Gå til innhold

Debet bankkort uten årspris og uten krav til lønn


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny bankkonto, hvor jeg har følgende krav:

 

1. Det må ikke være årspris på minibankkortet

2. Det må ikke være krav til inngående lønn

3. Jeg må ikke gjennomgå en omfattende kredittvurdering for å få kortet

4. Det må være mulig å bruke nettbank

 

Caset er jeg skal ha en konto til "varekjøp og kjøp av tjenester" , hvor jeg og min samboer skal sette inn beløp hver måned, og deretter bruke kortet til å handle med, slik at vi har kontroll over denne delen av forbruket på et eget kort.

 

Etter å ha kontaktet 4 banker, begynner jeg å forstå at dette ikke er så enkelt :(

 

Noen som har et tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg visste ikke at det ble stilt krav til økonomien for helt alminnelige debetkort. Har selv brukskonto med kort i Sparebank1 SR-Bank, og har aldri hørt om noe slikt. Det er kanskje fordi jeg har vært kunde hos dem fra barnsben av, men se etter.

 

Trodde ikke jeg heller. Søkte hos Fokus, og det var omstendelig og amatørmessig. De foretok kredittvurdering av meg på debetkort, og hensyntok ikke mine kommentarer til selvangivelsen. Disse kommentarene var alfa og omega, da jeg var blitt påført både leilighet og hus på den aktuelle selvangivelsen. Dermed antok de at jeg hadde mye høyere gjeldsgrad enn det som var tilfellet. Skrev 8 - åtte - mail til dem for å be om en begrunnelse for avslaget, og en bekreftelse på at de faktisk hadde lest mine kommentarer, men ikke noe svar. Helt utrolig amatørmessig. Jeg hadde jo solgt leiligheten til godt over kjøpspris, og cashet inn over en halv million, men det ble ikke hensyntatt.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Trodde ikke jeg heller. Søkte hos Fokus, og det var omstendelig og amatørmessig.

 

Har du prøvd andre steder enn hos Fokus?

 

Fokus vil jeg påstå er spesielt kritiske dersom man ikke har alt i orden og de ikke har full sikkerhet for alt.

Når det gjelder Visa-kort så er det alltid en sjanse for at man kan misbruke det selv om det er et Debet-kort, spesielt når det gjelder netthandel. Da er det litt vanskeligere å misbruke et rent minibankkort med BankAxept, men det er jo begrenset hva det kan brukes til også. Og om noe kan misbrukes så vil bankene ha sikkerhet, det har jeg egentlig forståelse for.

 

Vi har selv blitt avvist hos Fokus uten tilbakemelding, men da vi kom tilbake til dem etter 2 år og en flytting så snudde de totalt og tilbød oss det tøffeste medlemsskapet de har der, nemlig Fokus Merchant Bank. Og det viser jo faktisk hva de prioriterer, de prioriterer de som har mye sikkerhet og lite lån, og det går ut over kvaliteten på det de tillbyr de andre kundene. Det legger de ikke skjul på heller.

 

Jeg har aldri vært mer fornøyd med en bank enn hva jeg er nå, _men_ jeg er helt uenig med Fokus sin idealitet om å prioritere de som har mest og at det går ut over de som ikke har fullt så mye. At de kan avvise noen på en frekk og uhøflig måte uten og gi tilbakemeldinger det hører ikke hjemme noe sted. Men det er jo de selv som lider for det og vil de ha dårlig omtale og avviser kunder så er det jo ikke andre det går ut over.

 

Derimot så har jeg ikke ennå vært borti andre banker enn dem som er så nøye på sikkerhet når det gjelder en konto og et vanlig debetkort. Da har jeg prøvd Nordea, DnB, 2 Sparebanker og Glitnir. Du var uheldig med valget ditt, Fokus er vel den verste du kan velge i et sånt tilfelle tror jeg.

Lenke til kommentar
Derimot så har jeg ikke ennå vært borti andre banker enn dem som er så nøye på sikkerhet når det gjelder en konto og et vanlig debetkort. Da har jeg prøvd Nordea, DnB, 2 Sparebanker og Glitnir. Du var uheldig med valget ditt, Fokus er vel den verste du kan velge i et sånt tilfelle tror jeg.

 

Ja, der ble jeg rimelig irritert. Greit at de er ute etter et spesielt segment av kundemassen, men når de overhodet ikke hensyntar det du skriver, og ikke svarer i det hele tatt, da blir man provosert. Poenget var jo at hele huslånet + hele leilighetslånet hadde lagt seg på min selvangivelse. Med salg av leiligheten ble det lånet borte, og i tillegg betjenes huslånet av 2 inntekter; men nei - ingenting av det var visst interessant.

 

Jeg har prøvd Handelsbanken i tillegg, men der måtte du ha lønn inn.

 

Jeg kan bruke en underkonto hos Skandiabanken, men da må jeg betale 250 kroner for kortet per år. Det er det beste tilbudet hittil. Er kunde der allerede, og det svaret jeg fikk fra dem står så helt enormt i kontrast til Fokus. Fra Skandiabanken var det et langt, utfyllende svar med detaljert bruksanvisning for bestilling av kort, og lenker til informasjon.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Du ser tydeligvis bare på årsavgift, noe jeg mener er dumt. Skandiabanken og Bank Norwegian oppfyller såvidt jeg vet alle kravene dine, bortsett fra at begge tar 250 kr i årsavgift. Til gjengjeld er de helt gebyrfrie, og spesielt hos BN får du en meget god rente, hele 6,3% fra første krone, som du kan se langt etter på brukskontoer hos de aller fleste banker. Du kan jo anslå hvor mye du kommer til å ha på kontoen i gjennomsnitt og regne litt på det.

