Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vanlig med mensen som er ustabil, eller er det noe annet så skjer?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

ok, jeg har ett ganske flaut spm, derfor velger jeg å bruke gjeste funksjonen:) Men jeg er ganske redd så jeg trenger å få hjelp:)

Det har seg slik att jeg fikk mensen 2 uker før jeg skulle, jeg har kjempe vundt i magen,men det føles ikke ut som vanlige mensen smerter... + 2 dager før jeg fikk mensen fingret kjæresten min meg, jeg er nesten 100% sikker på att han ikke hadde sæd eller noe på fingrene, men HVIS han hadde det, hvor stor sansynlighet er det att jeg kan bli gravid da?:S Jeg er redd for å ha blitt gravid:| jeg KAN IKKE bli gravid i alderen jeg er i! Jeg håper mest det bare er mensen som er ustabil akkuratt nå:) Jeg er så redd for att han skal hatt sæd på fingrene att jeg ikke får til å sove en gang:( Håper noen fatta norsken min, og noen har svar som kan hjelpe meg:)

Takk på forhond!

Klem fra redd jente:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om p-piller?

Om du har kjæreste skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har skaffet deg dette. Og om du tror du kan gå utifra mensen når det gjelder å bli gravid, tar du alvorlig feil. Ser ikke noen alder heller jeg, men om du er så fryktelig ung har sannsynligvis ikke mensen blitt regelmessig enda heller.

Hvis du overhodet ikke kan bli gravid nå, så får du ta forhåndsregler.

Lenke til kommentar

Det du har noe som kalles for dysmenorrhea. (store smerter under menstruasjonen.)

Mtp. din alder kan slike "irregulære" menstruasjon skjer.

Dette kan kommer mangen mangen grunner. Stress er et av de. :wee:

Er du likevel usikker på om du har blitt gravid, kan du alltid kjøpe en graviditets test.

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Takk for alle svar, jeg har stresset en del i det siste med skolen og slikt, og det kan sikkert ha noe med jeg kanskje kan ha litt uregelmessig mensen:( Jeg er rimelig sikker på att det er mensen smerter + sikkert litt skrekk av att jeg kunne vert gravid:| men man får vell ikke mensen hvis man er gravid? Så jeg tror nok jeg er frisk:) Tusen takk igjen for alle svar:) Og den som lurte på aldren er jeg 15 1/2 år gammel:) Og jeg lover fra nå av skal jeg være mye mer forsiktig sammen med kjæresten min.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar, jeg har stresset en del i det siste med skolen og slikt, og det kan sikkert ha noe med jeg kanskje kan ha litt uregelmessig mensen:( Jeg er rimelig sikker på att det er mensen smerter + sikkert litt skrekk av att jeg kunne vert gravid:| men man får vell ikke mensen hvis man er gravid? Så jeg tror nok jeg er frisk:) Tusen takk igjen for alle svar:) Og den som lurte på aldren er jeg 15 1/2 år gammel:) Og jeg lover fra nå av skal jeg være mye mer forsiktig sammen med kjæresten min.

Man kan få mensen forde, men kun i sjeldne tilfeller. Du er nok helt sikkert ikke gravid. Jeg hadde skaffet meg p-piller hvis jeg var deg, så slipper du å tenke noe mer på slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

ja jeg skal skaffe meg p-pillere. + jeg snakker nettopp med kjæresten på tlf og han var kjempe sikker på att han ikke hadde noe på fingrene, så er nok sikkert bare mensen smerter...

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hehe, er ikke p-piller sikkrest da?O.o

Men uansett jeg skal holde meg til kyssing til jeg føler meg klar for sex og slikt, og når den tida kommer skal jeg ha klar beskyttelse;) Og en ting til, nå er det skikkelige mensensmerter, så var nok rett det du sa Vaio med att det er uregelmessig:)

Lenke til kommentar

Det er dokumentert at sikkerheten med kondom er opptil 80-90%, og den "eneste" prevensjon som beskytter begge for sykdommer.

Sikkerhet med P-piller var rundt 60-70% (utført av WHO, 10år)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt er det vanlig med uregelmessig menstruasjon de to første årene. Hvis det fortsatt er uregelmessig etter den tid kan p-piller hjelpe deg. Jeg hadde før kraftig mens i 2 uker sammenhengende og fikk derfor p-piller i en alder av tretten/fjorten for å ikke miste så alt for mye blod. P-piller forhindrer forresten også at smertene kommer før mens, og gjør de mye mindre. Hvis smertene er store kan man jo også dra til lege og få resept på for eksempel naproxen som er kjempebra mot menssmerter.

Når det kommer til p-piller som prevensjon så må man bruke de i tre måneder før de er så sikre som de kan bli. Derfor bør man bruke de med kondom eller annen prevensjon i den tiden. Sant som Vaio sier er kondom det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer, men hvis begge parter er sjekket og sikre er det jo ingen grunn til å bekymre seg.

Og til sist kan man blø litt selv når man er gravid (i løpet av den første måneden), men det er bare etterblødninger og vil ikke virke som vanlig menstruasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Som andre har nevnt er det vanlig med uregelmessig menstruasjon de to første årene. Hvis det fortsatt er uregelmessig etter den tid kan p-piller hjelpe deg. Jeg hadde før kraftig mens i 2 uker sammenhengende og fikk derfor p-piller i en alder av tretten/fjorten for å ikke miste så alt for mye blod. P-piller forhindrer forresten også at smertene kommer før mens, og gjør de mye mindre. Hvis smertene er store kan man jo også dra til lege og få resept på for eksempel naproxen som er kjempebra mot menssmerter.

Når det kommer til p-piller som prevensjon så må man bruke de i tre måneder før de er så sikre som de kan bli. Derfor bør man bruke de med kondom eller annen prevensjon i den tiden. Sant som Vaio sier er kondom det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer, men hvis begge parter er sjekket og sikre er det jo ingen grunn til å bekymre seg.

Og til sist kan man blø litt selv når man er gravid (i løpet av den første måneden), men det er bare etterblødninger og vil ikke virke som vanlig menstruasjon.

Takk for svar:)

Jeg har funnet ut att de smertene som jeg trodde var noe annet var ett virus som er ute å går, og jeg hadde vanlig mensen. Så tror dere jeg kan være gravid? Jeg føler ikke noe smerter eller er dårlig nå:)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

+ en ting til. Du sier att i noen tilfeller kan jenter blø den første måneden når dem er gravid, så nå har jeg blødd i 4 dager, varer en sånn blødning like lenge som en vanlig mensen? Eller er det mensen jeg har? For hvis jeg har mensen som jeg er rimelig sikker på, da er jeg vel ikke gravid? Og som jeg sa, det andre smertene i magen kom av ett virus som er ute å går, fordi noen andre i familien min er også smittet med vundt i magen ++. Så tror dere jeg er frisk og ikke gravid da?:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...