Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i gk. elektroteknikk EL 1010 hjelp! : )

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har elektroteknikk eksamen imorgen og er veldig rusten når det gjelder elektro. Gikk gk elektro i 04/05 men strøk. Nå er jeg lærling som motormann og skal opp til fagprøve neste månde. Men må jo ha bestått alle fag for å få lov så må derfor ta opp denne eksamenen.

TEMA / situasjonsbeskrivelse :

Du er utplassert hos en elektroentreprenør og for tiden driver dere med installasjon på en ny garasje.

Stikkord for arbeidsoppgavene dine er :

- Varmekabel

- Skjøteledning 1~

- Byggtørker 3~

Noen som har noen tips eller ideer om hva jeg kan få/burde lese på.

Jeg selv har igrunn ingen aning, leenge siden jeg gikk elektro. takk takk =)

Om noen kommer med noen fine hjelpetips, så kan jeg sende dere en haug gratisbilletter til danmark og sverige fra colorline om det kan være interesangt! Trenger virkelig hjelp her! :D

Endret av bdian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heidu!

Sitte med akkurat samme problem.. Er så kjedligt.

Håper virkelig noen gidder å legge inn noen tips :)

Forresten.. Vi kan jo samarbeide litt om du ønsker det?

Mvh Kjell

Endret av kukrev
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg har elektroteknikk eksamen imorgen og er veldig rusten når det gjelder elektro. Gikk gk elektro i 04/05 men strøk. Nå er jeg lærling som motormann og skal opp til fagprøve neste månde. Men må jo ha bestått alle fag for å få lov så må derfor ta opp denne eksamenen.

TEMA / situasjonsbeskrivelse :

Du er utplassert hos en elektroentreprenør og for tiden driver dere med installasjon på en ny garasje.

Stikkord for arbeidsoppgavene dine er :

- Varmekabel

- Skjøteledning 1~

- Byggtørker 3~

Noen som har noen tips eller ideer om hva jeg kan få/burde lese på.

Jeg selv har igrunn ingen aning, leenge siden jeg gikk elektro. takk takk =)

Kan det ikke være noe al av denne da tro ?

OPPGAVE 1

I garasjeanlegget skal det monteres 6 stikkontakter for motorvarmere. Hver stikkontakt

belastes med inntil 1000 W. Avstanden fra hovedtavla til garasjeanlegget er 80 m.

(Maksimalt tillatt spenningstap: 4 %)

a) Lag løsningsforslag med koblingsskjema, kabeltverrsnitt og utstyrsliste.

b) Hvilke sikkerhetstiltak mener du det er nødvendig å gjennomføre i forkant av et

slikt arbeid?

Utenfor vaskeriet blir det ofte isete og glatt vinterstid. Styret i borettslaget har derfor

besluttet å legge varmekabler i området. Det skal legges to varmekabler da det er ønskelig

å regulere varmen med en reguleringsvender. Arealet er 20 m2, og det bør beregnes 150

W/m2.

c) Velg varmekabler fra vedlegg 2, og velg en løsning på hvordan varmen skal

reguleres.

d) Hvilke effekter vil du få på hvert trinn?

e) Gjør nødvendige forandringer i vedlegg 1.

Styret er interessert i hva det vil koste å bruke varmekablene gjennom en vintersesong.

Gjennomsnittlig pris pr. kWh = 55 øre, gjennomsnittlig nettleie inklusiv fastavgift pr. kWh =

75 øre.

f) Lag en oversikt over hvor mye dette vil koste.

g) Drøft denne formen for bruk av energi.

OPPGAVE 2

I vaskeriet skal dere reparere en del i en tørketrommel. Det viser seg at det er oppstått feil

i en spenningsdeler. Ved kontrollmåling måler dere følgende:

UAB = 7,2 V, UBC = 0 V, UCD = 16,8 V.

a) Hvordan vil du gå fram for å finne feilen?

b) Vis på vedlegg 3 hvordan du kan måle strøm, spenning og resistans ved feilsøking.

c) Beregn forventede måleresultater, før og etter at feilen er utbedret.

Eller, noen som har noen ideer i det hele tatt ? :)

Lenke til kommentar

det oppgaveforslaget. hva heter det? har du en link fra der du fant oppgava? det kommer fra udir.no. det vet jeg. jeg har lest denne oppgava før og no ønskjer jeg å løse den siden jeg skal ha tverfaglig eksamen i elenergi om 1 veke. da blir det måling og praktisk bare. ingenting teoretisk. nytt i år nevnlig. ifjor hadde jeg ingen eksamen i programfagene.

oppgaveforslag kan vere:

du må lese på diverse form for varmekabler og reguleringer, termostater, effektregulator.

skjøyteledning kan vere at du skal beregne kabel, vern, og tap f. eks til et apparat.

byggtørker - vet ikke helt, men kanskje se på varmepumpe, varmluftovn, stråleovn, konveksjonovn, panelovn.

du fikk vel en forberedelse del vel? det der er bare stikkord som kan vere hva som helst. i den forb. delen står det nok noen hint.

Lenke til kommentar
det oppgaveforslaget. hva heter det? har du en link fra der du fant oppgava? det kommer fra udir.no. det vet jeg. jeg har lest denne oppgava før og no ønskjer jeg å løse den siden jeg skal ha tverfaglig eksamen i elenergi om 1 veke. da blir det måling og praktisk bare. ingenting teoretisk. nytt i år nevnlig. ifjor hadde jeg ingen eksamen i programfagene.

oppgaveforslag kan vere:

du må lese på diverse form for varmekabler og reguleringer, termostater, effektregulator.

skjøyteledning kan vere at du skal beregne kabel, vern, og tap f. eks til et apparat.

byggtørker - vet ikke helt, men kanskje se på varmepumpe, varmluftovn, stråleovn, konveksjonovn, panelovn.

du fikk vel en forberedelse del vel? det der er bare stikkord som kan vere hva som helst. i den forb. delen står det nok noen hint.

Heisann, ja fikk forberedelse del. og alt som sto på det arket var det jeg har skrevet. Ikke noe mere.

Den andre eksamenen fant jeg her : http://udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2036

Takktakk =)

Lenke til kommentar
Heidu!

Mvh Kjell

Ja gjerne det. Men jeg er helt blank. En kamerat av meg kommer bort snart som er elektrikker lærling så se om han skjønner no... Har funnet ut av noe eller?

Mvh. Brian : )

Lenke til kommentar
Heidu!

Mvh Kjell

Ja gjerne det. Men jeg er helt blank. En kamerat av meg kommer bort snart som er elektrikker lærling så se om han skjønner no... Har funnet ut av noe eller?

Mvh. Brian : )

Ja, får en kamerat over jeg og nå.. Han er eletrikker så satser på han kan hjelpe til litt :)

Tror vi får oppgåver om reguleringsbryter - regne effekter/strøm og resistanse.

Når det gjelder den skjøteledningen så går det vel mest på tap og det maksimale spenningsfallet etc.

Har ikke peiling på hva en Byggtørker er :p

Men kommer tilbake når jeg har fått litt hjelp, skriv du og om du finn utav noen!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...