Gå til innhold

Hjelp til kjøp av CPU vifte+kjølepasta, Kabinett vifte og viftestyring til antec 900 + E6850


sureup

Anbefalte innlegg

Hey,

 

Har en Antec nine hundred som jeg bygget for en stund siden med: XFX 680 hovedkort, E6850 som jeg har klokka til 3,6GHZ, 4gb med 2x2GB OCZ gold (kjøper vel 4gb til snart) som kjører på standard clock (kanskje clocke snart?), 2x 8800GT SLi (overclocker disse) osv..

 

Siden dette var første gangen jeg har bygd en pc selv (noe som jeg er svært fornøyd med) så gadd jeg ikke bry meg om å kjøpe ekstra vifte til cpu + ekstra vifte i siden på kabinettet.

Jeg har nettopp begynt å overclocke CPU (kanskje minnet litt snart) og dermed så har jo seff varmen økt og dette vil jeg få ned, og kanskje overclocke mer med en ny vifte (clocker bare til en stabil 24/7 clock så vil ha noe som kjøler bra uten å måtte skrus opp til 100% og lage en haug med bråk).

 

Trenger hjelp til å finne 3 ting:

 

1. Så hva anbefaler dere som kjøp av ny CPU vifte+kjøleribbe? Gjør ikkenoe om den lager litt lyd men masse bråk vil jeg ikke ha. Det viktigste er det jeg har sagt at den kjøler bra uten å måtte stå på full guffe. Vil helst ligge rundt 300kr i pris men om økning til 400-500kr gir stor økning i ytelse så kan det hende jeg går for det. Trenger også kjølepasta siden sist gang så brukte jeg bare det som allerede var på vifta, så hvilken er besT, eller følger det med kjølepasta til viftene som er like god? Hvor mye kan jeg forvente av varmereduksjon med ny cpuvifte+kjølepasta? (ligger på 47-52 grader idle med clock til 3,6ghz og vCore: 1,376)

 

2. Så er det en vifte til sidevinduet til Antec 900 (Er det en 80mm plass eller 120mm?), der det viktigste er at den er _stille_ og ikke dyr. Vet ikke hva som er vanlig pris her. Jeg regner med at det beste er at den skal blåse frisk luft inn i kabinettet? Passer veldig bra med SLi oppsettet at den da blåser rett inn på

 

3. Til slutt, viftestyring. Liker ikke at jeg må flytte på de knottene inni kabinettet på ledningene hver gang jeg skal styre de opp eller ned, så da lurer jeg på om det går ann å kjøpe en billig god viftestyring til disse? Vil det fungere også? Altså vil en viftestyring i front klare å overkjøre den instillingen som er på de knappene som fulgte med på ledningene? Har jeg rett i at da slipper jeg å ha alle koblet til PSUen (bare den nye viftestyringen) og alle får strøm gjennom viftestyringen? Blir da 5 vifter totalt i kabinettet inkludert den nye... Vet ikke hva prisene ligger på her men vil ikke betale mange 100lapper for den.

 

Takker for all hjelp! Please legg ved linker til prisguiden eller der det kan kjøpes. Tingene bør helst være på lager, eller være det veldig snart.

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant denne til CPUen som ser interessant ut: https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

Men er den verdt d? Vet den er stille, og som sagt det er ikke det viktigste kravet. Viktigste er at den kjøler mye bedre enn stock vifta sånn at det er noe poeng å bruke 500kr på den.

 

Denne ser bra ut til sidevinduet: https://prisguiden.no/product.php?productId=48328

Men kan den ikke stilles inn til forskjellige hastigheter?

 

Please kom med forslag :)

Lenke til kommentar

De to der er veldig greie alternativer!

Ville kanskje ha anbefalt en Nexus 1000RPM real silent vifte til siden av døren din, 1200 er kanskje litt overkill mtp lyd.

Alt i alt gir nok det der ganske god kjøling.

 

"Kongen på haugen" av luftkjøling er atm Thermalright Ultra Extreme 120 og XIGMATEK HDT-S1283 + Nexus 1000RPM real silent.

Dette drar deg opp i henholdsvis ca 650 / 500 kr.

