Gå til innhold

For lav utgangs effekt eller sprengte øretelefoner ?

Anbefalte innlegg

Sånn er saken at når jeg setter volumet på fullt så er det ikke høyt nok så jeg setter da equlizeren på en modus som heter kraftig og får da høyere volum og mindre flat kjedelig lyd i tillegg, men nå lyden settes tilstrekelig opp så blir det uklart, tror det er spesielt bassen som ikke "slår" skikkelig.

Hva kan det komme av, er det at onboard lydbrikken ikke leverer nok effekt eller kan øretelefonene være sprengte ? Vurderer og kjøp ett dedikert lydkort dersom det hjelper.

Noen tanker og ideer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok ha en forsterker i mellom. Et fåtall integrerte lydkort gir god nok effekt for passive høyttalere(Har visst noe med impedanse å gjøre, jeg er ingen ekspert på området).

Pga. dette har jeg beholdt mitt SB Live! og mitt 10 år gamle mini-anlegg uten å i det hele tatt testet de integrerte(5 HK så langt hvor de ikke har vært aktivert siden første boot)

Lenke til kommentar

Okey, men jeg har ingen minianlegg jeg kan bruke, og å kjøpe en hel forsterker bare til og bruke til ett headsett virker litt overkill.

Merkelig at ikke lydkort produsentene har sett ett marked for dette og lager lydkort med litt mer kraft i. Skulle jo tro at pc'ene idag med sine 500watt + psu'er skulle kunne klare og drive ett headsett ihvertfall.

Men du vet ikke om det går ann og få kjøpt no annet utstyr beregnet til dette da til en rimlig penge, har jo ikke særlig greie på det jeg, :!: men jeg så nettop for meg 2 lydkort brokoblet .

Liten edit: kanskje NAD kan begynne og lage lydkort til pc snart hehe

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Okey, men jeg har ingen minianlegg jeg kan bruke, og å kjøpe en hel forsterker bare til og bruke til ett headsett virker litt overkill.

Merkelig at ikke lydkort produsentene har sett ett marked for dette og lager lydkort med litt mer kraft i. Skulle jo tro at pc'ene idag med sine 500watt + psu'er skulle kunne klare og drive ett headsett ihvertfall.

Men du vet ikke om det går ann og få kjøpt no annet utstyr beregnet til dette da til en rimlig penge, har jo ikke særlig greie på det jeg, :!: men jeg så nettop for meg 2 lydkort brokoblet .

Liten edit: kanskje NAD kan begynne og lage lydkort til pc snart hehe

Lydkort med kraft i finner du... du må bare gå etter produsenter som produserer HIFI og ikke liksom watt som creative.

Onkyo er gode valg når det gjelder lydkort til musikkbruk.

Ellers finnes det også hodetelefonsforsterkere:

http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=538&id=2239

Edit: Men hvilke hodetelefoner er det snakk om, proft utstyr ? Hvis ikke hørres det litt rart ut at et vanlig lydkort ikke skal klare å drive dem.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Nice da syntes jeg det blir greiest og begynne og kikke på noen lydkort, hvis onkyo er gode til musikk så duger de vel greit også til spill regner jeg med. Skal ta en titt etter onkyo nå med en gang.

Edit: vet du noen butikker online som selger dem ?

Edit2: fant litt utvalg på mono.no nå så never mind ang butikkene.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

www.mono.no (samme som er jeg linket til for hodetelefonsforsterker)

Nå har ikke jeg brukt hodetelefonsforsterker selv, men i følge posten til Morten K her skal det være unødvendig på overnevnte lydkort.

Edit: Dersom du har muligheten ville jeg først testet hodetelefonene på et annet anlegg bare for å forsikre meg om at det ikke er de som er gått andundas. Litt skuffende å kjøpe nytt utsyr og finne ut at det egentlig var hodetelefonene som ikke virket ;)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ser du kom før meg ang mono.no nå.

Skal jeg snuse litt rundt, takk for alle tipsene. :)

Edit: Bare funnet 2 onkyo kort på mono.no og ingen av dem har headset jack, da er vel ikke de helt egnet eller ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Dersom du er ute etter full størrelse 6.3 mm stereo hodetelefonkontatker vil du nok ha problemer med å finne lydkort som har dette, men det finnes jo flust med overganger.

Standard på integrerte lydkort er jo 3,5mm, den lille pluggen.

Lenke til kommentar

RCA til 3,5mm er ikke noe problem...

381619_X_2006-07-04_063938_590.jpg

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=14390610

Er somregel mer enn god nok kvalitet ;)

Det skal også følge en del kabler med SE200

http://www.mycable.co.kr/onkyo/WAVIO_SE200_07.jpg

Edit: Fikk du testet hodetelefonene ? Koss har jo Livstidsgaranti så skulle jo være enkelt å få bytte dersom det er noe feil med dem

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Okey vel da har jeg det klart for meg hvis det viser seg at det ikke er noe galt med headsettet, noe jeg kanskje har litt mer tvil på.

Har dessvere ikke noe og teste dem på for øyeblikket så nei, men skal få ordnet det på en måte kanskje idag.

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
Synes det høres veldig rart ut at det er lydkortet som ikke klarer å levere nok effekt.

Dette er jeg helt enig med.

Selv bruker jeg et sett med Sony-hodetelefoner(MDR-SA1000) som har en impedans på 70 Ohm, i motsetning til SB-45 som har 100 Ohm, og derfor er lettere å drive enn mitt sett.

Sammen med det innebygde lydkortet(HD-audio) i mitt hovedkort har jeg aldri problemer med forvrengt lyd i settet mitt, så jeg vil tro at det har noe med innstillingene dine å gjøre.

Lenke til kommentar
Synes det høres veldig rart ut at det er lydkortet som ikke klarer å levere nok effekt.

Både ja og nei, for stasjonære enheter har jeg ikke opplevd direkte problemer, men kvaliteten har i noen tilfeller vært laber. I bærbære enheter derimot er det mye dårlig, spesielt dersom du kobler på et litt større headsett enn vanlige øreplugger.

Et vanlig lydkort er jo i hovedsak laget for å drive signaler og ikke elementer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...