Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger tips til matte muntlig eksamen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk nettopp vite at jeg skulle opp i matte muntlig (Tiende klasse) , og temaet var reise ut i verden.

Jeg bestemte meg for å følge en "rød tråd." og skal snakke om:

Reise: Flyreise (vei, fart, tid, forurensing, co2 kvoter)

Valuta: (Trenger litt tips om hva jeg skal ha her, og da tenker jeg på at det ikke skal være for enkelt)

Hotell: Ligninger og statistikker over prisene på forskjellige hotell.

Kjente byggverk: (Her trenger jeg litt hjelp)

Gambling: En slags form for gambling, kanskje rulett.

Historien er at jeg skal til en eller annen plass og være med i et gambling mesterskap (Har dårlig fantasi).

Jeg trenger litt tips om hva jeg burde ha på de forskjellige "stikk ordene."

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valuta:

Kjøp og salg av valuta. Sammenligning av utsalgssteder.

Utsalgssteder tjener penger på at de har forskjellig kurs, har et grunnleggende gebyr og de en gitt % av kjøpsbeløpet i gebyr.

Bare å mikse litt rundt det. Tror ikke det gjør an å gjøre det vanskeligere.

Kjente byggverk:

F.eks. Utregning av høyde på byggverk på grunnlag av en f.eks 1:200 modell av byen i lobbyen?

Gambling:

Handler jo stort sett om sansynlighet uansett hva du velger å gjøre. Finn noe som er lett nok til at det passer ditt nivå. Overgår fort pensum på ungdomsskolen med vanlige gamlingregler.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt vanskelightsgraden i 10ende klasse, jeg. Jeg kom opp i skriftlig eksamen i det. Prøven var kjempemerkelig, vi skulle tegne et broderimønster eller no....uansett.

Jeg vet ikke hvor komplisert man kan gjøre en valutaoppgave egentlig, valuta er ganske rett fram. Kanskje at forskjellige mennesker investerte i valuta, og så skal du finn ut hvem som tjente/tapte mest etter en stund(prosentvis) når pengeverdiene har sunket/steget.

Lenke til kommentar
Sikker på at dette ikke er prøvemuntlig? Evt noe særskilt? Vi får i hvert fall ikke vite hva vi skal opp i før på mandag, og siste halvdel på onsdag.

Jupp, det er muntlig eksamen. Vi hadde litt flaks med at vi fikk vite det nå. Helgen telles ikke som øve dager, så vi får 96 timer å øve på istedet for 48. :)

Lenke til kommentar
Husker ikke helt vanskelightsgraden i 10ende klasse, jeg. Jeg kom opp i skriftlig eksamen i det. Prøven var kjempemerkelig, vi skulle tegne et broderimønster eller no....uansett.

Jeg vet ikke hvor komplisert man kan gjøre en valutaoppgave egentlig, valuta er ganske rett fram. Kanskje at forskjellige mennesker investerte i valuta, og så skal du finn ut hvem som tjente/tapte mest etter en stund(prosentvis) når pengeverdiene har sunket/steget.

Valuta oppgaven blir mer en vanskelig nok. ;)

Tenkte litt mere på byggverk. Finnes det noen kjente byggverk man kan regne volum eller areal på tro? :)

Endret av christo123
Lenke til kommentar
Er litt vanskelig å regne ut volum og areal så lenge det ikke er helt firkanta, eller en helt klar geometrisk form.

Sant, tenkte litt på det samme. :hmm:

En iglo for eksempel, er satt sammen av en sylinder og en havkule.

Hm.. en iglo hadde passet bra å regne på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...