Gå til innhold

Nettverk i nytt hus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bygger for tiden hus og har dermed alle muligheter for å lage et skikkelig hjemmenettverk. Ettersom jeg ikke har full peil så hadde det vært greit med noen tips for å få dette riktig..

Jeg ser for meg et skap en sentral plass i huset med patchepanel. Herfra vil jeg ha stjernenett med trekkrør til samtlige 5 nettverkspunkter som blir plassert rundt i huset. Slik jeg har forstått det er det CAT6 kabler som er veien å gå, og dermed det jeg legger i rørene. Så plasserer jeg ruteren min i skapet og kobler opp hvert punkt.

Høres dette fornuftig ut? Er det noe mer jeg bør tenke på?

Alle innspill tas imot med takk :)

Endret av stiank81_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å ha punktene seriekoblet slik de "normalt" blir er vel helt meningsløst med mindre jeg vil ha trådløst nett - noe jeg helst ikke vil. Da må en vel ha egen ruter på hvert punkt?

Hæ? Seriekoblet og trådløst gjorde mindre mening her, ruter og forsåvidt. Du kan kanskje ha tenkt på en switch, da kan jeg være med på tanken med seriekobling.

Men sånn uansett, legg opp ihvertfall 3x mer rør enn det du egentlig hadde tenkt(vet aldri når du får bruk for), legg rørene slik at de kan trekkes litt i hytt og pine, men for all del legg hovedvekten på de som skal inn i patche skapet. Til spredenettet ville jeg lagt opp minst 2x CAT6 kabler, da er det også mulighet for å bruke den ene til spredning av TV.

Lenke til kommentar
Hæ? Seriekoblet og trådløst gjorde mindre mening her, ruter og forsåvidt. Du kan kanskje ha tenkt på en switch, da kan jeg være med på tanken med seriekobling.

Jeg var nok litt uklar. Poenget var at jeg ikke ønsker at nettet seriekobles, slik det vel normalt(?) vil være. Om jeg ønsker å basere meg på trådløst nett i huset derimot er det ikke nøye hvordan kablingen er gjort. Så; glem det. Det var igrunn ikke nødvendig å nevne, så jeg fjernet det for å unngå ytterligere forvirring :p

Til spredenettet ville jeg lagt opp minst 2x CAT6 kabler, da er det også mulighet for å bruke den ene til spredning av TV.

TV via nettkablene? Er dette en aktuell problemstilling idag, eller er det mer med tanke på fremtidlige muligheter? Hvem er det evt som leverer noe slik idag?

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
TV via nettkablene? Er dette en aktuell problemstilling idag, eller er det mer med tanke på fremtidlige muligheter? Hvem er det evt som leverer noe slik idag?

Var nok mer med tanke på fremtiden. Men uansett IPTV begynner å bli større, og Lyse leverer allerede IPTV som man kan spre vha en vanlig switch.

Sånn ellers leverer elko en løsning, har ikke sett noe nærmere på denne, men du kan jo lese litt.

http://elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?func...mp;name=forside

http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...NTENT_ID%20desc

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Legg rør frem til alle steder hvor du vil ha tv, det vil nok komme andre løsninger for levering av TV over ethernet men kabler er og blir det mest stabile og driftsikre.

At TV blir en datanettverkstjeneste er helt soleklart, fiber til veggen og IP til alt er fremtiden og realiteten for flere hundretusen normenn i de kommende årene.

Lenke til kommentar

Jeg vil si dette er meget aktuelt i dag også...

Har du et datanettverk kan du foreksempel kjøpe en PopcornHour A-100 (1800kr)

Dette er rett og slett en box som leser det aller meste du har på hjemmenetverket og viser det på TVn.. Video, filmer, tvserier, musikk, bilder, rss, podcasts, youtube osv osv...

Ingen abonnement eller avgifter.

Eller om du allerede har en PS3, eller XboX 360 så har disse også godt av kablet nettverk...

så kjør på, det blir aldri nok rør.!

(du kan stoppe når det er like før du har perforert såpass at huset holder på å falle sammen..)

(( Edit, hilsen en som også kabler eget hus med cat6, opptil flere til hvert rom... ))

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...