 

Et tips er at viftene som suger inn i kabinettet er Nexus 1000RPM Real Silent, mens de som blåser ut er Noctua NF-S12 800 vifter, pga at de har forskjellig egenskaper ettersom hvor mye motstand viftene får.

God luftgjennomstrømning i kabinettet er alfa omega for en lav temperatur!

Lenke til kommentar

ok tusen takk

har sett på den XIGMATEK HDT-S1283 og det blir nok den jeg går for, selvom den ikke er på lager noe sted. Men jeg får være tålmodig og vente litt :p

 

Ser det følger med en vifte på den xigmateken, er denne god nok eller bør den byttes ut med Nexus 1000RPM real silent som du nevner?

 

det er denne du mener sant?: https://prisguiden.no/product.php?productId=23174 Ser det er flere forskjellige typer. 1 som kan styres fra 500 til 2000 rpm. Bedre å kjøpe den da heller, eller er ytelsen forskjellig ved 1000 rpm?

+ se her https://www.mamoz.no/produkt/D12SL-12+BW/Ne...eal_Silent.html Kjører denne på 1000 rpm konstant eller kan den også endres? (putter gjerne inn et par ekstra kr for å få den i svart/hvit om ytelsen er den samme.)

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar

1000rpmen er en dritgod vifte, og du trenger egentlig ikke mer enn det.

Du vil ikke ha en støvsuger ved siden av deg heller. Jeg har selv den svarte, den andre ser direkte heslig ut. Du kan regulere volten på viften med en slags viftekontroll eller med Speedfan om du kobler det til hovedkortet. Du kan sette hastigheten ned, men ikke opp (over 1000rpm).

 

Nexus Real Silent er en referansevifte for hvordan vifter skal bygges, så er ikke noe katta-i-sekken kjøp det der.

Den som følger med er sikkert "grei nok", men de pleier enten å kjøle dårlig eller bråke mye, tror tilfellet er det sistnevnte her.

 

Jeg bestilte den Xigmateken fra frozencpu.com, men det har gått 10 dager, og den er enda ikke i hus, så kanskje like grei å vente til den kommer inn igjen på lager her.

Lenke til kommentar

ok tusen takk for hjelpen :)

Kjøper vel 2stk av den svarte og hvite vifta. Om jeg ikke putter den ekstra på en cpu kjøler så gjør det ikkenoe, kan eventuelt bytte ut en av kabinett viftene =)

 

+ noen som har forslag til en vifte kontroller? Trenger vel til minst 4 stk med 4 pins molex kontakt.

Er det også mulig å skaffe 4 til 3 pins adapter så jeg kan koble de viftene jeg har til hovedkortet istedenfor PSUen?

Lenke til kommentar

usj ser lagerstatusen på CPU vifta fra xigmatek er 13.06.08 og ubekreftet + at den bare finnes hos netshop... Så blir nok til at jeg velger noe annet.

Men å betale 600kr for Thermalright ULTRA120EXTREME (selvom den koster 500 et sted så må man jo betale frakt) og så å måtte også kjøpe en ekstra vifte til ca 150kr tviler jeg at jeg gidder...

 

Så, har dere noen andre forslag som er nesten like gode men som ikke får en sluttpris på 750kr og som jeg kan få tak i nå?

Altså hva er den beste CPU kjøleren etter de to som er nevnt? (thermalright ultra 120 extreme og XIGMATEK HDT-S1283)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

usj satan bare punger ut med 600 kr for en TRUE på digitalimpuls og kjøper en vifte ved siden av... Best at den fungerer bra azz :p

 

Men siden jeg er så jævlig utålmodig, noen vifter jeg kan kjøpe på digitalimpuls eller datakjeden i oslo som fungerer like bra nexus 120mm på TRUEn og en annen vifte som er nesten like god til å ha i sidevinduet?

Lenke til kommentar

ja da har jeg kjøpt TRUE :D jævlig svær og det er bra! Venter bare på at mamoz skal få sendt meg mine nexuser :)

 

btw et spørsmål til monteringen. Hvor mye kjølepasta skal jeg bruke? Så mye som mulig så lenge det ikke tyter ut, så tynt lag som mulig men så det dekker hele eller bare putte på litt så sprer det seg selv utover fra midten av når det presses sammen?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...