Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om nedlating og kopiering.

TheOats

Anbefalte innlegg

Håper det er greit jeg spør her.

Er jeg helt på jordet vist jeg lurer på om det er slik at det ikke er ulovlig å laste ned filmer og musikk fra nettet, men det som er ulovlig er å kopiere de filmene/musikken, for så å legge ut/dele på nettet?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ulovelig å laste ned og dele, men nå er det hovedsakelig de som deler som blir tatt og som "jaktes" på.

Enkelt og greit fordi internett har masse masse tjenester og tilbud som du kan laste ned helt lovelig, og det krever mye ressurser om de skal kontrollere alle som laster ned mye. Mens de som laster opp er i mindre tall.

Det er et tema som jeg personlig synes Michael Moore hadde et veldig veldig bra poeng i saken:

Se filmen hos Youtube

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Åndsverksloven setter, så langt jeg kan se, bare grense ved det å "gjøre et åndsverk tilgjengelig for allmennheten".

Med andre ord kan du laste ned, men ikke dele videre.

Noen andre som har noen innspill til dette? Jeg vet at platebransjen mener at det er ulovlig å laste ned fra ulvlige kilder, men jeg kan ikke skjønne hvor de skal ha hjemmel til å si dette fra.

Lenke til kommentar
Åndsverksloven setter, så langt jeg kan se, bare grense ved det å "gjøre et åndsverk tilgjengelig for allmennheten".

Med andre ord kan du laste ned, men ikke dele videre.

Noen andre som har noen innspill til dette? Jeg vet at platebransjen mener at det er ulovlig å laste ned fra ulvlige kilder, men jeg kan ikke skjønne hvor de skal ha hjemmel til å si dette fra.

Selv har jeg ikke lest noen lover (så ikke spør meg), men vist det er slik du sier så er det veldig interessant.

Håper noen kan komme med nye opplysninger her.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har opphavspersonen av for eksempel musikk rettigheten på distribusjon, og å laste ned et album blir derfor et brudd på den rettigheten hvis ikke opphavspersonen tillater folk å dele musikken på nettet. Altså er det ulovlig.

Lenke til kommentar

Har ikke noen direkte kilder dessverre, spurte kjæresten til søsteren min om dette for en stund siden, og det jeg skrev var det han sa til meg. Stoler på siden han har Juss utdannelse med opphavsrett som spesialisering.

Fant dette: ”En forutsetning for at man skal kunne fremstille lovlige kopier til privat bruk, er at det eksemplar man kopierer fra er lovlig fremstilt. Det er således ikke tillatt å laste ned musikk, film eller annet som er gjort ulovlig tilgjengelig på nettet, selv om nedlastingen er til privat bruk.”

Kilde

Lenke til kommentar
Tja, men åndsverksloven omtaler kun den som tar den ulovlig kopien, ikke noe om de som mottar den. Så dette blir liksom litt åpent for tolkning...

Åndsverksloven omtaler også uautorisert ervervelse av verk, eller noe i den retning. Det er fredag, så jeg gidder dessverre ikke lete gjennom lovverket nå, men det står altså der.

EDIT: Jeg gadd likevel, sjekk § 12, særlig følgende:

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Tja, men åndsverksloven omtaler kun den som tar den ulovlig kopien, ikke noe om de som mottar den. Så dette blir liksom litt åpent for tolkning...

Åndsverksloven omtaler også uautorisert ervervelse av verk, eller noe i den retning. Det er fredag, så jeg gidder dessverre ikke lete gjennom lovverket nå, men det står altså der.

EDIT: Jeg gadd likevel, sjekk § 12, særlig følgende:

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

" Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:"

Kan noen forklare den setningen?

(Ja, jeg er ikke så veldig lur =P)

Lenke til kommentar

Fremstilling viser til eksemplarfremstilling som i denne sammenhengen vil si å lage en kopi, som er det du gjør år du laster ned ei skive fra internett. Fremmed hjelp vil si at du ikke er alene om fremstillingen, altså at du laster ned fra noen andre.

Når det er sagt, jeg vet ikke om det er fallt noen dom på bakgrunn av denne paragrafen, så de nøyaktige implikasjoner kjenner jeg ikke til. Hensikten med paragrafen var i hvert fall å forby nedlasting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...