Mr D Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 PC-en nekta plutselig å starte. Ingenting skjer når jeg trykker på knappen. Har koblet fra 20-pins kontakten og jumpstarta. Målte spenningen på alle punkter og de var omtrent som de skulle. Når jeg kobler 20-pins kontakten på plass på hovedkortet så synker spenningen på +5Vsb til ca 3V. Har også sjekket power-knappen og den er OK. Etter litt fikling får jeg startet maskinen ved å koble strømkabelen (220V) til og fra med et par sekunders mellomrom noen ganger. Når jeg får starta fungerer den dønn stabilt. Når den først går, er det ingen problem med å restarte heller, men hvis jeg slår av så er den helt død igjen. Er PSU ødelagt eller kødder hovedkortet? Er det noe mer å sjekke for å stille en sikker diagnose utenom å prøve med ny PSU? Komponentene det gjelder: Arctic Cooling Silentium2 og Asus A7N8X Deluxe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det virker som noe er galt med 5Vsb. Dette er stort sett en separat enhet inne i PSU, og brukes bare når PC er av. 5Vsb kan ikke være 3V uten at noe er galt. Enten noe i PSU, eller en feil på HK som belaster den for mye. PSU er mest nærliggende å mistenke, f.eks kondensatorer. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Ja, det var strømforsyningen som var gåen. Ny PSU løste problemet, men jeg måtte kjøpe ny kasse også fordi den gamle kassa hadde en ikke standard PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå