Gå til innhold

Defekt strømforsyning eller ...?

Anbefalte innlegg

PC-en nekta plutselig å starte. Ingenting skjer når jeg trykker på knappen. Har koblet fra 20-pins kontakten og jumpstarta. Målte spenningen på alle punkter og de var omtrent som de skulle. Når jeg kobler 20-pins kontakten på plass på hovedkortet så synker spenningen på +5Vsb til ca 3V. Har også sjekket power-knappen og den er OK. Etter litt fikling får jeg startet maskinen ved å koble strømkabelen (220V) til og fra med et par sekunders mellomrom noen ganger. Når jeg får starta fungerer den dønn stabilt. Når den først går, er det ingen problem med å restarte heller, men hvis jeg slår av så er den helt død igjen. Er PSU ødelagt eller kødder hovedkortet? Er det noe mer å sjekke for å stille en sikker diagnose utenom å prøve med ny PSU?

Komponentene det gjelder: Arctic Cooling Silentium2 og Asus A7N8X Deluxe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som noe er galt med 5Vsb. Dette er stort sett en separat enhet inne i PSU, og brukes bare når PC er av.

5Vsb kan ikke være 3V uten at noe er galt. Enten noe i PSU, eller en feil på HK som belaster den for mye. PSU er mest nærliggende å mistenke, f.eks kondensatorer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...