 

SKB har litt lavere rente enn BN, men er bedre på andre områder, f.eks. koster det ingenting å få nytt kort om du har mistet det gamle, det tar BN 50 kr for, og tilleggskort koster 50 hos SKB mot 250 hos BN.

Lenke til kommentar
Du ser tydeligvis bare på årsavgift, noe jeg mener er dumt. Skandiabanken og Bank Norwegian oppfyller såvidt jeg vet alle kravene dine, bortsett fra at begge tar 250 kr i årsavgift. Til gjengjeld er de helt gebyrfrie, og spesielt hos BN får du en meget god rente, hele 6,3% fra første krone, som du kan se langt etter på brukskontoer hos de aller fleste banker. Du kan jo anslå hvor mye du kommer til å ha på kontoen i gjennomsnitt og regne litt på det.

 

SKB har litt lavere rente enn BN, men er bedre på andre områder, f.eks. koster det ingenting å få nytt kort om du har mistet det gamle, det tar BN 50 kr for, og tilleggskort koster 50 hos SKB mot 250 hos BN.

 

Takk for info :thumbup: Skal kikke nærmere på BN....

Lenke til kommentar

Det er jo utrolig at det skal være så mye styr når det gjelder noe så banalt som et debetkort.

 

At man for et Visakort som er knyttet direkte til kontoen (hvor man altså til enhver tid *kun* kan bruke det som er tilgjengelig på konto av dine egne penger - altså ikke 'kredittkort'-varianten) blir gjenstand for en full kredittsjekk er jo bare latterlig.

 

Å i det hele tatt fungere i samfunnet idag uten noen type Visa / Mastercard eller lignende er jo rimelig håpløst. Bare noe så grunnleggende som å ta en tur til utlandet, overnatte på hotell eller leie bil er dermed utelukket for folk som av en eller annen grunn har pådratt seg en anmerkning av noe slag eller har en gjeldsgrad som - på papiret - ser 'dårlig' ut.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Si meg, dere har vel en konto hver, ikke sant?

 

Da kan dere skaffe 2 kort til hver konto slik at dere disponerer både deres egen og samboerens så sant dere gir hverandre samtykke.

 

Vips så har dere to kontoer som begge disponerer og begge har kort til.

Lenke til kommentar
At man for et Visakort som er knyttet direkte til kontoen (hvor man altså til enhver tid *kun* kan bruke det som er tilgjengelig på konto av dine egne penger - altså ikke 'kredittkort'-varianten) blir gjenstand for en full kredittsjekk er jo bare latterlig.

 

Dette er nok ikke helt riktig. Selv om man har et debetkort (Visa) så kan man faktisk bruke mer enn hva man har på enkelte nettsider, muligens andre steder også (mener det er sånn i utlandet også) men jeg vet iallefall om flere tilfeller der folk har brukt penger de ikke har uten at de har hatt kreditt på kortene sine.

 

Ett eksempel er en venninne av meg som skulle kjøpe konsertbilletter. Hun hadde ikke penger på kontoen, har aldri hatt noe kredittkort, men et vanlig debet Visa. Jeg påsto at da måtte hun vente med å kjøpe billettene, men siden det var billetter som fort ble solgt så gjorde hun jo et forsøk bare for å prøve. Og det gikk... jeg tror ikke det er noe folk flest er klar over, men når noen misbruker noe så vil det jo automatisk si at andre må lide for det dessverre.

Lenke til kommentar
Si meg, dere har vel en konto hver, ikke sant?

 

Da kan dere skaffe 2 kort til hver konto slik at dere disponerer både deres egen og samboerens så sant dere gir hverandre samtykke.

 

Vips så har dere to kontoer som begge disponerer og begge har kort til.

 

Det er nok ikke noe _jeg_ ville ha anbefalt noen iallefall.

Det vet jeg av erfaring. Veldig praktisk ja - helt til man faktisk har prøvd :)

Lenke til kommentar

du kommer nok ikke unna å betale 250kr i året for debetkortet ditt, banker driver ikke å ideelt grunnlag..

 

ellers er det ingen krav til lønn inn/kredittsjekk på en ordinær brukskonto med et kort, hvis du blir avvist på grunnlag av en kredittsjekk, så prøver de høyst sannsynlig å få deg på et kundeprogram, der mastercard og Visa etc er tilhørende produkter, det vil da bli foretatt kredittsjekk. Hvis du går i dnb eller postbanken og ber om en brukskonto (personkonto) ikke total/leve (henholdsvis de ordinære kundeprogrammene i de to) og få tilknyttet et debetkort (Visa Electron) ser jeg ikke problemet, jeg hadde gjort det for deg for å si det sånn, men de 250kr i året kommer du altså ikke unna. Nordea/skandiabanken/norwegian etc har nok liggended produkter (konto/kort -messig) men de skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Disse vet jeg om:

 

Check In hos Nordea: Ingen krav til inntekt. Forutsetter kun at du er mellom 18 og 28 år.

 

DnB Nor Student: Jeg fikk 10000,- i kontokreditt og 5000,- student Mastercard uten inntekt på daværende tidspunkt.

 

Skandiabanken: Tar noen sekunder å søke om kreditt. 10000,- uten krav til inntekt.

 

Gebyrfri Visa: Minimum 5000,- dersom man er gammel nok.

 

Men det forutsetter vel på samtlige banker at en ikke har betalingsanmerkinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...