å utføre operasjonen selv litt seinere i kveld - skal si fra om det funker i så fall.

 

edit: ville bare legge til at etter å ha dratt ut alle pluggledningene og åpna fordelerlokket, trodde jeg at problemet har forsvunnet. MEN i dag tidlig fuska motoren og jeg ble grusomt sur.... så jeg kjøper ny bruktbil i morra...... der forsvant 50000 plutselig til ingenting... urrrrrrrrgh..... Men nye bilen ser mye finere ut da....

Endret av Ursa
Lenke til kommentar
Jeg har NØYAKTIG samme problem på min Peugot 405 1990. Jeg har fått stort sett samme tipsene som over (skumleste - beklager om jeg repeterer). Har prøvd flere ting, men problemet kommer tilbake (og har vært veldig plaget nå i vår).

 

Siste tipset jeg fikk høres veldig logisk og relativt rimelig ut: etter en del år blir pluggledninger veldig slitt - dette gjør at selv om tenninga funker, så er det for mye motstand/søling i ledningene som gjør at motoren bare står og "tresker" på 2-3 sylindere (eller sånn det høres ut i hvert fall - har gult belte i bil).

 

Så å skifte pluggledninger er en relativt billig operasjon (200-300 kr for ledninga v/gjør-selv og ca 1300-1400 på verksted).

 

MEN i tillegg fikk jeg tips om å sjekke fordelerlokket, hos min bil er det et plastlokk til høyre for tennpluggene. Sannsynligheten er stor (i forhold til hvordan det "føles" når bilen ikke starter) for at det er kondens på fordelerlokket, som gjør at strømmen fra pluggene søles vekk, og sylinderne blir stående og slå. Når motoren blir varm går denne kondensen vekk, slik at motoren går helt fint.

 

Dette siste tipset er vel sannsynligvis det enkleste, siden det ikke koster en krone å skru av lokket og sjekke for avleiringer og skitt. NAF-fyren jeg snakka med snakka om en CFC-spray eller noe man kunne spraye på lokket for å hjelpe med kondensproblemer her.

 

Håper det var noe brukbart her. Tenkte å utføre operasjonen selv litt seinere i kveld - skal si fra om det funker i så fall.

 

edit: ville bare legge til at etter å ha dratt ut alle pluggledningene og åpna fordelerlokket, trodde jeg at problemet har forsvunnet. MEN i dag tidlig fuska motoren og jeg ble grusomt sur.... så jeg kjøper ny bruktbil i morra...... der forsvant 50000 plutselig til ingenting... urrrrrrrrgh..... Men nye bilen ser mye finere ut da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...