Gå til innhold

Her beslaglegges snart Ipod-en din

Anbefalte innlegg

De som har kommet med forslaget har sikkert ikke tenkt gjennom hvordan man skal sjekke mp3-spillerene... Idiotisk forslag, det har jo ingenting med reising å gjøre. Å ikke ta med væske har med sikkerhet å gjøre, en piratkopiert fil er ikke farlig.

Forresten så gråter jeg når jeg ser at iPod blir brukt som fellesbetegnelse på mp3-spillere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk mulig å identifisere ulovlig nedlastet musikk. Det er ikke en garantert måte, og det er mulig å omgå den.

Men dette forutsetter at musikken er merket på en eller annen måte. At man kan legge til informasjon(ikke synlig) inn i filen som enten kan identifisere personen som rippet/kjøpte musikken eller identifisere hvor den kom i fra.

Se for dere at et plateselskap legger ut et album med en tagg i filen tidlig. "Alle" laster den ned og før du vet ordet av det er 70-80% av alle kopiene der ute en eller annen kopi av plateselskapets kopi. Deretter kommer plateselskapet og andre instanser og sjekker din musikk for deres tagg. Det må jo være utrolig effektiv måte å ta de som da ikke vet bedre og fjerner taggen.

Lykke til hele gjengen! :)

Lenke til kommentar

Dette forslaget er noe av det mest idotiske forslaget jeg har hørt på lenge. Men enkleste måten å unngå det på hvis det blir gjennomført på er:

Alt av ulovlige musikkfiler ligger på en kryptert disk ved hjelp av for eksempel TrueCrypt (guider for det her: Bechspace.org/guider, og gjenopprette iPoden før du reiser, så lempe alt innpå igjen etter flyplassen, for og så gjøre det samme på veien hjem...

Da blir det vanskelig å høre på musikk under selve reisen, men det er jo en løsning.

Lenke til kommentar

Det er jo forskjellige lovgivninger i diverse land om dette. I landet du kommer fra kan musikken din være lovlig, men når du plutselig skal over grensa, så er plutselig musikken din ulovlig... Tullete, og umulig å overholde.

Lenke til kommentar

Dette lover bra for fremtidige "internasjonale" søksmål mot skandinaviske fildelere, troverdighet kommer ikke til å bli plate/filmbransjens sterke side etter et slikt stunt.

Ser for meg møtet dette ble vedtatt på.

Deltaker 1: "Kan vi ikke bare gjøre det ulooovlig å reise med piratkopiert musikk"

Deltaker 2: "Ja, det kan vi, og det uten å gå igjennom den tradisjonelle saksgangen for opprettelse av nye lover, vi kan kalle det en handelsavtale"

Deltaker 3: "Kommer ikke dette til å bli vanskelig å håndheve?"

Deltaker 1: "Neida, de må jo legge mp3spillerene på båndet uansett når de skal igjennom sikkerhetskontrollen"

Deltaker 2: "Hva er en mp3spiller?"

Lenke til kommentar
Ser for meg møtet dette ble vedtatt på.

Deltaker 1: "Kan vi ikke bare gjøre det ulooovlig å reise med piratkopiert musikk"

Deltaker 2: "Ja, det kan vi, og det uten å gå igjennom den tradisjonelle saksgangen for opprettelse av nye lover, vi kan kalle det en handelsavtale"

Deltaker 3: "Kommer ikke dette til å bli vanskelig å håndheve?"

Deltaker 1: "Neida, de må jo legge mp3spillerene på båndet uansett når de skal igjennom sikkerhetskontrollen"

Deltaker 2: "Hva er en mp3spiller?"

Deltaker 1: "en Ipod."

Deltaker 3: "Hva er en Ipod?"

Deltaker 4: "En iPod"

Deltaker 1, 2, 3: "Åh"

Deltaker 1, 2, 3, 4: "..."

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Er det bare i de nordiske landene hvor det er tillat å rippe egne CD-er?

Skal ikke nekte for at jeg laster ned musikk, og har god samvitighet selv om det er ulovlig (jeg mener det er den grådige og forbrukerfiendlige platebransjen, og ikke musikkpiratene, som er problemet). At man har lov til å rippe egne CD-er for privatbruk ser jeg derimot på som en selvfølgelighet. :ermm:

Lenke til kommentar

Om ripping ikkje er lov finnes framleis det aller meste av musikk tilgjengeleg i mp3-format på nettet, gjennom lovlege sider. Om dei har ein kopibeskyttelse eller identifikasjon på at filene faktisk er kjøpt på den sida veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...