Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sette inn Turbo i en Volvo 240? pris? lett eller vansklig og montere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør betale minst mulig for bilen, og manifold, turbo, trykkrør og oljetilførsel får du for rundt 2000 hvis du kjøper no haugamle greier som ingen andre vil ha. Men det virker ikke som du er typen som klarer å gjøre slikt på egenhånd (i og med at du må spørre), så da kan du fort legge på 10-20 tusen til.

Lenke til kommentar
Du bør betale minst mulig for bilen, og manifold, turbo, trykkrør og oljetilførsel får du for rundt 2000 hvis du kjøper no haugamle greier som ingen andre vil ha. Men det virker ikke som du er typen som klarer å gjøre slikt på egenhånd (i og med at du må spørre), så da kan du fort legge på 10-20 tusen til.

Jeg veit om mange som kan hjelpe meg, men JEG lurer på hvordan det gjøres...

Lenke til kommentar

Det KAN gjøres på mange måter. Kjøp f.eks en b230et manifold med tilhørende t3 snurre, borr hull i bunnpanna for oljeretur, bruk et t-stykke fra oljetrykksgiver for tilførselen, bygg en trykkboks rundt forgasseren (hvis du skal bruke forgasser - eller kjøp et ferdig sett som man fikk i f.eks AT settene som volvo solgte), legg opp trykkrør fra utløpet på turboen og fram til forgasser.

 

Alt kommer jo an på hvor mye penger du skal bruke, hvor holdbart det skal være, hvor mye du kan gjøre selv osv

Lenke til kommentar
Du bør betale minst mulig for bilen, og manifold, turbo, trykkrør og oljetilførsel får du for rundt 2000 hvis du kjøper no haugamle greier som ingen andre vil ha. Men det virker ikke som du er typen som klarer å gjøre slikt på egenhånd (i og med at du må spørre), så da kan du fort legge på 10-20 tusen til.

Jeg veit om mange som kan hjelpe meg, men JEG lurer på hvordan det gjøres...

 

det du gjør med volvo er å kjøpe motor + ledningsnett fra en 240/740 med turbo motor orginalt. men sakser dette innlegget jeg skrev til en med samme spm her på forumet:

 

 

bare for å opplyse trådstarter litt, så kan jeg forklare hvordan man "putter turbo" på en sugemotor, i mitt tilfelle en sierra med pinto motor. Det jeg merker på diverse forum er ofte at folk maser om at innmaten ikke tåler turbokonvertering. Men det som gjør at innmaten ofte går til helvete er at motoren ikke får nok bensin og går for magert. Da blir det alt for varmt, og stempler kan smelte osv. Ellers så kan det lønne seg å ha en motor i relativt god stand (noe jeg skulle få erfare :p)

 

egentlig så er dette lekende lett, personlig så synes jeg det var for lett. dette gjelder da hvis du har grunnleggenes kunnskaper om motorens og turboaggregatets funksjon. kan begynne med å nevne noen deler du trenger;

 

- Turbo aggregat (feks en garret t3, passer fint til en 2liter)

- Downpipe (må ofte lages selv/tilpasses)

- Oljeslanger og nipler til olje-tur og retur (ofte må man borre hull til oljeretur)

- Trykkrør og Silikonslanger

- Eksosmanifoil med flens som passer turboen. (må sveises selv)

- Trykk/temp målere (lufttrykk, oljetrykk og oljetemp har jeg.)

- Intercooler, ikke nødvendig, men greit å ha.

- Oljekjøler, jeg kjører/kjørte uten, men olja blir for varm.

- Boostcontroller, ikke nødvendig, men greit å ha.

- 2,5" eksosanlegg eller større.

- Ymse monterings materiale (t-stykker, slangeklemme, o.l.)

- Tilleggsinnsprut, nødvendig om man skal over 0,2kg trykk på pinto'n

 

Total pris på dette ble mellom 10 og 15.000kr, og da var 90% kjøpt brukt. Tør egentlig ikke å regne ut den egentlige prisen :p

Det man gjør er jo logisk nok å montere eksosmanifoil, turbo, trykkrør/slanger, oljetilførsel til turboen, måler osv. det er jo greit nok, bare rett og slett montering. Oljetrykket til turboen tok jeg fra det hullet sensoren til oljelampa sitter. satt på et y-ledd der, slik at jeg fikk koblet på oljetrykksmåler og oljetilførsel til turboen. Den orginale oljetrykkvakten trenger man ikke, så lenge man har oljetrykk så er det olje på motoren.

 

Så må man testkjøre, se at trykk og temp er riktig. jeg kjørte ei uke eller to på 0,3kg trykk og da merket man at bilen gikk magert på toppen av turtallskurven. Oljetrykk bør ligge på 1,5-3kg på tomgang, og 2,5-4kg under kjøring. Når motoren er kald, kan trykket være litt høyere.

