Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Regne sannsynlighet om aksjer

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet opp i mateeksamen, og en av stikkordene jeg har fått er sannsynlighet. Tema er Sommerjobb. Jeg tenkte å lage en story der vedkommende bruker litt av lønna si på å handler aksjer, så derfor tenkte jeg å blande inn sannsynlighet. MEN...det jeg er usikker på er om jeg kan finne en sannsynlighet på hvor stor sjangse f.eks. QEC eller Funcom går opp eller ned. Dette er sikkert veldig vanskelig...det vet ikke jeg noe om, men jeg håper jeg kan få god hjelp. Har lyst til å imponere sensor litt.

Takker på forhånd for svar eve. hjelp!

Zuv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig, men er det noen selskaper jeg kan regne ut sannsynlighet. Noe som er enkelt. Skal være en oppgave.

Må si det er utrolig vanskelig å ha sannsynlighet som underteamet til sommerferie. Passer f... ikke inn!! :(

Lenke til kommentar
Har kommet opp i mateeksamen, og en av stikkordene jeg har fått er sannsynlighet. Tema er Sommerjobb.

Mange unge har sommer jobber som er sesongpreget, feks salg av jordbær.

Uten å kjempekunnskaper om jordbærnisjen så er nok salget avhengig av hvor fint vær det er.

Så si at Petter har fått to jobb tilbud, et som jordbærselger, hvor han får akkordbetaling. Og han har fått tilbud om å hjelpe sin far, som er tømrer hvor han da får timesbetaling som er 100 kroner og da jobber han 7,5 timer per dag.

I løpet av sommeren regner han med å jobbe totalt 30 dager, så hjelper han sin far kan han regne med å tjene 7,5*100*30=22500 i løpet av ferien.

Sannsynligheten, basert på historiske data altså hvordan været har vært i årene før i den perioden, for å få fint vær en dag er 0,3, helt greit er 0,55 og dårlig vær er 0,15.

For hver kurv han selger tjener han 5 kroner.

Er det fint vær, så selger han 200 kurver, helt greit vær så selger han 150 og med dårlig vær så selger han 110.

Så da er spørsmålet hvilke jobb skal han da ta.

Han vil da få et forventet salg av kurver per dag som er likt

200*0,3 + 150*0,55 + 110*0,15 = 159.

Her forutsetter du at været en dag er uavhengig for dagen før. I praksis så er det nok ikke slik.

Da er forventet dagslønn 159*5=795 og iløpet av ferien vil han forventet tjene 23850.

Altså han bør ta jobben som jordbær selger.

Videre kan du si at om Petter jobber med sin far, så er han garantert en lønn på 22500.

Men som jordbær selger så hefter det seg usikkerhet omkring sannsynlighetene for fint, helt greit, eller dårlig vær. Det samme med antall kurver solgt per dag. Han kan være heldig og få en kjempesommer, og at bærene er virkelig gode slik at han får solgt mye mer enn forventet og han vil da tjene desto mer, men han kan være uheldig og få både dårlig vær og dårlige bær og tjene mye mindre. Så da kan du nevne noe om hvilke risiko han er villig til å ta.

*edit: også kan du nevne at dette også modeller aksjemarkedet veldig enkelt.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
De store gutta i aksjemarkedet sjanser ikke. Sjanse er derfor noe man bør holde seg unna i aksjemarkedet.

http://www.lane.no/category/aksjer/

For å bli en stor gutt må du sjanse. Bruk hodet.
Tullprat.

La nå tygger få litt arbeidsro, og la ham fortelle hvordan man holder seg unna sjanser i aksjemarkedet.

Er det en formel for å fjerne systematisk risiko så har jeg et brennede ønske om å vite hvordan! :)

Lenke til kommentar
De store gutta i aksjemarkedet sjanser ikke. Sjanse er derfor noe man bør holde seg unna i aksjemarkedet.

http://www.lane.no/category/aksjer/

For å bli en stor gutt må du sjanse. Bruk hodet.
Tullprat.

La nå tygger få litt arbeidsro, og la ham fortelle hvordan man holder seg unna sjanser i aksjemarkedet.

Er det en formel for å fjerne systematisk risiko så har jeg et brennede ønske om å vite hvordan! :)

Det finnes flere måter du kan redusere risiko, jeg kan ta et eksempel:

Kjøpe selskaper som er priset vesentlig under slakteverdi.

Lenke til kommentar

Du konstruerer en portefølje med vektet beta lik null ved hjelp av long/short-posisjoner. Den skal i teorien ha null systematisk risiko.

Total risiko og forventet avkastning er dog andre aspekter å vurdere :D

Det finnes flere måter du kan redusere risiko, jeg kan ta et eksempel:

Kjøpe selskaper som er priset vesentlig under slakteverdi.

Å peise på med ideosynkratisk risiko kan vel neppe kalles risikoreduserende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...