Gå til innhold

Defekt minnebrikke? (Asus p5e, ocz gold 4g)

Aury

Anbefalte innlegg

Oppgraderte PC-en i går, nytt hk, prosessor og minne:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=64762

ASUS P5E, intel e8400 og ocz gold 4g pc6400.

Etter å ha montert hele greia sleit jeg med å få start på systemet. Strøm og vifter gikk, men fikk ikke bootet, dvs ingen respons på skjerm. Etter en del pludring frem og tilbake, med mangfoldige startforsøk prøvde jeg med bare en av minnebrikkene. Voilã, maskinen bootet opp og jeg kunne kjøre alt som normalt.

Jeg har etterhvert skjønt at det er flere ting som kan ligge bak. Feil montering, feil spenning på brikken eller defekt brikke. Jeg er ganske sikker på at jeg har montert etter bruksanvisning (en brikke i kanal A1, en brikke i kanal B1, correct me if I'm wrong).

En kompis mente at jeg ikke burde utsette brikkene for flere påkjenninger, dvs ikke forsøke å teste om brikken fungerer alene (som den andre som står i nå). Jeg kjørte memtest86 på brikken som fungerer, uten å finne noen feil i første omgang.

Trenger derfor noen råd og tips fra folk med mer peiling til hva jeg bør gjøre. Er det greit å teste den andre brikken alene?

Endret av Aury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skulle være helt greit. Det er da i hvertfall det rådet alle andre på forumet her som har hatt minneproblemer har fått, som jeg har sett. Butikken kommer jo også til å sette brikka på et HK og forsøke å boote opp, hvis du sender den inn til reklamasjon, så jeg kan ikke helt se hvilken forskjell det skulle gjøre hvis du gjør det først...

Lenke til kommentar

Godt å høre :thumbup:

Er det mulig at spenningen er for lav? Grønn som jeg er fant jeg ikke øyeblikkelig frem til strøminnstillingene på hk'et, så jeg må vel studere litt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...