Aetius Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 BenQ har sluppet et nytt kompaktkamera med trykkfølsom skjerm og noen uvanlige funksjoner. Les mer Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Sikkert greit med en trykkfølsom skjerm, for man slipper knapper å knote med. Kan man stille inn blender/lukker selv, eller er ikke det mulighet? Litt synd at det ikke er mer "ordentlig" bildestabilisering enn som så. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Forklaringen på det relativt lave antall megapixler finnes nok her: # Dybde: 1.69 cm Dette gjør at bildebrikken trolig vil være svært liten. Slik jeg forstår spesifikasjonene så har bildebrikken cropfaktor 6 og dermed en bildebrikke som er omtrent 4x6 mm. Det begynner å nærme seg like lite som kameramobiler. Siden antall pixler bør stå litt i stil til den fysiske størrelsen på brikken så synes jeg at 8 megapixler var for mye for en så liten brikke. Hadde man laget en fullformatsensor med samme pixeltetthet ville man fått ca 290 megapixler. Da kan man jo tenke på om optikken i det lille kameraet er god nok til å takle en sånn pixeltetthet og i så fall om den ikke vil bli sterkt diffraksjonsbegrenset selv med f/2,7. På grunn av sensorstørrelsen forventer jeg uakseptabelt mye ISO-støy fra og med ISO 400 og oppover. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Cropfaktor 6 skulle vel tilsi 1/2,5", som vel er ganske vanlig på kompaktkameraer for tiden. 1/1,8" og deromkring begynner å komme etterhvert (kameraene på 12++ mpix har vel dette). Relativt standard pixeltetthet for kompaktkameraer, med andre ord. Men selvsagt langt høyere tetthet enn speilrefleks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg