Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge hytte/koie selv?

Anbefalte innlegg

Hei.t

Har planlagt å bygge en liten hytte eller ei koie når jeg blir eldre.

Jeg har ikke hatt noen erfaringer med bygging før og kunne dermed tenke meg å lære hvordan man bygger hytta.

Finnes det noen bøker som tar for seg hyttebygging, hva det innebærer og hvordan du skal gå fram under planlegging/bygging.

Trenger ærlig talt en bok som lærer meg å bygge en hytte.

Takk

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok bøker, og det finnes kurs, uten at jeg kan anbefale noen her og nå.

Men, jeg vil sterkt anbefale deg i stedet for å gjøre alt fra å hogge tømmeret sjøl, i alle fall første gang, å starte med et byggesett, gjerne i laftetømmer. Ikke bare redskapsskjulene man får på byggevarehusene, men også skikkelige hytter og anneks får man som byggesett fra hytteprodusentene.

Snakk også med kommunen der du skal bygge før du setter i gang, de hjelper deg med med det du trenger å vite for å få søkt om byggetillatelse eller byggemelding etter plan-og-bygningsloven, kommudelplan og eventuell reguleringsplan. Joda, byråkratiet bryr seg om koier også, og det er kjedelig om du blir pålagt å rive, sånn som han fyren her ble truet med: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.3572694

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke lafte koia, men bygge reisverk og legge på ytterbekledning og isolasjon hvis du skjønner.

Trenger en bok for hvordab man bygger slike hytter

Takk

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke lafte koia, men bygge reisverk og legge på ytterbekledning og isolasjon hvis du skjønner.

Trenger en bok for hvordab man bygger slike hytter

Takk

Mvh

Kristian

Har en bok som heter "Arbeidsinstruksjoner i tømrerfaget" fra Universitetsforlaget, som er glimrende. Boka tar for seg en vanlig enebolig, men de samme prinsippene gjelder jo stort sett også for hytter og garasjer.. Alt fra bjelkelag, reisverk og tak, til innvendige dører og vinduer er beskrevet.

Denne har ISBN 82-00-03873-4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...