Gå til innhold

Autofokus på D300 igjen


Anbefalte innlegg

Halla

 

Ja, nå har mitt D300 blitt sendt til nikon. Testet også med et nytt 17-55 2.8 uten bedring. Ingen tvil om at autofokusen på mitt kamera IKKE holder mål :thumbdown: (iflg. japan photp).

Så da får vi se hva nikon sier eller rettere sagt gjør.

 

Mvh

Tommy

 

Sorry!! Skulle vært postet i Erfaringer med D300 :blush:

Endret av tomjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokusmodulen på D300 er meget avansert med masse tilpassningsmuligheter i forhold til tidligere modeller. Du er sikker på at det er kamera det er noe galt med? Det var f.eks tilløp til krisestemning på diverse Nikon forum etter det ble lansert pga autofokusen. Problemet var som oftest ikke kamera, men forståelsen av hvordan den nye autofokusmodulen jobbet.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Autofokusmodulen på D300 er meget avansert med masse tilpassningsmuligheter i forhold til tidligere modeller. Du er sikker på at det er kamera det er noe galt med? Det var f.eks tilløp til krisestemning på diverse Nikon forum etter det ble lansert pga autofokusen. Problemet var som oftest ikke kamera, men forståelsen av hvordan den nye autofokusmodulen jobbet.

 

Hmmm, den var dyp... Kan du forklare dette med "forståelsen av hvordan den den nye autofokusmodule jobbet", kan innvirke på om bildet blir skarpt eller ikke!

 

Tommy

Lenke til kommentar
Hmmm, den var dyp... Kan du forklare dette med "forståelsen av hvordan den den nye autofokusmodule jobbet", kan innvirke på om bildet blir skarpt eller ikke!

 

Tommy

 

Jeg har ikke D300 og har heller ikke lest grundig igjennom hva som er skrevet om tema (siden jeg ikke har kamera), men det har vært en del skriverer om dårlig treff av autofokus.

Lenke til kommentar

Det tok meg en stund å skjønne hvorfor jeg ikke fikk særlig høy treffprosent med D200, så det er vel ikke uventet at D300 er enda mer komplisert?

 

Det avhenger selvsagt av bruksmåte. Min bruksmåte krever at jeg setter AF-C til focus priority og lock-on til off. Det med å slå av lock-on tok det lang tid med lav treffprosent før jeg skjønte. Fordi barn er så fryktelig kaotiske i bevegelsene sine er lock-on rett og slett uhensiktsmessig - den henger ikke med når målet brått endrer retning.

 

Uansett finner jeg det merkelig at ikke "litt blurry" skulle kunne korrigeres med "AF fine tune" på D300.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det tok meg en stund å skjønne hvorfor jeg ikke fikk særlig høy treffprosent med D200, så det er vel ikke uventet at D300 er enda mer komplisert?

 

Det avhenger selvsagt av bruksmåte. Min bruksmåte krever at jeg setter AF-C til focus priority og lock-on til off. Det med å slå av lock-on tok det lang tid med lav treffprosent før jeg skjønte. Fordi barn er så fryktelig kaotiske i bevegelsene sine er lock-on rett og slett uhensiktsmessig - den henger ikke med når målet brått endrer retning.

 

Uansett finner jeg det merkelig at ikke "litt blurry" skulle kunne korrigeres med "AF fine tune" på D300.

Det er så mange innstillingsmuligheter på D300, at en svært fort kan gå seg bort. Men hvis en later som om en har et mye enklere system, f.eks setter fokus i single mode, focus priority, aktiverer med utløserknappen og låser på senterpunktet, så bør en kunne sjekke hvordan det funker. Kanskje helst med et par objektiver for å fastslå feil, små avvik på ett objektiv kan ofte, som Anew sier, korrigeres med AF fine tune.

 

For min del har jeg gått over til release priority, AF-C, følgefokus med alle 51 pktr og aktivering bare med AF-ON-knappen. Når bevegelsene til motivet blir for uregelmessige til at den henger med, slik Anew beskriver med barn, bare starter jeg på nytt fra sentrum. Iblant kan det lønne seg å slå på focus priority, men det går ikke noe særlig godt sammen med høy seriebildehastighet. På enklere motiver får jeg brukbar treffprosent, sjøl om jeg har liten trening med opplegget. Men jeg tror veldig mange ville bli huggærne og bomme MYE om de fikk et kamera med disse innstillingene i hendene.. ;)

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hvordan du bruker autofokusen, men det er selvsagt viktig hvilket modus du bruker. Bruker du 51-punktsmåling, kan det ofte bli feil hvis du f.eks. skal ta ett portrettbilde hvor det er andre elementer i en annen avstand til objektivet - da er det etter min erfaring bedre å bruke punktmålingen og velge fokuspunkt selv. Det viktigste er selvsagt å se i søkeren hvor kameraet velger fokuspunkt - du vil også kunne se på bildene på skjermen hvor fokus er satt. Hvis området kameraet sier er i fokus er blurry, er det selvsagt noe feil.

Lenke til kommentar

Jeg burde ha presisert at det var innstillingene mine for D200 jeg beskrev. :) Alltid i kombinasjon med focus priority (i motsetning til Capricorny), AF-C og kun AF-ON (som jeg har gjort siden D70).

 

På D300 bruker jeg primært 51 punkters 3D Tracking (som ikke er det samme som 51-punkts AF som Halvis beskriver over), men den sliter i dårlig lys, når bakgrunnen er veldig kaotisk eller når bildet er nokså monotont. Da faller jeg tilbake på single point. Focus priority, AF-C og AF-ON (med utløserknappen konfigurert til AE-L ved halvpress).

 

D300 kan ikke bare tilpasse AF til enkeltobjektiver, men man kan også gjøre en generell fininstilling, om det er kameraet og ikke objektivene som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...