Gå til innhold

Problemer med Sletting av Linux

Anbefalte innlegg

hei

jeg hadde instalert linux mint på en ekstern harddisk, men jeg formaterte harddisken igår, så når når starter opp maskinen så får GRUB Loading stage1,5 og naturligvis jeg har ikke linux på den eksterne harddisken og den oppstartsalternativer ble ikke slettet da jeg formaterte harddisken.

hva skal gjøre!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du formaterte hele hardisken så er ikke GRUB der lenger.

Sikker på at du formaterte hele?

Og er du sikker på at GRUB ligger på ekstern-hardisken?

ja jeg formaterte hele den eksterne harddisken,men jeg tror Grub ligger i windows partisjon.

hva jeg skal gjøre i denne situasjon

Lenke til kommentar

Grub blir normalt installert på MBR, som er et eget lite område på starten av alle harddisker:

dual_boot_disk_layout.gif

MBR er altså ikke en egen partisjon, og kan heller ikke slettes. Eneste måte å bli kvitt noe fra MBR på, er å installere noe annet over.

Hvis du vil ha tilbake Windows sin bootloader, må du starte opp PCen med installasjons-CDen til Windows (går faktisk også an å bruke en gammel bootdiskett fra DOS). Så må du vel inn i recovery console eller hva det heter, og skrive "fixmbr".

Lenke til kommentar
Grub blir normalt installert på MBR, som er et eget lite område på starten av alle harddisker:

dual_boot_disk_layout.gif

MBR er altså ikke en egen partisjon, og kan heller ikke slettes. Eneste måte å bli kvitt noe fra MBR på, er å installere noe annet over.

Hvis du vil ha tilbake Windows sin bootloader, må du starte opp PCen med installasjons-CDen til Windows (går faktisk også an å bruke en gammel bootdiskett fra DOS). Så må du vel inn i recovery console eller hva det heter, og skrive "fixmbr".

tusen takk, jeg fikk det til!!

perfekt

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...