Gå til innhold

Tips til innendørs fotografering av rom?

Anbefalte innlegg

Heisann

Lurer litt på hva som er beste framgangsmåte for og fotografere rom?

Er det treg lukkertid og stativ, eller en dunge med blitser for og lyse opp alt?

Saken er at vi har akkurat pusset opp og har litt lyst og prøve og få tatt best mulige bilder av det.

Og om man får det bra til så hadde det vært gøy og selv kunne levert, knall bilder når vi skal selge til meglern...

Utstyr jeg har som er relevant er vell:

Kamra: GX-10 & NV8

Objektiv: Kit objektivet 18-55

Blits. 1x pentax somthing, og 1x eldre metz, disse har jeg trådløs utløser til + en sånn sak som tenner blitzen når blitsen på kamraet går av.

Og Stativ

Hvordan ville dere brukt dette best mulig for innendørs foto av rom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart du ikke har fått svar.

Ta bildene på en solfylt dag med lys fra et vindu. Er det ikke en mulighet så bruk gjerne en blits, men da vil lyset bli flatt.

Har du stativ ville jeg prøvd det, gjerne i kombinasjon med litt dagslys, og avslått taklampe.

Du må uansett prøve å få med så mye som mulig, ta gjerne bilde gjennom vinduet om det er mulig. Er jo også bare å prøve seg fram :roll:

Lenke til kommentar

Kompaktkameraer er langt ifra ideelle å bruke til dette. Videste uten noen form for adapter er vel på rundt 28mm - laaangt ifra vidt nok til fotografering av interiør/rom.

Anbefaler det samme som tomsi42 - kjøp en supervidvinkel.

Lenke til kommentar

Ja er på tur og bestille en Sigma 10-20, men når nok dessverre ikke og komme før jeg skal legge det ut på salg.

Er ikke det, megler har profesjonell fotograf, som de tilbyr, men selvfølgelig pris etter det og.

Var litt derfor jeg hadde lyst og prøve selv, men klart 18mm blir ikke vidt nok, har jeg sett nå når jeg har forsøkt.

Må teste litt i kveld, men har vært og sett litt bilder, på prospekter, og der er mange fine bilder tatt uten blits, og med vnelig rombelysning, og ser jo ganske fint ut det.

Litt stevningsfylt på ett vis.

Lenke til kommentar

Siste gangene jeg tok interiør bilder brukte jeg blitz.

Ventet til kveldsola kom fram, sendte en stor softbox i taket som fill(vises ikke på bildet at blitz er brukt), men er viktig at du passer på så ikke softboxen blir reflektert i vinduer, rammer med glass osv.

Viktig at det blir riktig eksponert både inne og ute, så jeg brukte ca F11ish og 1sec ca lukker fikk jeg rett lys inne, og litt kaldere lys ute. F8 og oppover om mulig, alt burde være skarpt.

Brukt stativ og pass på at kamermaet står i vater, så du får så rette linjer som mulig straight out of camera.

Lenke til kommentar

Ja har prøvd litt med blits, og det jeg likte da, var at man får fint bilde ut av vinduet også..

Har jo dessverre ikke noen softbox da...

Det jeg merket med blits var jo problemet med skygger, de dukket jo opp over alt, særlig om jeg brukte 2stk...

Lenke til kommentar
Ja har prøvd litt med blits, og det jeg likte da, var at man får fint bilde ut av vinduet også..

Har jo dessverre ikke noen softbox da...

Det jeg merket med blits var jo problemet med skygger, de dukket jo opp over alt, særlig om jeg brukte 2stk...

Har du prøvd stativ, lang lukkertid, de vanlige lyskildene i rommet som hovedbelysning (sjalte ut de som ikke funker godt) og kamerablitzen/evt tilleggsblitz stilt _svakt_ som utfyllingslys? Du kan også bruke hvitt tøy, f.eks en sokk til å softe blitzen, om du ikke har softbox. Når det gjelder nedblending, må du nesten prøve deg fram. Med vidvinkel og fornuftig valgt fokuspunkt, kan f/8 ofte holde lenge, men det kommer mye an på hvilke krav som stilles til skarphet.

Lenke til kommentar

Skal man balansere lys inne og ute på dagtid, bør man som regel bruke blits. Men for all del - få blitsen av kamera. Sprett blitslyset via taket for å imitere det lyset man er vant til å se innendørs. Har man ikke ekstern blits kan man alltids sette en hvit papp-plate/speil foran internblitsen og få lyset opp i taket.

Skal man balansere blits med lamper inne på kveldstid kan man kombinere blits med lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...