Gå til innhold

skjermkort og 8 pins strømforsyning

Anbefalte innlegg

Mitt nye grafikk kort skal ha strøm fra både 6 pin og 8 pins PCIex strømforsyning. Jeg har bare en 6 pins, og leste ike dette ved bestilling av det nye kortet.

Er der noen tjuvtriks her, eller må jeg gå til bestilling av helt ny strømforsyning. (Den er i utgangspunktet stor nok, men har som sagt ikke rette kabler...)

-G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når det står med store røde bokstaver "brukes på egen risk" hadde jeg aldri vurdert å prøve det engang.... plutselig fryer man gpuen og kanskje enda verre....

Etter hva jeg leser har ikke 8 pins mere strøm eller spenning enn en 6 pins, så jeg kan ikke skjønne at man skulle kunne brenne noe som helst. I hardware sin strømforsyningsguide skriver de også at en 6 pins kan tilkobles en 8 pins. (men ikke helt hvordan)

men jeg leter etter noen som har gjort det for å verifisere at dette er ok, evt fortelle hvordan.

Jeg skal ha nok strøm i forsyninga, så det føles dumt å måtte kjøpe ny forsyning igjen bare for dette.

Dette er noe som de fremtidige skjermkort kommer til å basere seg på så det er et topic som kommer til å bre seg.

-G

Lenke til kommentar
når det står med store røde bokstaver "brukes på egen risk" hadde jeg aldri vurdert å prøve det engang.... plutselig fryer man gpuen og kanskje enda verre....

Skal veldig mye til å levere for mye spenning i en 6-pin kontra en 8-pin :) Værste jeg ser for meg kan skje er at det blir for lite spenning til kortet, og derved intet bilde.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Man kan bruke 2x6pin istedetfor 1x8pin + 1x6pin.

6pin skulle kunne gi 75W, mens 8pin skulle gi 150W + de 75W du får gjennom PCIe porten (altså 300W totalt). Men siden et skjermkort trekker ganske sjeldent over 225W, så det holder som oftest med 2x6pin + det du får gjennom PCIe, med mindre man skal ha ekstremoverklokk med ln2 :p

Lenke til kommentar
Man kan bruke 2x6pin istedetfor 1x8pin + 1x6pin.

6pin skulle kunne gi 75W, mens 8pin skulle gi 150W + de 75W du får gjennom PCIe porten (altså 300W totalt). Men siden et skjermkort trekker ganske sjeldent over 225W, så det holder som oftest med 2x6pin + det du får gjennom PCIe, med mindre man skal ha ekstremoverklokk med ln2 :p

Da spyr eg:

Hvordan skal 6 pin sitte i 8 pins? Det fulgte med overgang så jeg har 2*6 pins... hvis så er tilfelle trenger jeg ikke engang overgang... Er det vilkårlig hvordan den stikkes inn, eller vil den ene av de to mulighetene være feil...

-G

Lenke til kommentar

Jeg har også 1x6pin og 1x8pin på mitt 2900XT. Jeg plugga inn bare 2stk 6pins inn i kortet, så det er egentlig 2 små kontakter ledig igjen der det skulle være en 8pin. Kortet fungerer helt fint her. Jeg kan sikkert ta et bilde og vise hvordan jeg har gjort det om du vil.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...