 

Siden jeg ville ha mer effekt så tenkte jeg å lage meg et ekstra innsprøtyningssystem. Det jeg gjorde da var å skaffe meg en såkalt "trykkvakt" eller "trykkbryter" som det også heter. Denne kjøpte jeg hos GikTurbo.

 

Denne hendige saken fungerer slik at man justerer den med et skrujern, slik at den kutter kontakten når man oppnår ønsket trykk, i mitt tilfelle; 0,3kg. noen trykkvakter kan også fungere slik at de slutter kretsen når ønsket trykk oppnås. Hvis bryteren bryter kretsen når ønsket trykk oppnås, så må man bruke et vekselrelè(kjøpte mitt på mekonomen, 56kr).

 

I tillegg til trykkvakten så trenger man en ekstra dyse. jeg hadde noen dyser liggende fra en audi s2, disse skal vel holde til rundt 60hk pr stk, altså omtrent det dobbelte av en standard sierra pinto dyse. dysen ble festet i en slange, som deretter ble tredd nedpå en nippel, som jeg har festet forsvarlig i trykkrøret (ca15cm fra gasspjeldet). Deretter satt jeg et t-stykke på bensinslangen som går inn på fuelrailen. Man trenger ingen returslange, da trykket her blir styrt av den orginalmonterte bensintrykksregulatoren(BTR/FPR) Jeg koblet også en rødvarsellampe på samme kretsen, slik at den lyser når tilleggsinnsprutet går.

 

Med et vekselrelè, så koblet jeg det slik at relèet gav strøm ut på 87a utgangen når trykkvakten kuttet jordingen. Dysen + varsellampe var da koblet til 87a. Og husk for all del å bruk sikring når du trekker kabler fra batteriet.

 

Det som skjer nå, er at når innsuget oppnår et trykk på 0,3kg, så startet tilleggsprutet(trykkvakten kutter jordingen til vekselrelèet, slik at det gir 12v ut på 87a), og en rød varsellampe lyser inne i bilen, samt at en stk dyse spruter for fullt og gir et bensinforbruk som ikke ligner grisen. Inne i bilen, så kjenner man et godt skyv i det tilleggssprutet starter.

 

Nå har jeg nettopp sprengt stempelringene + toppakningen på min motor, så nå spruter det eksos og olje opp oljeåndinga, oljepåfyllinga og opp fra peilepinnehullet. Dette skjedde på 0,6kg ladetrykk, så det er ikke så holdbart at det gjør noe, men morro, det er det absolutt! :D

 

sierran gikk omtrent som en 740tic med b23et som var chippet og kjørte på 0,9kg i trykk. :) Nå skal det sies at motoren på denne bilen hadde utslitt kamaksel + tvilsomme stempelringer fra første stund, så tror nok det skal gå enda bedre når jeg får byttet til en motor som er i bedre stand.

 

Håper de grønne fikk en grei innsikt i hvordan man gjør dette nå :)

 

hvis noen driver med det samme, så kan jeg være behjelpelig med bilder osv.

Endret av Gridset
Lenke til kommentar
Du bør betale minst mulig for bilen, og manifold, turbo, trykkrør og oljetilførsel får du for rundt 2000 hvis du kjøper no haugamle greier som ingen andre vil ha. Men det virker ikke som du er typen som klarer å gjøre slikt på egenhånd (i og med at du må spørre), så da kan du fort legge på 10-20 tusen til.

Jeg veit om mange som kan hjelpe meg, men JEG lurer på hvordan det gjøres...

 

det du gjør med volvo er å kjøpe motor + ledningsnett fra en 240/740 med turbo motor orginalt. men sakser dette innlegget jeg skrev til en med samme spm her på forumet:

 

 

bare for å opplyse trådstarter litt, så kan jeg forklare hvordan man "putter turbo" på en sugemotor, i mitt tilfelle en sierra med pinto motor. Det jeg merker på diverse forum er ofte at folk maser om at innmaten ikke tåler turbokonvertering. Men det som gjør at innmaten ofte går til helvete er at motoren ikke får nok bensin og går for magert. Da blir det alt for varmt, og stempler kan smelte osv. Ellers så kan det lønne seg å ha en motor i relativt god stand (noe jeg skulle få erfare :p)

 

egentlig så er dette lekende lett, personlig så synes jeg det var for lett. dette gjelder da hvis du har grunnleggenes kunnskaper om motorens og turboaggregatets funksjon. kan begynne med å nevne noen deler du trenger;

 

- Turbo aggregat (feks en garret t3, passer fint til en 2liter)

- Downpipe (må ofte lages selv/tilpasses)

- Oljeslanger og nipler til olje-tur og retur (ofte må man borre hull til oljeretur)

- Trykkrør og Silikonslanger

- Eksosmanifoil med flens som passer turboen. (må sveises selv)

- Trykk/temp målere (lufttrykk, oljetrykk og oljetemp har jeg.)

- Intercooler, ikke nødvendig, men greit å ha.

- Oljekjøler, jeg kjører/kjørte uten, men olja blir for varm.

- Boostcontroller, ikke nødvendig, men greit å ha.

