Itw Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Heisann Lurer litt på hva som er beste framgangsmåte for og fotografere rom? Er det treg lukkertid og stativ, eller en dunge med blitser for og lyse opp alt? Saken er at vi har akkurat pusset opp og har litt lyst og prøve og få tatt best mulige bilder av det. Og om man får det bra til så hadde det vært gøy og selv kunne levert, knall bilder når vi skal selge til meglern... Utstyr jeg har som er relevant er vell: Kamra: GX-10 & NV8 Objektiv: Kit objektivet 18-55 Blits. 1x pentax somthing, og 1x eldre metz, disse har jeg trådløs utløser til + en sånn sak som tenner blitzen når blitsen på kamraet går av. Og Stativ Hvordan ville dere brukt dette best mulig for innendørs foto av rom? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Rart du ikke har fått svar. Ta bildene på en solfylt dag med lys fra et vindu. Er det ikke en mulighet så bruk gjerne en blits, men da vil lyset bli flatt. Har du stativ ville jeg prøvd det, gjerne i kombinasjon med litt dagslys, og avslått taklampe. Du må uansett prøve å få med så mye som mulig, ta gjerne bilde gjennom vinduet om det er mulig. Er jo også bare å prøve seg fram Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Aller først ville jeg skaffet meg en vidvinkel-zoom 10-20mm eller 12-24mm. Det er det meglerene gjør. De bruker nok blitz i tillegg; dog med en eller annen diffuser for å spre lyset nok. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Meglere bruker kompakt... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Meglere bruker kompakt... Ikke de som har vært observert i hovedstadsområdet Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 (endret) De som har vært observert i Norges Kultur-hovedstad har det. Med Canon-Ixus. Sikkert derfor huset vårt ble så dyrt, han var stokk dum. Endret 1. juni 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 De som har vært observert i Norges Kultur-hovedstad har det. Med Canon-Ixus. Sikkert derfor huset vårt ble så dyrt, han var stokk dum. Det er de dummeste bøndene som får de største potetene, vet du Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg skal ikke fortsette, men du skal vite jeg hadde et svar til den. /OT over og ut. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Kompaktkameraer er langt ifra ideelle å bruke til dette. Videste uten noen form for adapter er vel på rundt 28mm - laaangt ifra vidt nok til fotografering av interiør/rom. Anbefaler det samme som tomsi42 - kjøp en supervidvinkel. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Ja er på tur og bestille en Sigma 10-20, men når nok dessverre ikke og komme før jeg skal legge det ut på salg. Er ikke det, megler har profesjonell fotograf, som de tilbyr, men selvfølgelig pris etter det og. Var litt derfor jeg hadde lyst og prøve selv, men klart 18mm blir ikke vidt nok, har jeg sett nå når jeg har forsøkt. Må teste litt i kveld, men har vært og sett litt bilder, på prospekter, og der er mange fine bilder tatt uten blits, og med vnelig rombelysning, og ser jo ganske fint ut det. Litt stevningsfylt på ett vis. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Sett de sammen selv! Sett kamera på stativ, og ta 2-3 bilder, det blir bra! Lenke til kommentar
Itw Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Skal bare prøve, er jo bare synd med manglende vidvinkel:( Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Er det en mulighet å lage panoramabilder? Francis Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Setter du de sammen går det bra... Lenke til kommentar
Itw Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Ah.. Naisj tips det ja... Eller genialt rett og slett:) Noen guider på det? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Siste gangene jeg tok interiør bilder brukte jeg blitz. Ventet til kveldsola kom fram, sendte en stor softbox i taket som fill(vises ikke på bildet at blitz er brukt), men er viktig at du passer på så ikke softboxen blir reflektert i vinduer, rammer med glass osv. Viktig at det blir riktig eksponert både inne og ute, så jeg brukte ca F11ish og 1sec ca lukker fikk jeg rett lys inne, og litt kaldere lys ute. F8 og oppover om mulig, alt burde være skarpt. Brukt stativ og pass på at kamermaet står i vater, så du får så rette linjer som mulig straight out of camera. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Ja har prøvd litt med blits, og det jeg likte da, var at man får fint bilde ut av vinduet også.. Har jo dessverre ikke noen softbox da... Det jeg merket med blits var jo problemet med skygger, de dukket jo opp over alt, særlig om jeg brukte 2stk... Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ja har prøvd litt med blits, og det jeg likte da, var at man får fint bilde ut av vinduet også.. Har jo dessverre ikke noen softbox da... Det jeg merket med blits var jo problemet med skygger, de dukket jo opp over alt, særlig om jeg brukte 2stk... Har du prøvd stativ, lang lukkertid, de vanlige lyskildene i rommet som hovedbelysning (sjalte ut de som ikke funker godt) og kamerablitzen/evt tilleggsblitz stilt _svakt_ som utfyllingslys? Du kan også bruke hvitt tøy, f.eks en sokk til å softe blitzen, om du ikke har softbox. Når det gjelder nedblending, må du nesten prøve deg fram. Med vidvinkel og fornuftig valgt fokuspunkt, kan f/8 ofte holde lenge, men det kommer mye an på hvilke krav som stilles til skarphet. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Meglere bruker kompakt... Megleren som kom til oss hadde den sykeste vidvinkel, en diger klump... Blitz inne ødelegger bildene, så unngå blitz. Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Skal man balansere lys inne og ute på dagtid, bør man som regel bruke blits. Men for all del - få blitsen av kamera. Sprett blitslyset via taket for å imitere det lyset man er vant til å se innendørs. Har man ikke ekstern blits kan man alltids sette en hvit papp-plate/speil foran internblitsen og få lyset opp i taket. Skal man balansere blits med lamper inne på kveldstid kan man kombinere blits med lang lukkertid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå