Gå til innhold

Får svart skjerm etter overklokking, hva er feil? (Hjelp!?)

Anbefalte innlegg

Har:

Hjernen til en nybegynner :p

1stk 1900+ palomino :cry:

og et Asus a7v333 hovedkort (kan ikke låse agp/pci frekvenser :cry: )

Jeg har tenkt til å overklokke litt og lurer på hva er lurest?, etter å ha sett på en tråd på HW.no så var det noen som kjørte fsb'n på 200 :o , men da må de jo sette ned multiplyeren, eller hva?

Så hvordan gjør man det?

Sett ned multiplyeren og opp med fsb? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sette ned multiplieren er du nødt til å låse opp prosessoren først. Finnes vel guider for dette.. Over 200 i FSB vil være meget ulurt, for som du selv sier så har du ikke PCI/AGP-lock.

På mitt hovedkort (EPoX 8K3A+) slår en 1/5-divider inn når jeg setter FSB til >=166

166/5=33MHz som er standard PCI-hastighet. Hadde jeg satt FSB til 200, ville PCI-hastigheten blitt 40MHz, og det liker jeg ikke. Det kan gå hvis komponentene dine liker det, men jeg liker ikke ta slike sjanser.

Men bare øk FSB så lenge PCI-hastigheten ikke blir altfor stor. Vcore må kanskje også økes en smule etter hvert hvis det blir ustabilt. CPU trenger da mer spenning.

Ellers bruker du kanskje pc2700 ram? Å kjøre CPU og minne synkront gir jo en fin ytelsesgevinst. Jeg kjører f.eks. min AMD T-bird 1.4GHz på 166*9 (ja, den er opplåst)

Anyways, lykke til! :)

Lenke til kommentar
admin da, dette har jeg svart på en gang før :) svaret er som før: ja  :woot:

Men du klarer ikke 200mhz hvis ikke du har RAM som tåler det

Vet det, men fikk det ikke inn med teskje :oops: , håper det går greit.

Men nå fikk jeg svaret, Tusen takk :woot:

(synes de guidene på www.overklokking.no er litt magre, bryr meg liksom ikke om kjølere prinsippet og alt det der, det er hvordan man gjør det som er viktig og vite)

Kjører pc2700 ja, får vel se om jeg kverker maskinen da :lol:

Lenke til kommentar

hadde ikke lest svaret ditt tok en titt tilbake :oops:

prøvde nå 9,5*166/33=ca1600. Skjermen ble bare svart og jeg måtte skru av for hånd, og heldigvis når jeg skrudde på igjen kom jeg rett inn i bios.

Hva gikk galt?

Var det fordi jeg ikke låste opp? (jeg har jo mulighet til å stille på alt i bios?)

Lenke til kommentar

Prosessoren din er ikke låst opp, right? Da skal du ikke stille på multiplieren. Kan godt være at du har mulighet til å stille på denne i bios, men det har ingen effekt i praksis.

Hva som gikk galt? Nja.. enten prøvde du å boote med 166*12 = 1992MHz - og det må jo nødvendigvis gå galt.. Ellers så likte den bare ikke at du stilte på multiplieren. Kan selvsagt være noe annet også.. Vet du forresten at Asus a7v333 også har en slik 1/5-divider?

Her er hva jeg ville gjort;

1. Hvis prosessoren er og forblir låst..;

- 145 * 12 = 1740MHz (XP2100+)

- Kan godt være at vcore må opp en del hakk (=mer varme)

- PCI-hastigheten er da 36MHz (145/4) og ligger på et akseptabelt nivå, men selvsagt er det en risiko. Det er da du må vurdere om 140MHz überklokking er verdt denne risken. For jeg betaler ingen erstatning!

2. Hvis du låser opp prosessoren (søk i forumet, sjekk guidene til überklokking.no..)

- 166 * 9,5/10 = 1577/1660MHz (men det er avhengig av at du har en slik divider jeg har snakket om. Ellers går det rett på trynet!)

- Begynn med en lav multiplier. Så kan du prøve høyere hvis du vil. Da må du garantert øke vcore etter hvert, og så kommer det også an på kjølingen din selvsagt.

Lykke til uansett! Håper det går bra.. :smile:

Lenke til kommentar

Du prøvde(!) å kjøre 166*9,5. Men du skjønner vel at så lenge prosessoren ikke er opplåst, så vil det ikke fungere å stille på multiplier. Det eneste du kan oppnå er svart skjerm som du har fått..

Så hva er planene? Droppe overklokkingen? Overklokke lett via bare FSB? Eller slå på stortromma og låse opp prosessoren? :)

Lenke til kommentar

Du kunne nå i hvert fall ha prøvd 139 * 12 = 1668MHz. Dvs. XP2000+ Dette burde ikke skape problemer. Sannsynligvis trenger du ikke øke vcore en gang..!

Men opp til deg. Det jo ikke så mye gevinst å hente, men noen liker å ha maskinen overklokket - om enn bare noen få MHz. :smile:

Lenke til kommentar
har jo kjørt med 139 i fsb og det går strålende, takk for tipset. Må spare men skal kjøpe en klarinett som koster 20000 og da må jeg spare litt, men en cpu tbred skal det nok bli

Hvis du vil nå kan du sette MHz'en opp 1 og 1 og etter hver MHz kjører du ca 20 burn ins i Sisoft Sandra. Når maskinen da låser seg første gang klokker du 2 MHz tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt kan du øke med én og én MHz, men går du for langt kommer risikoen med PCI-hastigheter igjen. Dette er ikke noe problem med nForce2-kort o.l. som har AGP/PCI-lock, men for oss andre som må nøye oss med dividere, så er dette et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...