- 2,5" eksosanlegg eller større.

- Ymse monterings materiale (t-stykker, slangeklemme, o.l.)

- Tilleggsinnsprut, nødvendig om man skal over 0,2kg trykk på pinto'n

 

Total pris på dette ble mellom 10 og 15.000kr, og da var 90% kjøpt brukt. Tør egentlig ikke å regne ut den egentlige prisen :p

Det man gjør er jo logisk nok å montere eksosmanifoil, turbo, trykkrør/slanger, oljetilførsel til turboen, måler osv. det er jo greit nok, bare rett og slett montering. Oljetrykket til turboen tok jeg fra det hullet sensoren til oljelampa sitter. satt på et y-ledd der, slik at jeg fikk koblet på oljetrykksmåler og oljetilførsel til turboen. Den orginale oljetrykkvakten trenger man ikke, så lenge man har oljetrykk så er det olje på motoren.

 

Så må man testkjøre, se at trykk og temp er riktig. jeg kjørte ei uke eller to på 0,3kg trykk og da merket man at bilen gikk magert på toppen av turtallskurven. Oljetrykk bør ligge på 1,5-3kg på tomgang, og 2,5-4kg under kjøring. Når motoren er kald, kan trykket være litt høyere.

 

Siden jeg ville ha mer effekt så tenkte jeg å lage meg et ekstra innsprøtyningssystem. Det jeg gjorde da var å skaffe meg en såkalt "trykkvakt" eller "trykkbryter" som det også heter. Denne kjøpte jeg hos GikTurbo.

 

Denne hendige saken fungerer slik at man justerer den med et skrujern, slik at den kutter kontakten når man oppnår ønsket trykk, i mitt tilfelle; 0,3kg. noen trykkvakter kan også fungere slik at de slutter kretsen når ønsket trykk oppnås. Hvis bryteren bryter kretsen når ønsket trykk oppnås, så må man bruke et vekselrelè(kjøpte mitt på mekonomen, 56kr).

 

I tillegg til trykkvakten så trenger man en ekstra dyse. jeg hadde noen dyser liggende fra en audi s2, disse skal vel holde til rundt 60hk pr stk, altså omtrent det dobbelte av en standard sierra pinto dyse. dysen ble festet i en slange, som deretter ble tredd nedpå en nippel, som jeg har festet forsvarlig i trykkrøret (ca15cm fra gasspjeldet). Deretter satt jeg et t-stykke på bensinslangen som går inn på fuelrailen. Man trenger ingen returslange, da trykket her blir styrt av den orginalmonterte bensintrykksregulatoren(BTR/FPR) Jeg koblet også en rødvarsellampe på samme kretsen, slik at den lyser når tilleggsinnsprutet går.

 

Med et vekselrelè, så koblet jeg det slik at relèet gav strøm ut på 87a utgangen når trykkvakten kuttet jordingen. Dysen + varsellampe var da koblet til 87a. Og husk for all del å bruk sikring når du trekker kabler fra batteriet.

 

Det som skjer nå, er at når innsuget oppnår et trykk på 0,3kg, så startet tilleggsprutet(trykkvakten kutter jordingen til vekselrelèet, slik at det gir 12v ut på 87a), og en rød varsellampe lyser inne i bilen, samt at en stk dyse spruter for fullt og gir et bensinforbruk som ikke ligner grisen. Inne i bilen, så kjenner man et godt skyv i det tilleggssprutet starter.

 

Nå har jeg nettopp sprengt stempelringene + toppakningen på min motor, så nå spruter det eksos og olje opp oljeåndinga, oljepåfyllinga og opp fra peilepinnehullet. Dette skjedde på 0,6kg ladetrykk, så det er ikke så holdbart at det gjør noe, men morro, det er det absolutt! :D

 

sierran gikk omtrent som en 740tic med b23et som var chippet og kjørte på 0,9kg i trykk. :) Nå skal det sies at motoren på denne bilen hadde utslitt kamaksel + tvilsomme stempelringer fra første stund, så tror nok det skal gå enda bedre når jeg får byttet til en motor som er i bedre stand.

 

Håper de grønne fikk en grei innsikt i hvordan man gjør dette nå :)

 

hvis noen driver med det samme, så kan jeg være behjelpelig med bilder osv.

Gjerne legg ut bilder du:) andre oxo for den saks skyld;)

Lenke til kommentar
det du gjør med volvo er å kjøpe motor + ledningsnett fra en 240/740 med turbo motor orginalt.

Hvis man først skal bytte motor så tar man en så ny ft/fk motor man har råd til. Sto i noen årsmodeller av 740 (de siste årene) og alle 940 med turbo. Forsåvidt så var det standard med turbomotor i 940 fra 95 og utover.

 

Og heldigvis har volvogutta det mye bedre når det gjelder turbomotor enn fordgutta (hvis man tenker pinto eller cologne). Merker godt at det er større deletilgang (brukt) til volvoen jeg har nå, enn det var til scorpioen jeg hadde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...